شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۶۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
عجب شیر پرس - فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان اعلام کرد: پرندگان مهاجر زمستان گذرانی مطلوبی را در استان داشتند و سیربازگشت آنان به سمت زیستگاه های اصلی شان ادامه دارد.
زمستان گذرانی مطلوب پرندگان مهاجر در گیلان

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، ساسان اکبری پور افزود: سال گذشته میزان شکار و کشتار پرندگان در استان گیلان نسبت به سال ۹۸ کمتر بود و مردم نیز در روزهای سخت و سرد زمستان دوشادوش محیط بانان در تیمار پرندگان مهاجر همکاری داشتند که این موضوع قابل تقدیر است.
وی اظهار داشت : همچنینشاهد مرگ میر غیر عادی در جمعیت پرندگان مهاجر نبودیم و سرشماری انجام شده توسط کارشناسان این اداره کل نشان از افزایش تعداد گونه و جمعیت پرندگان مهاجر در تالاب های گیلان داشته است بطوریکهحضور چشمگیر فلامینگو، پلیکان، نواع قو و مرغابی سانان را شاهد بودیم.
با آغاز فصل پائیز و شروع کوچ مرغان مهاجر، گیلانیان در آسمان این خطه شکوه پرواز بیش از ۲۰۰ هزار پرنده مهاجر را به تماشا می نشینند.
مهاجرت پرندگان از عرض های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی در این مناطق به تالاب های گیلان از اواخر شهریورماه آغاز می شود و این پرندگان تا نیمه یا اواخر فروردین ماه متناسب با درجه دمای هوا در تالاب های استان می مانند و از منابع غذایی آن تغذیه می کنند.
شرایط مساعد آب و هوایی، فراوانی مواد غذایی مورد نیاز و امنیت از دلایل فرود هزاران پرنده مهاجر شامل انواع مرغابی سانان، قو، غاز، پرستوهای دریایی و چنگرها و سایر پرندگان از ۸۱ گونه مختلف به تالاب ها و آبگیرهای گیلان است.
پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در سطح حدود ۳۰ هزار هکتار از تالاب بین المللی انزلی، امیر کلایه لاهیجان، استیل آستارا، پارک ملی بوجاق کیاشهر و دیگر آبگیرهای گیلان زمستان گذرانی می کنند.
استان گیلان در اقلیم تقریبا خشک حوزه جغرافیایی این بخش از کره زمین با برخورداری از بارش سالانه بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیمتر باران و فراوانی آب بندان های طبیعی و منابع غذایی، بخش مهمی از کریدورهای مهاجرت پرندگان را تشکیل می دهد.
تالاب های امیر کلایه، پارک ملی بوجاق و تالاب بین المللی انزلی بویژه پناهگاه حیات وحش سلکه، پناهگاه حیات وحش سرخانگل و منطقه حفاظت شده سیاه کشیم بیشترین میزان این مهاجرت را به خود اختصاص می دهند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: