شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
گزارش
عجب شیر ما - بررسی و تصویب لایحه شهرداری تبریز در صحن علنی شورای شهر در ارتباط با اعطای تخفیف نسبت به قرض سرمایه‌گذار برج مشهور به «تجارت جهانی» به شهرداری،با حواشی متعددی رو‌به‌رو شد.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، روز گذشته بررسی و تصویب لایحه شهرداری تبریز در صحن علنی شورای شهر در ارتباط با اعطای تخفیف نسبت به قرض سرمایه‌گذار برج مشهور به «تجارت جهانی» به شهرداری، با حواشی متعددی رو‌به‌رو شد.

در واقع حساسیت همیشگی پروژه‌های جذب سرمایه‌گذار و مشارکتی شهرداری از یک طرف، علاقه اکثریت اعضا به اظهار نظر در مورد لوایح و عدم رعایت آیین نامه، پاسخ دادن اعضا به یکدیگر و ..... همه و همه مواردی هستند که جلسات شورای شهر تبریز را گاه و بی‌گاه با حواشی رو به رو کرده‌اند اما در مورد لایحه فوق این‌ها تمام دلایل ایجاد حواشی نبودند؛ چرا که نگاهی حتی کوتاه به سابقه ساخت این برج در تبریز نشان می‌دهد که این حواشی از زمان آغاز به ساخت برج وجود داشته و تنها محدود به جلسه روز گذشته شورای شهر نبوده است!

در واقع این حاشیه‌ها از زمانی آغاز شدند که شهردار وقت تبریز در 20 اسفند ماه سال 1390 خبر از افتتاح برج «تجارت جهانی» در تبریز داد و البته خبر فوق کمی بعد از انتشار، مورد اعتراض علیپور نماینده وقت دفتر مرکز «تجارت جهانی» در تهران قرار گرفت و منجر به نامه نگاری‌هایی بین مرکز فوق و شهرداری تبریز شد.

در این نامه‌نگاری‌ها مسئول وقت دفتر مرکز «تجارت جهانی» در تهران تاکید کرد تنها مجوز تاسیس برای مرکز «تجارت جهانی» در شهر تهران صادر شده و تا به آن روز مجوز دومی برای ساخت مرکز دیگری از طرف اتحادیه جهانی صادر نشده است.

همچنین در قسمتی از این نامه تصریح شده بود: مرکز تجارت جهانی نام یک سازمان بین المللی است و نه یک پاساژ و یا ساختمان  که هر لحظه مورد بهره برداری قرار بگیرد.

با این حال حواشی به‌وجود آمده و نامه‌نگاری‌ها در مورد جهانی بودن یا نبودن برج مسکوت ماند تا اینکه روز گذشته لایحه اعمال تخفیف‌های ویژه به سرمایه‌گذار این برج که همچنان نام برج‌های «تجارت جهانی» را یدک می‌کشید به صحن شورای اسلامی شهر تبریز آمد.  

تخفیفات شهرداری به سرمایه‌گذار در لایحه

بر اساس لایحه فوق قرار شد از مبلغ 58 میلیارد تومان قرض سرمایه‌گذار به شهرداری تبریز 2 طبقه برج به صورت غیرنقدی به مبلغ 10 میلیارد تومان به شهرداری واگذار شود و مابقی مبلغ تبدیل به سهم 20 درصدی شهرداری از فاز دوم این پروژه شود که البته شهرداری 5 درصد این مبلغ را نیز به سرمایه‌گذار تخفیف داد و در نهایت سهم شهرداری از فاز دوم پروژه به 15 درصد کاهش یافت.

 در این جلسه همچنین اعلام شد که 6 طبقه از این برج کاربری هتل خواهد یافت و سرمایه‌گذار قول داده که آن را تا سال 2018 به اتمام برساند.

بر همین منوال بیشتر اعضای شورا به دلیل لزوم جذب سرمایه‌گذار برای اداره بهتر شهر به موافقت با این لایحه پرداختند اما مخالفت‌هایی نیز با نفس اجرای این پروژه در منطقه مورد نظر خصوصا به دلیل مشکلات ترافیکی وجود داشت.

مشکلات ترافیکی کرده و تبدیل به یک بحران

احتشام حاجی‌پور عضو شورای اسلامی شهر تبریز در توضیح مشکلات مکان‌یابی پروژه مرکز تجارت جهانی گفت: از نظر کارشناسان ساخت این پروژه عظیم، آن منطقه از شهر را دچار مشکلات ترافیکی کرده و تبدیل به یک بحران خواهد شد.

یک کارشناس شهرسازی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تایید مناسب نبودن این منطقه برای احداث برج‌های چندین طبقه تاکید کرد: این مسأله به جهانی بودن یا نبودن این برج ارتباطی ندارد و لازم است اطراف چنین برجی مناطقی با کارکردهای خدماتی وجود داشته باشد نه کارکرد مسکونی.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد مطالعات ترافیکی برای ساخت چنین برج‌هایی انجام نشده و ادعای برخورداری برج‌ها از پارکینگ نمی‌تواند جایگزین مطالعات ترافیکی شود.

موافقان چه گفتند؟

موافقین لایحه اما با توجه به لزوم جذب سرمایه‌گذار برای توسعه شهر و ایجاد اشتغال، از تکمیل شدن این برج به عنوان فرصتی برای توسعه شهر تبریز استقبال کردند.

محدث: سرمایه‌گذاران تبریزی در شهر ها و کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند

سعید محدث عضو شورای اسلامی شهر تبریز با ابراز اینکه متاسفانه سرمایه‌گذاران تبریز در شهرهای بزرگ کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند اما در تبریز سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، گفت: بارها گفته‌ام اینکه توانسته‌ایم یک بار سرمایه‌گذاری مانند سرمایه‌گذار «لاله پارک» را به تبریز بیاوریم و یک پروژه موفق در این شهر اجرا کنیم نباید خیلی ما را خوشحال کند چرا که تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران تبریزی به دلیل عدم مدیریت و بوروکراسی اداری ما به جای شهر خودشان در شهرها و کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری کرده و می‌کنند!

وی با اشاره به مشکلات ناشی از بیکاری در سال‌های اخیر تاکید کرد: متاسفانه بوروکراسی اداری و موارد دیگری از این دست باعث شده که نتوانیم همین تعداد سرمایه‌گذاران واقعی و اندکی که به شهرمان آمده‌اند را حفظ کنیم و سرمایه‌گذاران واقعی، دیگر به سرمایه‌گذاری در تبریز علاقه نشان نمی‌دهند.

ایرج شهین‌باهر دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز با تاکید بر لزوم جذب سرمایه‌گذار برای اداره بهتر شهر و ایجاد اشتغال گفت: از یک طرف ما به عنوان نمایندگان مردم در شورای شهر برای جذب سرمایه‌گذار ده‌ها نمونه معافیت و مشوق می‌گذاریم اما متاسفانه در سوی دیگر ماجرای همین سرمایه‌گذاران واقعی را که در شهر داریم به امان خدا رها کرده‌ایم و شرایط را برای انجام پروژه‌های سرمایه‌گذاری جدیدتر توسط  آنها مساعد نمی‌کنیم.

سئوالات و جزئیات دیگر

لایحه اعمال تخفیف‌های ویژه به سرمایه‌گذار مرکز تجارت جهانی البته باعث به‌وجود آمدن سئوالات دیگری در مورد چگونگی امکان تبدیل طبقاتی از این برج مشهور به هتل نیز بود؛ از این جهت این سئوال برای افکار عمومی پیش می‌آید که وقتی سرمایه‌گذار اصرار به باز بودن پرونده درخواستش از سازمان تجارت جهانی و حتی پرداخت مبلغ مورد نیاز برای فعالیت ذیل سازمان فوق را دارد آیا می‌تواند طبقاتی از این برج را به هتل تبدیل کرد؟ آیا اساسا کارکرد برج‌های تجارت جهانی کارکردهای خدماتی، مالی و اقتصادی نیستند؟

و این مسئله در حالی است که روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی استان در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار فارس در تبریز از اقدام سرمایه‌گذار برای وصول مجوز هتل از سازمان میراث فرهنگی خبر داده است.

این داستان ادامه دارد....

در نهایت اعضای شورا در حالی به نظر اصلاحی کمیسیون بودجه در مورد تخفیف به سرمایه‌گذار برج رای دادند که رسول درسخوان عضو شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر اینکه نگرانی‌اش از شرایط فنی سازه کاملا رفع شده است، گفت: در حال حاضر نگرانی عمده من در ارتباط با این پروژه به لزوم توجه به مسئله ترافیک و حمل و نقل در اطراف این پروژه برای سال‌های آینده بر می‌گردد!

حال باید منتظر ماند و دید که آیا بنا به برنامه زمان‌بندی ارائه شده توسط سازندگان، فاز اول برج مذکور تا سال 2018 به طور کامل به پایان خواهد رسید و تبریز پس از مدت‌ها می‌تواند به تکمیل پروژه سرمایه‌گذاری غیر از «لاله پارک» امیدوار شود؟

آینده همچنین نشان خواهد داد که آیا در نهایت و با وجود حواشی اولیه، این برج خواهد توانست لقب رسمی و لوگوی سازمان غیر دولتی «تجارت جهانی» را بر پیشانی خود و شهر تبریز بشاند؟ و در نهایت چه کسانی کارکردهای نهایی این برج را تعیین و تایید خواهند کرد؟

گفته می‌شود ساختمان برج مرکز تجارت جهانی تبریز، با ارتفاع 152 متر بلندترین ساختمان تجاری - خدماتی - گردشگری کشور است که شامل 35 طبقه با کاربری خدماتی، یک گنبد بزرگ به قطر 33 متر با کاربری علمی- گردشگری و با یک آنتن مخابراتی می باشد. سازه این برج بلند از نوع سوپر فریم یا ابرسازه است که اصل آن در کشور ژاپن ابداع و طراحی شده و در برج ‌‌ای بلند آن کشور به مورد اجرا گذاشته شده است. ساختمان دارای یک هسته H شکل مرکزی است که نیروهای زلزله را به ابزارهای مکانیکی میراگر انرژی منتقل می‌کند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: