پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۶۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
عجب شیر پرس - ذرات معلق با قطر کمتر از ٢/٥میکرون در هوای اراک حدود ۶ برابر حد مجاز است.

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفوی معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان مرکزی میزان ذرات معلق با قطر کمتر از ٢/٥میکرون در این کلانهشر را عدد ۲۰۸ و وضعیت هوای اراک را بسیار ناسالم عنوان کرد.

این در حالی است که حد مجاز آلاینده‌های دو و نیم میکرون هوا ۳۵ میکروگرم بر متر مکعب است و طبق استاندارد‌های زیست محیطی، عددی بالاتر از این شاخص بیانگر وضعیت ناسالم است.

به این ترتیب ذرات معلق با قطر کمتر از ٢/٥میکرون در هوای اراک حدود ۶ برابر حد مجاز است.

مصطفوی افزود: متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ٢٤ساعت گذشته منتهی به ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه ۹۹/۱۲/۲۷ در شرایط بسیارناسالم، برابر با عدد ۲۰۸ بوده و آلاینده اصلی ذرات معلق با قطر کمتر از ٢/٥میکرون بوده است.

او اضافه کرد: شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا ۱۸۷ و ناسالم برای تمام گروه‌ها و آلاینده مسئول در حال ذرات کمتر از دو ونیم میکرون است.

عمده عوارض آلودگی هوا بر گروه‌های آسیب پذیر است

او بیشتر الودگی هوای اراک را ناشی از سوخت خودرو‌ها عنوان کرد و گفت: اگر چه امروز میزان الودگی در مقایسه با روز قبل کمتر شده است، اما هنوز هم در شرایط ناسالم قرار دارد.

عمده عوارض آلودگی هوا بر گروه‌های آسیب پذیر مانند بیماران تنفسی و قلبی عروقی، زنان باردار، کودکان، بیماران مزمن و صعب العلاج و سالمندان است که در شرایط ناسالم باید از تردد در اماکن و فضا‌های شلوغ پرهیز کنند وورزشکاران هم باید از فعالیت‌های ورزشی در روز‌های آلوده بپرهیزند.

خوردن غذا‌های حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین‌ها به ویژه سبزیجات و میوه‌های تازه و رنگی در روز‌های آلوده بسیار مفید است.

در شرایط ناسالم هوا تمام بیماران قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان از تردد در فضای باز جدا خودداری کنندو سایر افراد از فعالیت‌های سنگین خارج از منزل اجتناب نمایند.

دقت در هنگام سوختگیری در جایگاه‌ها و جلوگیری از سر ریز شدن بنزین و سایر سوخت‌ها در این شرایط ضروری است؛ و باید از انجام هرگونه فعالیت که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود مانند روشن کردن آتش در معابر، سوزاندن لاستیک، عملیات قیرکاری و عمرانی و مانند آن خودداری شود.

اراک از جمله کلان‌شهر‌های آلوده کشور است که شرایط اقلیمی، استقرار صنایع و وضعیت ترافیکی در ترکیب آلودگی آن دخیل هستند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: