يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
نماینده شورای نگهبان در آذربایجان شرقی:
عجب شیر ما - نماینده شورای نگهبان در آذربایجان شرقی گفت: نامزدهای انتخاباتی که شرایط حضور در انتخابات را احراز نکرده اند اعتراض خود را تا ۲۹ دی به شورای نگهبان ارائه کنند.

به گزارش عجب شیر ما به نقل ازمهر، عباسعلی اسعدی عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران ضمن بیان این مطلب ابراز داشت: نامزدهایی که رد صلاحیت شده یا شرایط لازم برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی را احراز نکرده اند دو بار تا زمان برگزاری انتخابات امکان اعتراض به نتیجه بررسی مدارک خود را دارند.

وی اضافه کرد: از امروز تا ۲۹ دی ماه و در صورت رد مجدد در ۲۷ بهمن امکان اعتراض به نتیجه بررسی ها را خواهند داشت.

نماینده شورای نگهبان در استان در خصوص تعداد افراد ثبت نام کرده در این دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: ۶۲۳ نفر در سطح استان برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده بودند که از این تعداد ۳۱ نفر در مرحله بررسی انصراف داده و ۳۶۰ نفر که تقریبا ۵۸ درصد نامزدها را تشکیل می دهد تایید صلاحیت شده اند.

اسعدی ابراز داشت: همچنین از مجموع ثبت نام کنندگان ۱۱۱ نفر حدود ۱۸ درصد نامزدهای ثبت نام شده شرایط لازم برای حضور در انتخابات را احراز نکردند و ۱۲۱ نفر یعنی حدود ۱۹.۵ درصد رد صلاحیت شدند.

وی بیشترین تایید صلاحیت ها را مربوط به شهرستان ورزقان با حدود ۷۸ درصد و کمترین تایید صلاحیت را مربوط به شهرستان بناب با ۴۰ درصد ثبت نام کنندگان اعلام کرد.

اسعدی افزود: از مجموع ثبت نام کنندگان ۶۱ نفر خانم هستند و ۱۰۷ نفر دارای مدرک دکترا، ۲۵ نفر حوزوی و ۲۸۳ نفر کارشناسی ارشد هستند.

نماینده شورای نگهبان در استان همچنین از رد صلاحیت دو نفر از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی استان در این دوره از انتخابات خبر داد.

اسعدی با بیان اینکه در بررسی صلاحیت ها و رسیدگی به اعتراضات اگر اشتباهی از جانب بررسی کنندگان شده باشد حتما اقدام خواهد شد گفت: به هیچ عنوان در روند بررسی صلاحیت ها توصیه و سفارش از سوی بررسی کنندگان صلاحیت ها مورد قبول واقع نمی شود.

وی در پایان با اشاره به جوسازی برخی افراد و جریانات سیاسی نسبت به رد صلاحیت های انجام شده اضافه کرد: متاسفانه برخی با علم به اینکه شرایط ثبت نام را دارا نیستند اقدام به نام نویسی کرده اند و که غرض چیزی جز بد جلوه دادن چهره نظام اسلامی و دهن کجی به ملت شریف ایران نیست.

این مقام شورای نگهبان با اشاره به ماده ۳۰ قانون انتخابات کشور گفت: اشخاص زیر از داوطلب شدن نمایندگی مجلس محرومند:

-  کسانی که در جهت تحکیم مبانی رژیم سابق نقش مؤثر داشته اند.

- ملاکیــن بزرگ که زمین های موات را به نـام خود ثبت داده اند.

- وابستگان تشکیلاتی و هواداران احزاب، سازمان­ها و گروه هایی که غیرقانونی بودن آنها از طرف مقامات صالحه اعلام شده است.

-  کسانی که به جرم اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران محکوم شده اند.

-  محکومین به ارتداد به حکم محاکم صالحه قضائی.

- مشهورین به فساد و متجاهرین به فسق.

-  محکومین به حدود شرعی مگر آنکه توبه آنان ثابت شده باشد.

- قاچاقچیان مواد مخدر و معتادین به این مواد.

-  محجورین و کسانی که به حکم دادگاه مشمول اصل چهل و نهم(۴۹) قانونی اساسی باشند.

- وابستگان به رژیم سابق از قبیل اعضای انجمن های شهر و شهرستان، وابستگان به تشکیلات فراماسونری، هیأت رئیسه کانون های حزب رستاخیز، حزب ایران نوین و اعضای فعال آنها، نمایندگان مجلسین سنا، شورای ملی سابق و مأموران ساواک.

- محکومین به خیانت، کلاهبرداری، اختلاس و ارتشاء، غصب اموال دیگران و محکومین به سوء استفاده مالی به حکم محاکم صالحه قضائی.

 و بنابراین کسانی که شامل این موارد هستند و با علم به دارا نبودن این شرایط در انتخابات نام نویسی کرده اند انتظار تایید صلاحیت نداشته باشند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: