چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۶۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
یک ناشر مطرح کرد:
عجب شیر پرس - یک ناشر می‌گوید تخفیف‌های بالا و بی‌رویه‌ای که برای کتاب هست، یک نوع کلاه‌گذاشتن سر مشتری و گول زدن‌ اوست.

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، امیر حسین‌زادگان، مدیر انتشارات ققنوس درباره تخفیف‌های نامتعارف سایت‌های فروش کتاب، اظهار کرد: در ابتدا باید بگویم این تخفیف‌هایی که شاهدش هستیم برای کتاب‌هایکتاب‌سازی‌شده است که ناشران با تخفیف‌های زیاد می‌فروشند. البته یک‌سری از کتاب‌ها هم هستند که ناشر برای این‌که فروش برود، تخفیف می‌دهد. طبیعی است کسیکه تخفیف می‌دهد، روی قیمت پشت جلد کتابش کشیده است. درباره کالاهای دیگر هم همین‌طور است؛ چندی پیش گزارشی دیدم که فروشگاه‌های بزرگ به تولیدکنندگان می‌گوینداگر قیمت کالای شما ۳۰هزار تومان است، بزنید ۵۰هزار تومان و بعد به ما ۴۰درصد تخفیف بدهید وما با تخفیف بفروشیم.

او در ادامهگفت: معمولا این ‌نوع تخفیف‌ها یک نوع کلاه‌گذاشتن سر مشتری‌ است یعنی این‌طور نیست کسی بخواهد جنس خود را بی‌خودی ارزان بفروشد. قصد این افراد این است که فروش بیشتری داشته باشند، البته این‌ پول تخفیف را از قبل از کتاب گرفته‌اند.اگر برای کالایی هم تبلیغات انجام می‌دهید، روی قیمت کالای خود می‌کشید و اگر بخواهید تخفیف هم بدهید همین‌طور است. قیمت را بالا می‌برند و تخفیف می‌دهند.

حسین‌زادگان همچنین درباره عرضه کتاب‌های قاچاق در بستر اینترنت بیان کرد: از دو سه سال قبلاین مسئله بود. یک‌سری کتاب‌های قاچاق بود که کتاب‌های ناشران را عینا افست می‌کردند و با آرم ناشر می‌فروختند، با توجه به پیگیری‌هایی که انجامشد، آمدند و کتاب‌های پرفروش ناشران را با مقداری تغییر و ویرایش به عنوان ترجمه جدید وارد بازار کردند، این مسئله از دو سال قبل شروع شده بود و این کتاب‌ها را در کنار خیابان و ایستگاه‌های مترو و راه‌آهن و فرودگاه ودر غرفه‌هایی که شهرداری در اختیار آن‌ها گذاشته بود می‌فروختند. اما کرونا که آمد مردم رجوع‌شان برای خرید اینترنتی بیشتر شد، درباره خرید کتاب هم همین‌طور بود.ناشرانی که کتاب‌ساز هستند، کتاب‌های‌شان را با تخفیف‌های نامتعارف، مثلا ۷۰ -۸۰ درصد تخفیف در سایت‌ اینترنتی می‌فروشند. این تخفیف نیست؛ چرا قیمت کالایی را سه‌چهار برابر بگذاریم و بعدبا تخفیف ۸۰ درصد بفروشیم؟این تخفیف نیست؛گول زدن مشتری‌ است. این موضوع عملادست ناشرانحرفه‌ای را از بازار کوتاه می‌کند و بازار دست کسانی می‌افتد که این نوع کتاب‌ها را منتشر می‌کنند.

این ناشر درباره مقابله با این مسئله هم گفت: نیاز به آگاهی داریم، یک‌سری آگاهی‌ها هست که از طریق عمومی به مردم ارائه می‌شود؛ مثلا مصاحبه‌هایی که انجام می‌شودخودبه‌خود تاثیر دارد، این‌که مشتری بداند این کتاب‌ها کتاب‌های کتاب‌سازی شده است، منتها۱۰ درصد مردممتوجه این ماجرا می ‌شوند و ۹۰ درصد مردم می‌بینند «ملت عشق» است و توجه ندارند ناشرش کیست، مترجمش کیست. فقط می‌بینند آن‌جا ۸۰ درصد تخفیف گذاشته‌اند، پس می‌خرند و به کتاب‌سازی بودن آن توجه ندارد.

او در ادامه افزود: از نظر قانونی اتحادیه ناشران و کتابفروشانو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیباید ضوابطی برای این کار بگذارند و فروشگاه‌های اینترنتی کتاب زیر چتر اتحادیه بیایند و این‌طور نباشدهرکس هرکاری دلش می‌خواهد انجام دهد و بخواهد ۸۰ درصد، ۷۰ درصد و ۶۰ درصد تخفیف بدهد. البته یک‌سری از کسانی که این کتاب‌سازی‌ها را چاپ می‌کنند، از اعضای اتحادیه هم هستند و طبیعی است که آن‌ها صنف را بدنام می‌کنند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: