يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
به مناسبت فرا رسیدن ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) مطرح شد:
سنت عزاداری سالار شهیدان از سنت‌های قدیمی شیعیان است که به علت تحولاتی که در طول تاریخ داشته، لازم است همواره به دنبال شیوه‌های دور از تحریفات و خرافات بود تا اهداف ائمه اطهار(ع) آنگونه که باید در این مسیر ترسیم شود.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از خانه ملت، امامان شیعه همواره با برپایی عزاداری امام حسین(ع) سعی در ابراز حقانیت ایشان و بطلان ادعاهای یزدیان را داشته اند که این امر نشان دهند جو مسموم آن زمان نسبت به اهل بیت(ع) بوده است تا جایی که حتی امر به معروف و نهی از منکر را فراموش کرده بودند.

از این رو برگزاری مراسم های عزاداری از آن زمان تا حال حاضر یکی از بهترین روش های زنده نگه داشتن دین اسلام و مکتب عاشوراست که در هر برهه زمانی می تواند به مبارزه با ظلم و ایستادگی در برابر بدی ها باشد اما در این مسیر انحرافاتی نیز به وجود می آید که مبلغان و مداحان باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند تا اصل موضوع به انحراف کشیده نشود.

حضرت آیت الله خامنه ای نیز بارها در بیانات خود به موقعیت حساس مداحان به دلیل انتساب انها به اهل بیت(ع) اشاره کرده و خطاهای احتمالی آنها را که موجب آسیب می شود را یادآور شده اند. ایشان در بخشی از بیانات خود فرموده اند: مداح‏ها بدانند چه می‌خوانند و چه می‌گویند. صداى خوش، آهنگ قشنگ، موقعیت ممتاز، تریبون خوب، اقبال فراوان؛ امروز هم که جوان ها بحمداللَّه جامعه و کشور ما را با صفاى دلِ خودشان مصفا کرده‏اند- این همه جوان در این کشور وجود دارد - همه متوجه شماست.

همچنین مقام معظم رهبری در جای دیگری خاطرنشان کرده اند: چیز دیگرى که بنده در بعضى از خوانندگان جلسات مداحى اطلاع پیدا کردم، استفاده‏ از مدح‏ها و تمجیدهاى بى‏معناست، که گاهى هم مضر است. فرض کنید راجع به حضرت اباالفضل(ع) صحبت مى‏شود؛ بنا کنند از چشم و ابروى آن بزرگوار تعریف کردن؛ مثلاً قربون چشمت بشم! مگر چشم قشنگ در دنیا کم است؟ مگر ارزش اباالفضل(ع) به چشم‌هاى قشنگش بوده؟! اصلاً شما مگر اباالفضل(ع) را دیده‏اید و مى‏دانید چشمش چگونه بوده؟! این­ها سطح معارف دینى ما را پایین مى‏آورد.

رهبر معظم انقلاب حتی به آهنگ و ریتم برخی مداحی‌ها انتقاد داشته‌اند و در جایی اظهار کرده اند: من شنیده‌‏ام در مواردى از آهنگ‏هاى نامناسب استفاده مى‏شود. مثلاً فلان خواننده‏ طاغوتى یا غیرطاغوتى شعر عشقىِ چرندى را با آهنگى خوانده؛ حالا ما بیاییم در مجلس امام حسین و براى عشاق امام حسین، آیات والاى معرفت را در این آهنگ بریزیم و بنا کنیم آن را خواندن؛ این خیلى بد است.

در همین زمینه و در آستانه ماه محرم و شروع ایام سوگواری، برخی از اعضای فراکسیون روحانیت مجلس به بیان ضروریاتی که مداحان و سخنرانان باید در مراسم های عزاداری امام حسین(ع) به آن توجه کنند پرداختند و بر دوری آنها از انحراف تأکید کردند.

باقری بناب: اهمیت اخلاص در برگزاری مراسم های عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)

محمد باقری بناب، عضو فراکسیون روحانیت مجلس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص نحوه مداحی و روضه خوانی از سوی مداحان در ایام عزاداری امام حسین(ع) گفت: مهم ترین نکته در این خصوص استفاده از مطالب مستدل و موثق برای تهیه متون روضه و مداحی است که شائبه ای را در خصوص ائمه اطهار(ع) از سوی مداح یا روضه خوان رقم نزند.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی در ادامه به چگونگی ریتم و صوت مداحان اشاره و عنوان کرد: مداحان باید به ریتم هایی که برای بیان مصائب ائمه(ع) انتخاب می کنند توجه داشته باشند و بدانند که از عزاداری امام حسین(ع) با برگزاری مراسم موسیقی و شادی متفاوت است چنانچه متأسفانه گاهی مداحان حتی از موسیقی های غربی برای تعیین ریتم عزاداری تقلید می کنند که این امر در امر عزداری مذموم است.

وی اضافه کرد: همچنین برگزارکنندگان مراسم عزاداری باید بدانند که از هر روشی برای جذب عزاداران و بیان وجود شور و احساسات در هیأت خود استفاده نکنند و اخلاص را همواره در مراسم های خود رعایت کنند که اگر حتی در مراسمی تنها 10 نفر هم حضور داشته باشند اما به صورت خالصانه عزاداری کنند، ثوابی بیش از مراسمی با حضور 500 نفر خواهند داشت که اخلاص در کارشان نیست.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگری که عزاداران و برگزارکنندگان مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) باید رعایت کنند، دقت به اوقات نماز است که نباید به خاطر حضور در مراسم عزاداری به تأخیر بیفتد یا فراموش شود.

موسوی نژاد: ایجاد انحراف در عزاداری ها باعث تضعیف مبانی عاشورایی می شود

سید مهدی موسوی نژاد، دیگر عضو فراکسیون روحانیت مجلس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه عزاداری برای تبیین عمق فاجعه کربلا همواره با اشک و آه همراه است، گفت: این مکتب مبتنی بر عقل و منطق بوده که نشان دهنده قیامی است که آن نیز بر مبنای عقل و منطق شکل گرفته است و امروز شیعیان برای نشان دادن و حفظ آن به عزاداری می پردازند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: بر همین اساس و با ذکر اهمیتی که عزاداری ها دارد، باید دقت شود که اگر انحرافی در این مسیر به وجود بیاید باعث تضعیف مبانی عاشورا شده و آن را به سمت افول پیش می برد که برای آینده اسلام نیز آسیب زا خواهد بود.

وی همچنین افزود: نهضت عاشورا و مدل های عزاداری، الگویی برای سایر نهضت های دنیاست که اگر به انحراف کشیده شود از اهداف خود نیز دور خواهد شد از این رو باید برای برگزاری این مراسم ها از ائمه اطهار(ع) تأسی جوییم که خود سرمنشأ این امور هستند و با هدایت های خود ما را از انحرافات دور کرده اند.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین باید دقت شود که پرشور جلوه دادن مراسم های عزاداری به هر طریقی بالاخص استفاده از برخی ابزارها که بیشتر برای انجام امور موسیقیایی استفاده می شود صحیح نبوده و مردم را از حزن و اندوه واقعی دور می سازد.

سادات ابراهیمی: بیان احکام در سخنرانی ها جهت پرباری مراسم های عزاداری

سید محمد سادات ابراهیمی عضو فراکسیون روحانیت مجلس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت عزاداری برای امام حسین(ع) و یاران ایشان را از برترین عبادات دانست و گفت: هرچه از تاریخ وقوع واقعه کربلا می گذرد شور عزاداری ها نیز بیشتر می شود اما باید توجه داشت این شور منجر به انحراف مسیر عزاداری ها نشود.

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: از این رو مداحان باید توجه داشته باشند سبک هایی که در عزاداری ها به کار می برند همراه با موسیقی نباشد و مطالبی که عنوان می شود از تحریف به دور بوده و مستند تاریخی داشته باشد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه برگزاری مراسم های عزاداری باعث زنده نگه داشتن دین می شود، یادآور شد: از طرفی بهتر است مراسم ها در کنار عزاداری منفعت هایی به لحاظ افزایش آگاهی نیز داشته باشد مثل سخنرانی سخنرانان در ابتدای عزاداری ها که به بیان برخی احکام می پردازند چرا که مردم در روزمرگی های خود گاهی از اجرای احکام دین خود باز می مانند.

سادات ابراهیمی ادامه داد: از طرفی خلوص نیت در منبرهای سخنرانی و مداحی از نکات مهمی است که باید مد نظر سخنرانان و مداحان قرار گیرد.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اگر سخنرانی در روی منبر یا مداحی در مراسم های عزاداری از مسیر خود منحرف شود در واقع اعتقادات مردم را منحرف می کند که از این رو باید روحانیون و متدینین دقت کنند./
برچسب ها: عاشورا ، مداحی ، انحراف
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: