جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۶۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
عجب شیر پرس - مدیر موزه وقف استان همدان گفت: سنگ مزار وزیر شاه طهماسب صفوی با قدمت ۴۹۰ سال به موزه وقف همدان انتقال یافت.
سنگ مزار وزیر شاه طهماسب در موزه وقف همدانبه گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، خسرو محمدی ادامه داد: به تازگیسنگ مزار وزیر شاه طهماسب صفوی از آرامستان موقوفه باغ بهشت کشف و به موزه وقف همدان منتقل شد.

وی درباره نحوه پیدایش سنگ مزار قاضی جهان قزوینی وزیر شاه طهماسب صفوی در آرامستان موقوفه باغ بهشت گفت: داستان سنگ مزار وزیر شاه طهماسب صفوی و سربرآوردنش از آرامستان موقوفه‌ باغ بهشت مربوط به زمانی است که بقعه‌ امامزاده سهل‌ابن‌علی(ع) به علتتوسعه‌ شهر و ساخت خیابان شورین(شهدایفعلی) در دروان پهلوی تخریب و مزار این وزیر به آرامستان موقوفه باغ بهشت منتقل شد.

محمدی درباره ساخته شدن سنگ مزار و اینکه چرا از باغ بهشت همدان سر درآورد، افزود: برای پاسخ به این سوال باید به دوران شاه اسماعیل صفوی و سفرش به همدان بازگردیم، این شاه صفوی حدود ۵۰۰ سال پیش زمانی که به همدان آمد تصمیم گرفت اثری از خود در شهر باقی بگذارد بنابراین پس از مشورت با نزدیکان و اهالی برآن شد تا بقعه‌ سهل ابن علی(ع) را بازسازی کند.

مدیر روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان همدان خاطرنشان کرد: سال‌ها بعد، پس از به قدرت رسیدن شاه طهماسب، قاضی جهان قزوینی به دست شاه و به علتسوءظنی که به او داشت، کشته و در کنار بقعه‌سهل ابن علی(ع) به خاک سپرده می‌شود.

وی با بیان اینکه مزار قاضی جهان و سنگ مزار آن بسیار ارزشمند است و صحت و سقم آن‌ توسط کارشناسان میراث فرهنگی نیز تأیید شده است، مطرح کرد: مزار وزیر شاه قرن‌ها در این مکان بود، در دوران پهلوی تغییراتی در بافت شهر ایجاد شد و بقعه تخریب و مزارهای اطراف آن به کلی از میان برداشته شدند که یکی از آن مزارها گورگاه قاضی جهان قزوینی مقتول به سال ۹۵۳ هجری قمری است.

محمدی در پایان تصریحکرد: در یک بررسی کارشناسی درباره امامزاده‌های همدان به سنگ مزار جالب برخورد کردم و پس از مراجعه به منابع مکتوب متوجه شدم مرحوم آیت‌الله عندلیب زاده قبلا این سنگ را دیده و مواردی درباره‌ شرح حال صاحب آن یعنی قاضی جهان نوشته است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: