سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 30 2024
کد خبر: ۶۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
نیکزاد:
عجب شیر پرس - نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در دنیای امروز حرف کسی در عرصه دیپلماسی خریدار دارد که دست برتری در اقتصاد، قدرت نظامی و پشتوانه مردمی داشته باشد.
امروزه دست برتر دیپلمات‌ها در گرو قدرت نظامی و پشتوانه مردمی است

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از خانه ملت، علی نیک زادثمرین، با بیان اینکه دنیای امروز یک روکش دیپلماتیک دارد و یک ماهیت واقعی، گفت: دنیا استکبار ماهیت واقعی خود را زیر نقاب دیپلماتیک و شعارهای زیبا مخفی کرده است.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه وقتی ماهیت واقعی این دنیای خالی از عدالت را بررسی می کنیم می بینیم، ماهیت همچنان استکباری و استثماری است، اظهار داشت: با اندکی توجه به بودجه نظامی قدرت های استکباری، می توان دید که با بخش کوچکی از این بودجه می توان بسیاری از کشورهای جهان را از گرسنگی نجات داد و یا در خصوص وضعیت توزیع واکسن کرونا، کار به جایی رسیده که صدای رئیس سازمان جهانی بهداشت هم درآمده است که این توزیع، ناعادلانه است.

وی افزود: این مثال ها گویای این است که در این دنیای گرگ ها نباید ساده لوحانه با مسائل روبرو شویم اما متاسفانه برخی افراد که بعضا در لایه های نخست سیاسی کشور هم قرار گرفته اند، دچار چنین سو تفاهمی بوده و فکر می کنند ما در یک دنیای متمدن، مبتنی بر عدالت و احترام به ملتها زندگی می کنیم.

نیکزاد در ادامه با بیان اینکه برخی تصور می کنند سازمان های بین المللی به دنبال منافع کشورهای مظلوم دنیا هستند، عنوان کرد: وقتی چنین نگرشی دارند، طبیعی است که ساده لوحانه اعتماد می کنند و این رویه اشتباه است چرا که در دنیای دیپلماسی، نوع مواجهه قدرت های غربی با سایر کشورها را مطالب مطرح شده در جلسه تعیین نمی کند بلکه قدرت و اقتدار کشورها است که نوع مواجهه و انعطاف آنها را تعیین می کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه با بیان اینکه در کشوری زندگی می کنیم که در تاریخش نوشته اند در جنگ جهانی، سران متفقین وارد آن شده و جلسه گرفتند و حتی در حد احوالپرسی هم از پادشاه ایراندعوت نکردند، یادآور شد: نوع مواجهه قدرتها با کشورها را قدرت این کشورها، پشتوانه مردمی آنها، برتری آنها در میدان تعیین می کند.

وی ادامه داد: به نظر شما اگر انصارالله در یمن نمی توانست از خودش دفاع کند و منافع عربستان سعودی را در داخل خاکش مورد هدف قرار دهد، آیا سعودی ها اصلا حاضر می شدند با آنها وارد مذاکره شوند و پیغام بفرستند؟ آیا اگر مقاومت در سوریه توفیق پیدا نمی کرد، آنها راضی می شدند تا محور مقاومت در منطقه را به رسمیت بشناسند؟ امروز در مسائل مهم منطقه بدون حضور ایران تصمیمی گرفته نمی شود چون همه از اقتدار جمهوری اسلامی ایران مطلعند و ما را عنصر تعیین کننده می دانند.

نیکزاد همچنین تصریح کرد: این اقتدار، به برکت خون های پاکی است که به پای انقلاب اسلامی و محور مقاومت ریخته شده است. اگر نبود دست برتر ما در صنعت موشکی، اگر نبود پاسخ قاطع و کوبنده ما به امریکا در عین الاسد، اگر نبود دست برتر ما در لبنان و سوریه و عراق و فلسطین، مطمئن باشید که ما هم به همان عاقبتی دچار می شدیم که بعضی کشورهای منطقه گرفتار شده اند. در دنیای امروز، حرف کسی در عرصه دیپلماسی خریدار دارد، که دست برتری در اقتصاد، قدرت نظامی و پشتوانه مردمی داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه وقتی یک نظام را می پذیریم و قوانین موجود در آن را قبول می کنیم، حق داریم که در چارچوب های تعیین شده در آن مشارکت کنیم، عنوان کرد: نمی توان کسی قانون اساسی را قبول نداشته باشد، ولایت فقیه را نپذیرد، شورای نگهبان را قبول نکند و با این ملاحظات، در انتخابات شرکت کند و بگوید من می خواهم رئیس جمهور بشوم. هر کسی که در این کشور مسئولیت می پذیرد، به این نکته اذعان کرده است که من پارادایم اصلی حاکم بر کشور یعنی قانون اساسی را پذیرفته ام و اختیارات مسئولیتی را که می خواهم در آن قرار بگیرم را می دانم و این اختیارات را برای انجام این مسئولیت کافی دانسته ام.

وی افزود: دولتها نمی توانند این مسائل را بپذیرند، رای مردم را در انتخابات بگیرند، سالها بر امور مردم حاکم باشند و در پایان دولت شانه از زیر بار مسئولیت خالی کنند که ما اختیارات کافی نداشتیم، فرصت نداشتیم، نگذاشتند ما کار کنیم لذا بخشی از مسائلی که امروز در جامعه گفته می شود و اعتراض رهبر فرزانه انقلاب هم ناظر به این مسئله است این است که برخی افراد که سالها در کشور مدیریت داشته اند، در نقش اپوزوسیون وارد می شوند و به جای پاسخگویی، مدعی العموم می شوند. هر کس می خواهد پا در عرصه انتخابات ریاست جمهوری بگذارد باید بداند که او عملا این را پذیرفته است که رئیس جمهور اختیارات کافی دارد، می تواند مسائل را مدیریت کندو خطوط کلی حاکم بر کشور و قانون اساسی را قبول دارد.

نیکزاد در ادامه با بیان اینکه دوگانه های کاذبی مثل میدان و دیپلماسی را قبول ندارم، اظهار داشت: اینها اصلا دوگانه مقابل هم نیستند بلکه مکمل یکدیگرند لذا طرح این مسائل از اساس اشتباه است به خصوص که رفتار امریکا و متحدانش با کشور ما از ابتدای انقلاب مشخص بوده و آنها هر جا هر اقدامی توانستند انجام دادند تا منافع ملی ما را به خطر بیاندازند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس ادامه داد: این مسئله مثل روز روشن است و نیاز به تبیین هم ندارد. آنجا تا جایی که توانسته اند، در برابر پیشرفت ما سنگاندازی کرده اند و عصابنیتشان از ما هم به همین خاطر است که می بینند ما بدون کمک آنها و علی رغم کارشکنی آنها پیشرفت کرده ایم. مگر ما فناوری های نو مثل هسته ای، نانو، لیزر، سلولهای بنیادی را با کمک آنها به دست آورده ایم؟ همین پیشرفتها آنها را عصبانی می کند.

وی افزود: اما نکته من اینجاست که در عرصه روابط خارجی ما میدان، برای دیپلماسی و برای اقتصاد میدان گشایی کرده است. همین افرادی که میدان را در برابر دیپلماسی قرار می دهند تا جامعه را دچار دو قطبی کنند، بهتر است به این پرسش پاسخ بدهند که در زمینه عرصه هایی که میدان برای دیپلماسی و اقتصاد ما گشوده است، چه عملکردی داشته اند؟ پاک ترین خون های جوانان عزیز ما در سوریه و عراق به پای عزت دنیای اسلام ریخته شده است. آیا مسئولان دیپلماسی ما توانسته اند بعد از این فتوحات در جبهه مقاومت دیپلماسی فعالی داشته باشند و ماهیت امریکا را در حمایت از داعش افشا کنند؟ آیا دستگاه دیپلماسی ما توانسته است ظرفیت های اقتصادی موجود در این کشورها را فعال کند؟ سهم ما از بازسازی سوریه، عراق و قره باغ چقدر است؟ دستگاه دیپلماسی ما توانسته است کمکی به صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشورها بکند؟ یا بعد از فتح محور مقاومت، کشورهای دیگر هستند که بازار این کشورها را تصاحب کرده اند؟

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: خون شهیدان عزیز ما در محور مقاومت اصلا قابل مقایسه با این مسائل و مقایسه های اقتصادی نیست اما می گوییم اگربخواهیمبا همین ادبیاتِعقل ابزاری و اقتصادی،دستگاه موجود دیپلماسی را تحلیل کنیم، می بینیم که خیلی عقب ماندگی دارد. الان 15 کشور همسایه با 600 میلیون جمعیت در حاشیه ما وجود دارند اما دستگاه دیپلماسی ما دنیا را در 1+5 محدود کرده است و هیچ تحرکی در این زمینه ها ندارد. اینها اشکالاتی است که باید اصلاح شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: