سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 14 2024
کد خبر: ۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
علم مایه قدرت و ثروت است. باید علم را به دست آورد. حرکت علمی برای کشور ما یک ضرورت مضاعف است چون علم، عامل عزت و قدرت و امنیت یک ملت است اگر کشور ما و نظام جمهوری اسلامی به این قدرت و اقتدار دست پیدا کند می‌تواند از ملت خود، از کشور خود، از ارزشهای خود و از نظام خودپشتیبانی کند و مصونیت ببخشد. چرا که با ارتقای علم و فناوری می‌توان موقعیت اقتصادی کشور را بهبود بخشید. حقیقتاً کشوری که دستش از علم تهی است، نمی تواند توقع عزت، توقع استقلال و هویت و شخصیت، توقع امنیت و توقع رفاه داشته باشد. طبیعت زندگی بشر و جریان امور زندگی این است. علم، عزت می‌بخشد.
قدرت و ثروت در سایه علمعلم مایه قدرت و ثروت است. باید علم را به دست آورد. حرکت علمی برای کشور ما یک ضرورت مضاعف است چون علم،  عامل عزت و قدرت و امنیت یک ملت است اگر کشور ما و نظام جمهوری اسلامی به این قدرت و اقتدار دست پیدا کند می‌تواند از ملت خود، از کشور خود، از ارزشهای خود و از نظام خودپشتیبانی کند و مصونیت ببخشد. چرا که با ارتقای علم و فناوری می‌توان موقعیت اقتصادی کشور را بهبود بخشید. حقیقتاً کشوری که دستش از علم تهی است، نمی تواند توقع عزت، توقع استقلال و هویت و شخصیت، توقع امنیت و توقع رفاه داشته باشد. طبیعت زندگی بشر و جریان امور زندگی این است. علم، عزت می‌بخشد.
در جهان امروز علم و فناوری از جایگاه ویژه ای برخوردار است. قرن بیست و یکم، عصر پیشرفت های شگرف علوم و فناوری مختلف است و اکثر کشور ها، به ویژه در جغرافیای جهان در حال توسعه، برنامه ریزی گسترده ای را برای دست یابی به دانش های نوین آغاز کرده اند. برخی از این کشورها عملاً در این زمینه گام هایی برداشته اند و برخی دیگر که اکثریت کشور های جهان سوم را تشکیل می‌دهند، هنوز در وضعیت برنامه ریزی به سر می‌برند. در این میان، جمهوری اسلامی ایران، به پیشرفت های چشم گیری در عرصه علوم و فناوری دست یافته و می‌توان گفت که در این زمینه، از کشورهای پیشگام است. در جهان امروز، روند پیشرفت علم، بسیار پر شتاب است و برای زیستن در چنین جهانی، ملت‌ها ناگزیر از تجربه، اندوختن علم و دستیابی به دانش های پیشرفته هستند و شرایط به گونه ای است که هر کشوری برای استقلال و توسعه همه جانبه خود ملزم به برنامه ریزی در حوزه علم و فناوری می‌باشد.
در دنیای پیچیده و پیشرفته امروزی، تداوم حیات و بالندگی هر کشوری منوط به تولید علم و فناوری و استقلال است. جنبش نرم افزاری و تولید علم در ایران محصول دو رکن اصلی خود باوری و امید به آینده است. این دو اصل بنیادین از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، مبنا و پایه حرکت علمی و پیشرفت ملت ایران قرار گرفت و برغم همه دشواری‌ها و کارشکنی‌ها و اعمال تحریم های دشمنان، ملت ایرن نه تنها از ادامه مسیر مایوس نشد بلکه به حرکت رو به جلو خود ادامه داد، و توانست به موفقیت ها، دست آوردها و پیشرفت های زیادی در زمینه های علمی و تکنولوژی دست یابد.
عصر حاضر را باید تلفیقی از ارتباطات و اطلاعات دانست. عصری که بشر در آن بیش از گذشته نیازمند داشتن اطلاعات و برقراری ارتباط برای کسب اطلاعات مورد نیاز می‌باشد. امروزه با در اختیار داشتن فناوری اطلاعاتی و ارتباطی مختلف و پیشرفته، امکان برقراری سریع ارتباط و تبادل سریع اطلاعات بیش از پیش  میسر گردیده است. « در عصر علم و فناوری پیشرفت بشر در عرصه های مختلف دانش باعث شگفتی شده است به طوری که با هر اختراع و کشف جدید، راه برای دهها کشف و اختراع دیگر باز می‌شود از رهگذر تحولات سریع فناوری، زندگی انسان طی چند دهه گذشته دچار دگرگونی‌های فراوان شده و او توانسته است زندگی راحت تر و مرفه تری برای خود فراهم کند. با پیشرفت علم راه درمان بسیاری از بیماری‌ها شناخته شده و وسایل متعددی با استفاده از فناوری نوین ساخته شده است که اشخاص را در انجام کارها یاری می‌دهد».
بنابر این در جهان اطلاعاتی امروز نقش علم و فناوری در جهت نو آوری و توسعه موضوعی اجتناب ناپذیر است و پیشرفت و توسعه کشورها بر مبنای علم و دانش استوار است. پژوهش و تولید علم و فناوری از مهمترین عناصر رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، صنعتی و سیاسی کشور به حساب می‌آید. توفیق در این زمینه‌ها در صورتی محقق می‌شود که در برنامه‌ریزی‌های هدفـــمند وکلان کشور، توجه مناسبی به امر پژوهش و تولید علم و فناوری صورت پذیرد. تاکنون کشــوری در جهان دیده نشده است که بدون توسعه همه جانبه علمی به توسعه اقتصادی و صنعتی برسد. بنابر این لازم است پژوهش و تولید علم و فناوری به عنوان یک مسأله حیاتی و نیروی محرکه پیشرفت و توسعه پایدار و رسیدن به رفاه و استقلال واقعی جامعه در اولویت قرار گیرد.
برچسب ها: علم ، قدرت ، ثروت
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: