جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: ۶۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
عجب شیر پرس - تکمیل برج‌های دوقلوی شهرکرد این روزها به بزرگترین چالش در مدیریت شهری تبدیل شده است، تکمیل و تعیین تکلیف سریع‌تر این طرح از مهم‌ترین مطالبات شهروندان شهرکردی است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، اجرای طرح برج دوقلوی شهرکرد از سال ۸۹ کلید خورد و با وجود اینکه قرار بود طی ۳۶ ماه تکمیل و به بهره‌برداری برسد، اما این طرح همچنان نیمه‌تمام باقی‌مانده است، مقرر بود که طرح برج دوقلوی شهرکرد در زمینی به مساحت حدود ۶۰۰۰ مترمربع واقع در میدان بسیج شهرکرد و در ۲۶ طبقه احداث شود که واحدهای تجاری، خدماتی، درمانی، اداری، رفاهی و تفریحی از بخش‌های پیش‌بینی شده در این پروژه بود.

بدهی این پروژه به بانک شهر هرساله منابع مالی زیادی را به شهرداری شهرکرد تحمیل می‌کرد، این اعتبار می‌توانست بسیاری از مشکلات شهر را در حوزه زیرساختی حل کند، اما در حال حاضر این پروژه به نوعی در حال بلعیدن بودجه شهرداری است.

قطعا فرسایشی شدن روند تکمیل پروژه‌ برج‌های دوقلو به نفع شهر شهرکرد نیست و اعضای شورای شهرکرد و شهرداری باید هرچه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف این پروژه اقدام کنند، زیرا هر روزی که از زمان تکمیل این پروژه بگذرد، هزینه برای اتمام آن بالاتر خواهد رفت.

فروش؛ سریع‌ترین راه برای تعیین تکلیف برج‌های دوقلو

بهادر عبدالغنی شهردار شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت برج‌های دوقلوی شهرکرد، اظهار کرد: این پروژه از سال 89 آغاز شده است و بنا به دلایل گوناگون این پروژه مجموعه مدیریت شهری را در سال‌های گذشته به چالش کشیده است.

وی افزود: بحث مشارکت در تکمیل برج‌های دوقلو و فروش آن در دستور کار قرار دارد، این پیشنهادات در صحن شورا نیز مطرح شده است، به‌نظر می‌رسد سریع‌ترین راه برای تعیین تکلیف برج‌های دوقلو فروش آن باشد و منابع مالی به مجموعه مدیریت شهری برگردد و صرف زیرساخت‌ها شود.

عبدالغنی با بیان اینکه مصوبه برگزاری مزایده برای فروش برج‌های دوقلو از صحن شورا اخذ شد، عنوان کرد: یک تیم کارشناسی برای برآورد قیمت برج‌ها وارد عمل و قیمت نهایی مشخص شد.

شهردار شهرکرد ادامه داد: قیمت پیشنهادی برای فروش برج‌های دوقلو برای گرفتن مصوبه در اسفندماه سال گذشته به صحن شورا ارسال شد، اما تاکنون شورا این مسئله را مصوب نکرده است، هر چه سریعتر شورا مصوبه بدهد، روند مزایده انجام می‌شود، چندین متقاضی برای خرید برج‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی توضیح داد: اگر شورا با مزایده فروش برج‌های دوقلو موافقت نکند، بحث مشارکت در تکمیل در اولویت بعدی قرار دارد، به دلیل برخی موضوعات تفاهم‌نامه با قرارگاه خاتم‌الانبیا از دستور کار خارج شد، اما رایزنی با قرارگاه و سایرین برای مشارکت در این پروژه انجام خواهد شد.

تعلل اعضای شورای شهر برای تعیین تکلیف برج‌های دوقلو در شهرکرد

فرهاد رئیسی رئیس شورای شهر شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در رابطه با برج‌های دوقلو سه مسئله باید به‌صورت همزمان حل شود، اظهار کرد: این طرح نباید در گذشته به لحاظ مسائل فنی، جانمایی اشتباه و ... آغاز می‌شد، اما باتوجه به اینکه این مسائل قابل چشم‌پوشی نیست، در حال حاضر قصد ورود به مسائل گذشته را نداریم و تنها هدف شورای پنجم تعیین تکلیف این برج‌ها است.

وی افزود: یکی از معضلات این برج‌ها بحث بدهی به پیمانکار پروژه است، شهرداری شهرکرد مدعی است که پیمانکار مطالبات خود را دریافت کرده است، اما بر اساس شکایت پیمانکار این پرونده در دستگاه قضا در حال بررسی است و منتظر اعلام رای دستگاه قضا هستیم.

رئیسی با بیان اینکه بدهی برج‌های دوقلو به بانک شهر موضوع بعدی است که باید در دستور کار قرار بگیرد، یادآور شد: کلیات بدهی به بانک شهر تا سال گذشته 67 میلیارد تومان بود که در یک‌سال گذشته به این بدهی به‌علت سود بانکی اضافه شده است، در حال حاضر با پرداخت بدهی‌های گذشته از 23 میلیارد بدهی به بانک شهر 16 میلیارد و 100 میلیون تومان واریز شده و هشت میلیارد باقیمانده نیز در این هفته با حل مسئله اراضی جنوب شهر شهرکرد واریز می‌شود.

رئیس شورای شهر شهرکرد عنوان کرد: مرحله سوم تعیین تکلیف برج‌های دوقلو در شهرکرد است، تکمیل برج توسط خود شهرداری، مشارکت با بخش خصوصی و مزایده فروش برج‌ها توسط شهرداری به صحن علنی شورای شهر آورده شد که براساس رای اعضای شورا بحث مزایده در دستور کار شهرداری قرار گرفت.

وی توضیح داد: بر اساس برآوردهای کارشناسی قیمت پایه 440 میلیارد تومان برای مزایده فروش برج‌ها توسط تیم کارشناسی تعیین شد، اما پس از اعلام قیمت کارشناسی برای مزایده چهار نفر از اعضای شورای شهر با مزایده مخالفت کردند، در صورتی که اعضا در گذشته رای به برگزاری مزایده داده بودند، مقرر شد کمیسیونی برای این مسئله تشکیل شود.

رئیسی با اشاره به اینکه خوشبختانه با توافق با خریداران بانک شهر 33.5 میلیارد تومان از خسارت برج‌های دوقلو به شهرداری شهرکرد بازگشت داده شد، گفت: تسویه 16.5 میلیارد تومان بدهی بانک شهر کار بزرگی بود.

رئیس شورای شهر شهرکرد یادآور شد: قرارگاه خاتم‌الانبیا تمایلی برای ورود به پروژه برج‌های دوقلو ندارد و مذاکرات برای این مسئله به سرانجام نرسید.

وی با بیان اینکه شهر شهرکرد در مسیر توسعه از سایر شهرهای کشور عقب مانده است، گفت: برای تحول در مدیریت شهری نیازمند شورایی با اعضای تازه‌نفس، تحول‌خواه، پاک دست، نخبه و سالم هستیم، با مدیریت غیرتخصصی نمی‌توان شاهد تحول در شهر بود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: