جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
گزارش
عجب شیر ما - مراغه دومین قطب تولید فرش ابریشم در کشور است که هم‌اکنون کارگاه‌های تولیدی فرش این شهرستان با مشکل رکود بازار فرش و مشکلات مالی در آستانه تعطیلی است و با ادامه این روند ۱۵ هزار نفر هنرمند مراغه‌ای بیکار می‌شوند.

 به گزارش عجب شیر ما به نقل ازتنسیم، یکی از مشکلاتی که امروزه خانواده‌های ایرانی با آن روبرو هستند و با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند بیکاری  جوانان تحصیل‌کرده است، حال با اینکه وضعیت اشتغال در کشور در وضعیت هشدار قرار دارد کلید دولت تا به امروز نتوانسته است قفل رکود را باز کند و انتظار می‌رود مسئولان دولت تدبیر و امید نسبت به برطرف کردن مشکلات مردم در کشور تلاش بیشتر داشته باشند.

شهرستان مراغه با تولید سالانه بیش از 60 هزار متر مربع فرش ابریشم، دومین قطب تولید فرش ابریشم بعد از قم محسوب می‌شود که این روزها دومین قطب تولید فرش ابریشم حال‌ و روز خوبی ندارد.

اگر سال‌های گذشته گذرتان به مجتمع‌های تجاری خریدوفروش فرش‌های ابریشم مراغه می‌افتاد، صدای بافت قالی هنرمندان قالیباف را می‌شنیدید، ولی 2 سال است که رکود و... موجب سکوت این مجتمع‌های تجاری فرش شده و شاهد بیکاری قالیبافان و ایجاد مشکلاتی برای خانواده آنها هستیم.

رکود بازار خریدوفروش ابریشم در مراغه

حسین داوری، تاجر فرش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اینکه یکی از مشکلات تاجران فرش در این شهرستان رکود بازار فرش در کشور است، اظهار داشت: دو سال است بازار فرش درگیر رکود است و این امر موجب کاهش قیمت خریدوفروش فرش ابریشم شده است.

وی با تاکید بر اینکه حمایت دولت از تجارت فرش در کشور ضروری است، گفت: انتظار تاجران فرش ابریشم از دولت ارائه تسهیلات بانکی جهت افزایش توان خرید فرش ابریشم می‌باشد.

کارگاه‌های تولید فرش ابریشم دومین قطب تولید کشور در آستانه تعطیلی

رضا جدی یکی دیگر از تولیدکنندگان فرش ابریشم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اینکه کارگاه‌های تولید فرش ابریشم در آستانه تعطیلی قرار دارند، اظهار داشت: با توجه به مشکلات مالی و رکود بازار فرش و عدم صادرات فرش از کشور، بیشتر کارگاه‌های تولیدی فرش ابریشم در مراغه در آستانه تعطیلی قرار دارند که ضروری است مسئولان سازمان صنعت معدن و تجارت کشور در این خصوص راه‌حل‌هایی  را در راستای حل مشکلات تولیدکنندگان ارائه کنند.

وی افزود: در شهرستان مراغه سالانه بیش از 60 هزار مترمربع فرش ابریشم تولید می‌شود و این شهرستان جزء دومین قطب تولید فرش ابریشم در کشور است ولی متأسفانه دولت هیچ تسهیلاتی به تولیدکنندگان فرش ابریشم در این شهرستان ارائه نکرده است.

عدم ارائه تسهیلات دولت به تولیدکنندگان فرش ابریشم

سینا نجفی یکی دیگر از تولیدکنندگان فرش ابریشم، از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان فرش در این شهرستان را، عدم ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: نبود تسهیلات و در نتیجه، رکود تولید، خرید و فروش، موجب تعطیلی کارگاه‌های تولید فرش و بیکاری نزدیک به 15 هزار نفر از هنرمندان قالیباف مراغه می‌شود و از مسئولان دولت تدبیر و امید می‌خواهیم تا اقدامات حمایتی را در این خصوص انجام دهند.

چشم‌ 15 هزار هنرمند مراغه‌ای به کلید دولت

رضا محمدی یکی از هنرمندان قالیباف در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مراغه، با اشاره به اینکه 15 هزار قالیباف مراغه‌ای چشم‌به‌راه حمایت‌های دولت هستند، اظهار داشت:15 هزار هنرمند قالیباف مراغه که به‌صورت روزمزد فعالیت می‌کردند، حال، امروز به دلیل رکود بازار خانه‌نشین شدند و نیازمند حمایت دولت بوده و ضروری است مسئولان در این زمینه اقداماتی را انجام دهند.

قوانین بیمه قالیبافان بازبینی شود

رضا احمد پور، یکی دیگر از قالیبافان این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اینکه قالیبافان با مشکل بیمه‌ای نیز روبرو هستند، اظهار داشت: قالیبافان علاوه بر مشکل بیکاری با مشکلات مهمی هم چون نبود سرمایه و از همه مهم‌تر مشکلاتی در قوانین بیمه‌ای قالیبافان مواجه‌اند که ضروری است در مورد مقررات بیمه‌ای از سوی بیمه تأمین اجتماعی بازبینی شود.

وی با اشاره به اینکه قالیبافی یک شغل پرخطر است، تصریح کرد: افرادی که در این شغل و صنعت فعالیت می‌کنند با مشکلاتی همچون از بین رفتن ریه و از دست دادن بینایی خود هستند، چراکه یک هنرمند برای بافت قالی باید با دقت پای یک قالی بنشیند و این امر موجب شده تا چشم‌های قالیبافان زودتر ضعیف شود و بیمه‌های درمانی هیچ حمایتی در خرید عینک ندارند.

تا به امروز 5 هزار نفر قالیباف بیکار شدند و 10 هزار نفر دیگر در آستانه بیکاری قرار دارند

اصغر محمدی، رئیس اتحادیه فرش دست بافت مراغه، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اینکه، مراغه با تولید سالانه 60 هزار مترمربع فرش ابریشم دومین قطب تولید فرش ابریشم در کشور است، تصریح کرد: ضروری است دولت حمایت‌هایی را برای توانمندسازی تولیدکنندگان فرش ابریشم ارائه کند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش مراغه با اشاره به خطر بیکاری 15 هزار هنرمند قالیباف مراغه‌ای در نتیجه رکود در بازار فرش شهرستان، خاطر نشان کرد: در این شهرستان برای 15 هزار نفر در کارگاه‌های تولید فرش ابریشم در 3 سال گذشته اشتغال‌زایی شده بود که متأسفانه به دلیل عدم‌حمایت لازم این تعداد به 10 هزار نفر کاهش‌یافته و این کاهش زنگ خطری برای بیکاری قالیبافان در مراغه بوده و باید مسئولان برای جلوگیری از تعطیلی کارگاه‌های فرش ابریشم این شهرستان اقدامات لازم را انجام دهند.

کپی برداری چینی‌ها از فرش ایرانی یکی از دلایل کاهش صادرات فرش مراغه است

اصغر محمدی در ادامه با اشاره به اینکه صادرات فرش از دو سال گذشته کاهش شدیدی یافته است، گفت: این امر یکی دیگر از مهم‌ترین علت‌های بیکاری در این شهرستان است.

وی در ادامه با اشاره به کپی‌برداری چینی‌ها از فرش‌های ایرانی، اظهار داشت: یکی دیگر از مهم‌ترین مسائلی که در کاهش صادرات فرش ایران تأثیر داشته است تولید فرش‌های چینی با مارک‌های ایرانی و فروش در کشورهای خریدار فرش بوده است.

رئیس اتحادیه فرش دست بافت مراغه از مسئولان کشور خواست با ارائه تسهیلات بانکی و حمایت‌های لازم را در جهت جلوگیری از تعطیلی کارگاه‌های فرش این شهرستان و بیکاری 15 هزار هنرمند مراغه‌ای انجام دهند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: