جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۶۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
استاندار فارس:
عجب شیر پرس - استاندار فارس گفت: به رغم وجود مشکلاتی از جمله تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا و همچنین محدودیت‌ منابع، در اکثر شاخص‌های اقتصادی در استان شاهد بهبود شرایط هستیم
شاخص‌های اقتصادی استان بهبود یافته است

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، عنایت‌الله رحیمی در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی افزود: از جمله این بخش‌ها که استان رتبه قابل قبولی را کسب کرده می‌توان به بهبود فضای کسب و کار اشاره کرد که رتبه استان تک رقمی شده است.
وی ادامه داد:  فاکتورهای متعددی در تعیین شاخص‌های اقتصادی تاثیرگذار است که در این زمینه مولفه‌های کلان و خرد قابل تحلیل است.
رحیمی ضمن تاکید بر لزوم تحلیل علمی و کارشناسی گزارش‌های اقتصادی ادامه داد: رسانه‌ها باید در تحلیل و تبیین آمار دقت نظر داشته باشند چون چرایی مشکلات با تفسیر علمی و کارشناسی شده قابل تشریح است.
استاندار فارس، ضمن قدردانی از فعالیت اتاق بازرگانی این استان در تهیه گزارش‌های اقتصادی افزود: انتظار داریم همراه با ارائه مشکلات‌، راه کارهای حل آنها نیز ارائه شود.
رحیمی، ایجاد سامانه‌های متعدد برای امور اقتصادی و بازرگانی را نگران کننده دانست و اضافه کرد: با وجود این حجم بالای سامانه‌ها در کشور که باعث سردرگمی مردم شده، باید یک دوره دانشگاهی برای شناسایی و آشنایی با آنان راه‌اندازی شود.
وی، به وجود مشکلات در تامین برخی کالاهای اساسی نیز اشاره کرد و افزود: در برخی اقلام، عرضه و تقاضا  به اندازه نیاز جامعه نیست و این نابرابری موجب تورم و بروز مشکلاتی برای مردم شده که باید با بهره‌گیری از نظرات کارشناسی نسبت به حل آنها اقدام کرد.
استاندار فارس، افزایش بهره وری در بخش‌های مختلف را از جمله راهکارهای مناسب در حل مشکلات اقتصادی دانست و گفت: بهره وری در بخش آب به شدت پایین است و مصرف غیر استاندارد در بخش کشاورزی از جمله مباحثی است که باید با برنامه ریزی مناسب مدیریت شود.
رحیمی، با اشاره به تدوین سند بهره‌وری مصرف آب گفت: این سند نیاز به ضمانت اجرایی دارد و ما برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده در آن نیاز به ایجاد راهکارهای تشویقی و تنبیهی داریم.
وی، بر لزوم کنترل آلایندگی‌های زیست محیطی هم تاکید کرد و افزود: به دلیل فعالیت‌های غیر علمی، فشار بر زمین‌های کشاورزی افزایش یافته که این روند مخرب باید با ایجاد اشتغال جانبی اصلاح شود.

رییس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی فارس در این نشست گفت: با ترسیم منحنی رشد اقتصادی کشور به این نکته می رسیم که پایه ریل گذاری اقتصاد کشور باید مسیر درستی را دنبال کند.

جمال رازقی ادامه داد: علیرغم نامگذاری دقیق، کارشناسی و درست سالها با عناوین اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری ما به اهداف مشخص شده دست نیافتیم که برای اصلاح این اقتصاد و ریل گذاری اقتصادی در کشور نیازمند اجماع بین مردم و حاکمیت هستیم.
رازقی اضافه کرد: تولید پاشنه آشیل نظام و کشور ایران است و تنها راه حل رفع مشکلات اقتصادی ما سودآور شدن تولید در کشور است که امیدواریم فضایی فراهم شود که بخش خصوصی بتواند نقش خود را در بخش اقتصاد کشور به خوبی ایفا کند.
رئیس اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: بر اساس تازه ترین آمار جهانی کشور ایران در شاخص سهولت کسب و کار دارای رتبه ۱۲۷ از بین ۱۹۰ کشور جهان، در شاخص آزادی اقتصادی ایران دارای رتبه ۱۶۴ از مجموع ۱۸۰ کشور جهان، در شاخص شروع کسب و کار دارای رتبه ۱۶۴ از بین ۱۸۰ کشور جهان است.
وی عنوان داشت: مواردی از جمله مسایل مربوط به نظام پولی و بانکی، تحریم ها، عدم قطعیت در سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها در کشور، دخالت ندادن بخش خصوصی در سیاست گذاری ها و تنها تبعیت از سیاست گذاری ها، عدم اهلیت حرفه ای مدیران اقتصادی، عدم هدفگذاری شفاف و مدون در اقتصاد کشور، عدم ارتباطات بین المللی، وجود نظام بروکراسی اداری و نظام های دست و پاگیر مالیاتی- قانون کار و تامین اجتماعی از عوامل مخل محیط کسب و کار و جایگاه ایران در اقتصاد جهان است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: