يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۶۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
عجب شیر پرس - کرونا در انتظار فرصتی است تا دوباره به صورت گسترده شیوع پیدا کند و دید و بازدیدهای نوروزی می‌تواند این فرصت را به ویروس دهد تا بار دیگر روزهای سختی را برای مردم به وجود آورد.
میهمانی ممنوع!به گزارش عجب شیر پرس به نقل از مهر، چند روزی بیشتر نمانده تا وارد دومین عید نوروز شویم که کرونا همراه ما است؛ کرونایی که اثر مستقیمی در دید و بازدیدهای نوروزی گذاشته و تقریباً آن را به صفر رسانده است.

سال گذشته در آستانه عید نوروز کرونا وارد کشور شد و از همین رو مردم نوروز را در خانه ماندند و به این ترتیب توانستیم آمار مرگ و میر روزانه ناشی از کرونا را حتی تا ۳۰ نفر نیز کاهش دهیم؛ رقمی که هیچ گاه دیگر به آن دست پیدا نکردیم.

اینک وارد سال دوم حضور کرونا در کشور خواهیم شد؛ سالی که اگر نوروز را مدیریت کنیم می‌تواند همراه با جشن پیروزی در مقابل کرونا باشد؛ اما در صورتی که عید نوروز را بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی سپری کنیم بهار سختی پیش روی مردم و کادر درمان خواهد بود.

امیدها به تزریق واکسن ایرانی و وارداتی بسیار زیاد است و طبق گفته مسئولان تا زمستان سال آینده تمام گروه‌ها واکسینه خواهند شد اما تا آن زمان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند ماسک زدن و دوری از تجمعات باید در دستور کار باشد.

تزریق واکسن کرونا از یک سو و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نوروز از سوی دیگر می‌تواند به یکباره در قطع زنجیره انتقال کرونا بسیار نقش پررنگی داشته باشد که این امر همت مردم را می‌طلبد.

در خراسان شمالی نیز روند انتقال و شیوع کرونا تقریباً مشابه کشور است. پس از پیک شدید کرونا در کشور، خراسان شمالی نیز در وضعیت به شدت نامطلوبی قرار داشت اما اینک شرایط رو بهبود رفته.

نگرانی از تجمعات عید نوروز

سید احمد هاشمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در تشریح آخرین وضعیت کرونا در خراسان شمالی اظهار کرد: با اعلام نتایج قطعی آزمایش‌های انجام شده متأسفانه یک نفر از بیماران مبتلا به کرونا در استان فوت شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: با بستری ۲۲ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون ۱۲۲ بیمار دارای علائم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

وی افزود: برگزاری مراسم و دیدوبازدیدهای ایام نوروز باعث تجمعاتی خواهد شد که این نگران کننده است و مردم به این نکته توجه داشته باشند که اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، نوروز غم انگیزی خواهیم داشت.

دید و بازدیدهای نوروزی را به صفر برسانیم

نگرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در خصوص عید نوروز در بین گروه‌های مختلف مردم نیز مشاهده می‌شود. سلیمان حق بین، یکی از شهروندان میان سال بجنوردی است که مشغول خرید مایحتاج عید نوروز خانواده خود بوده اظهار می‌کند: به خاطر حفظ جان خودمان هم که شده امسال باید دید و بازدیدهای عید نوروز را بسیار حداقل و حتی به صفر برسانیم.

وی افزود: با توجه به احتمال تزریق واکسن به گروه‌های پر خطر تا خردادماه، حداقل باید تا این زمان صبر پیشه کنیم و به دید و بازدید نرویم؛ قطعاً برای ما ایرانی‌ها در خانه ماندن آن هم در عید نوروز بسیار سخت است اما شرایط طوری است که مجبوریم و امیدواریم تمام مردم این مسئله را رعایت کنند.

این شهروند بجنوردی در ادامه خطاب به فرزندان خود می‌گوید: هر چند دلتنگی خصوصاً برای فرزندانی که در راه دور مستقر هستند وجود دارد اما اکنون چاره‌ای نیست و امیدوارم همه رعایت کنند تا جان سالم به در ببریم.

کادر درمان را یاری کنید

الهام رستمی، یکی از اعضای کادر درمان خراسان شمالی نیز گفت: در پیک سوم کرونا تعداد افراد بستری شده در استان حتی به ۳۰۰ نفر نیز رسید، اما اکنون شرایط متعادل‌تر شده و روزانه بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ فرد بستری شده در استان وجود دارند.

وی با اشاره به روزهای سخت پیک سوم کرونا، افزود: در آن زمان پرستاران منتظر بودند تا یک پرستار دیگر از استعلاجی برگردد تا نوبت به فرد بعدی شود؛ فشار زیادی بر روی پرستاران بود و امیدوارم دیگر آن روزها تکرار نشود.

رستمی تاکید کرد: تکرار نشدن آن روزهای تلخ که در برخی روزها ۱۰ نفر و حتی بیشتر از هم استانی‌هایمان را از دست می‌دادیم، نیازمند در خانه ماندن است؛ از هم استانی‌هایمان می‌خواهیم عید نوروز در خانه بمانند.

این پرستار در انتها گفت: مردم طی یک و دو ماه اخیر همراهی خوبی با کادر درمان داشتند و از آن‌ها می‌خواهیم عید نوروز را نیز به همین شکل ادامه دهند تا جان خود و پرستاران حفظ شود.

ابتلاء به کرونا خانوادگی است

حسین سالار زاده، کاسب بجنوردی است که در این خصوص به خبرنگار ما گفت: یکی از اعضای خانواده ما حدود یک ماه قبل سفری به تهران داشت و پس از بازگشت به دیدار او رفتیم؛ بعد چند روز متوجه شدیم او مبتلا به کرونا شده و سپس خودم و خانواده‌ام نیز همگی به این ویروس مبتلا شدیم.

وی افزود: پدر و مادر، دو فرزندم، خواهران و برادرانم و خانواده آن‌ها هم همگی مبتلا شدند و در واقع این ویروس به طور کامل در خانواده ما رسوخ کرد؛ زیرا پس از مسافرت یک نفر، همگی به دیدار او رفتیم.

سالار زاده تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود ابتلاها خانوادگی بوده یک حرف کاملاً منطقی و صحیح است و باید مراقب باشیم.

این کاسب در انتها با تاکید بر اینکه باید از مسافرت خودداری کرد، بیان داشت: هرگونه دید و بازدید می‌تواند عامل شیوع کرونا باشد.

قطعاً سلامتی مهم‌ترین سین سفره هفت سین سال ۱۴۰۰ است که با اندکی مراقبت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانیم این سین را در سفره زیبای خود به همراه داشته باشیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: