سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: ۶۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان:
عجب شیر پرس - رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان گفت: رعایت اخلاق سیاسی و انتخاباتی و اجتناب از نقدهای غیرمنصفانه که زمینه‏ ساز همدلی و همسویی راهبردی است زمینه را برای مشارکت بیشتر شهروندان فراهم خواهد کرد.
رعایت اخلاق سیاسی زمینه‌ساز همدلی و مشارکت در انتخابات استبه گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، مهدی میرزاده کوهشاهی در موضوع «مشارکت حداکثری؛ ضرورت، چالش‌ها و الزامات» اظهارداشت: انتخابات نماد مردم‌سازی و مناسب‌ترین سازوکار برای مشارکت شهروندان در تعیین سرنوشت خود است.

وی ادامه داد: ابتنای بر آرای مردم و مردم‌سالاری دینی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جمهوری اسلامی ایران است و حتی در بحرانی‏ ترین شرایط مانند جنگ تحمیلی نیز در سطوح مختلف، آرای شهروندان عامل تعیین زمامداران و کارگزاران و ترسیم برنامه‌ها و خط مشی دولت‌ها بوده است، از همین رو می‌توان مدعی بود با وجود جنگ تحمیلی، فشارهای خارجی، محاصره اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه رمز ماندگاری نظام و انقلاب مردمی بودن و مشارکت مردم در تعیین و تغییر سرنوشت خود بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان بیان داشت: تغییر گفتمان‏ های سیاسی حاکم بر مدیریت کشور و جابجایی گروه‌ها، جناح‌ها، سلیقه‌ها و شخصیت‌ها نشان دهنده آن است که با وجود تنوع احزاب، گروه ‏ها و سلیقه‏ ها، تغییرات سیاسی در کشور متناسب با نیازها، الزامات و در نهایت تشخیص شهروندان بوده و در نهایت آن‌گونه رقم خواهد خورد که شهروندان می‌خواهند.

میرزاده کوهشاهی با بیان اینکه مدت زیادی تا زمان برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری نمانده و مقدمات انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا آغاز شده است، افزود: فضای انتخاباتی درحال شکل‌گیری است و گروه ها و شخصیت‌های سیاسی در حال بررسی شرایط برای ورود به این عرصه سرنوشت‌ساز هستند در این میان برخی مولفه‌ها بر پیچیدگی این دوره از انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری افزوده است.

دلزدگی سیاسی در جامعه درحال گسترش است

به گفته وی، فشارهای اقتصادی و به دنبال آن تورم، گرانی و بی‌نظمی ‌در توزیع کالاهای اساسی گلایه و نارضایتی شهروندان را درپی داشته است درحالی که ضعف مدیریت و نظارت در بسیاری از حوزه‌ها مشهود است و از طرفی تاثیرپذیری تحولات و متغیرهای اقتصادی از تحریم‌های ظالمانه و فشارهای خارجی نیز غیرقابل انکار است در چنین فضایی همچنان دوگانه مذاکره و تعامل و مقاومت و اتکای بر توان داخلی فارغ از درستی آن بر فضای انتخاباتی کشور حکمرفا است.

عضوهیات علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی ابرازداشت: از سوی دیگر در سایه افزایش تنش‌های سیاسی میان جناح‏ها، احزاب و کارگزاران که در بسیاری از موارد نیز کارکردی انتخاباتی دارد نوعی دلزدگی سیاسی در جامعه درحال گسترش است که بی‏ تفاوتی نسبت به مشارکت سیاسی و تعیین سرنوشت یکی از نتایج آن است.

میرزاده کوهشاهی عنوان کرد: تداوم تنش‏ های موجود که دلسردی و ناامیدی شهروندان نسبت به دو جناح بزرگ کشور را در پی دارد ممکن است الزاما به خلق جناح، رویکرد و دسته‌بندی سیاسی جدید منجر نشده و با تخریب اعتماد عمومی به دلسوزان کشور و نظام در هر دو جناح، نتایج ناامیدکننده‌ای در پی داشته باشد.

به گفته وی، کنشگرانی که انتخابات را فرایندی بی‌فایده و غیرموثر در بهبود شرایط اقتصادی و سیاسی کشور می‌دانند و کسانی که دولت و بازیگران همسو با آن را متهم به خیانت و در نتیجه فاقد صلاحیت می‌دانند دوسوی طیفی هستند که با دامن زدن به مباحث غیرضروری یاس و ناامیدی نسبت به نظام سیاسی و انتخابات را در کشور افزایش می‌دهند این درحالی است که در خارج از کشور نیز دشمنان همچنان در تلاشند با حاکم کردن فضای یأس و ناامیدی مردم را به سوی مشارکت نکردن در انتخابات سوق دهند.

تبلیغات خارجی برای شرکت نکردن در انتخابات آغاز شده است

این استاد جغرافیای سیاسی گفت: در این زمینه به نظر می‌رسد عقب نشینی دولت ایالات متحده آمریکا از شعارهای انتخاباتی درباره رفع تحریم‌ها و کندی مذاکرات نتیجه تلاش‌های ائتلافی از دشمنان و مخالفان نظام با هدف تشدید فشارهای اقتصادی بر شهروندان ایرانی برای ایجاد بدبینی و دلسردی آنها نسبت به مدیریت سیاسی کشور به ویژه در برهه انتخابات است و در کنار این موضوع نشانه‌هایی از تلاش‌های منطقه‌ای برای ایجاد تنش در کشور و دلسردی شهروندان نسبت به نظام سیاسی و انتخابات پیش رو نیز قابل مشاهده است.

میرزاده کوهشاهی ادامه داد: چالش کرونا و گسترش شیوع آن در مناطق مختلف و ترس از ابتلا نیز عاملی است که ممکن است در پیوند با متغیرهای دیگر باعث کاهش رغبت شهروندان به سوی مشارکت در انتخابات شود، جدای از بزرگنمایی خطرات ابتلای در شرایط ازدحام، تبلیغات خارجی برای شرکت نکردن در انتخابات با هدف القا از ابتلای به کرونا هم اکنون آغاز شده که رخنمونی از آن که توزیع واکسن و انتخابات را به یکدیگر پیوند زده در فضاهای عمومی و رسانه‌ای قابل مشاهده است.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان عنوان کرد: مقام معظم رهبری با تاکید بر اهمیت موضوع انتخابات همواره بر ضرورت مشارکت حداکثری تاکید داشته‌اند چراکه مشارکت حداکثری از یک‌سو به مثابه عاملی در جهت تقویت مشروعیت نظام و مردم‌ساری دینی عمل کرده و از سوی دیگر پشتوانه‌ای برای دولت منتخب و کارگزاران خواهد بود.

ورود نامزدهای دارای سلایق مختلف سیاسی، محرک مشارکت حداکثری است

وی افزود: در این میان اگر چه به نظر می‌رسد دو متغیر بهبود روابط خارجی با محوریت احیای احتمالی "برجام و بهبود شرایط اقتصادی" در ۲ ماه مانده تا روز برگزاری انتخابات می‌‏تواند بر میزان مشارکت و حتی انتخاب شهروندان موثر باشد اما قطعاً متغیرهای دیگر و مهم‌تری نیز وجود دارند.

میرزاده کوهشاهی با بیان اینکه اجماع نخبگان سیاسی، احزاب و تشکل ‏ها بر ضرورت مشارکت بالا و دعوت از شهروندان با همه سلایق برای مشارکت در انتخابات و همچنین رعایت اخلاق سیاسی و انتخاباتی زمینه‌‏ساز همدلی و همسویی راهبردی برای مشارکت بیشتر شهروندان خواهد بود، خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع بسترسازی تبلیغاتی در مجامع و رسانه‌‏ها از جمله در رسانه ملی به گونه‌‏ای که در فضایی عادلانه، کارشناسی و سازنده، اهمیت انتخابات به عنوان مهم‌ترین رکن مردم‌سالاری دینی تشریح شود و امکان طرح سلایق و دیدگاه های متعارض وجود داشته باشد، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

به گفته این عضوهیات علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی، ورود نامزدهای دارای سلایق مختلف سیاسی می‌تواند محرک مشارکت حداکثری به عنوان یک راهبرد مورد تأکید مقام معظم راهبردی و مورد اجماع گروه ‏ها و کنشگران سیاسی باشد، راهبردی که زمینه‌ساز روی کار آمدن دولتی قوی و مردمی در داخل بوده که با اتکای به حمایت داخلی در عرصه بین‌المللی نیز از اعتبار و قدرت چانه‏‌زنی بیشتری برخوردار است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: