دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۶۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
معاون جهاد کشاورزی بوشهر:
عجب شیر پرس - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: براساس هشدار سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) مبنی بر احتمال ریزش آفت ملخ صحرایی در اسفند سالجالری و فروردین ۱۴۰۰، برای مقابله با این آفت استان در حالت آماده باش قرار دارد.
استان بوشهر برای مقابله با ملخ صحرایی در حالت آماده باش قرار دارد

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، خسرو عمرانی روز شنبه افزود: هرچند تاکنون با وجود جریان‌های جوی ریزشی از ملخ در استان بوشهر گزارش نشده اما گروه‌های ردیابو پایش با تمام امکانات در استان در حالت آماده باش قرار دارند.

وی بیان کرد: براساس گزارش‌ های رسیده از فائو جمعیت ملخ در کشورهای عربستان و یمنوجود دارد و جریان‌های جوی نیز برای ریزشاین آفت به خصوص در استان‌های بوشهر، خوزستان و هرمزگانمناسب است اما بررسی‌ها نشان می‌ دهد هنوز جمعیت جدیدی از این آفت وارد استان بوشهر نشده است.

عمرانی اظهار کرد: هرچه شرایط از نظر بارش و سرسبزی منطقه بیشتر باشد احتمال ورود دسته‌های ملخ افزایش می ‌یابد.

وی تاکید کرد: با این وجود با تمهیدات اند یشیده شده ۳۰ هزار تن سم، ۱۰۰دستگاه سمپاش و ۶۰ اکیپ ردیابی و پایش در استان بوشهر برای مقابله با آفت ملخ صحرایی تامین شده‌ است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: در سال ۹۷، در سطح ۱۰۴ هزار هکتار و در سال ۹۸ نیز ۴۳ هزار هکتار مبارزه با آفت ملخ در استان بوشهر انجام شد.

عمرانی گفت: کاهش بارندگی در سال زراعی جاری به ۲۲ هزار هکتار از مزارع گندم دیم استان بوشهر خسارت وارد کرده است.

وی اضافه کرد:امسال۹۲ هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان بوشهر به کشت گندم دیم اختصاص پیدا کردکه با توجه به کاهش بارندگی پیش بینی می‌شود تنها ۶۹ هزار و ۹۰۰ هکتار از این مزارع قابلیت برداشت داشته باشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر یادآور شد: همچنین ۱۵هزار و ۴۵۰ هکتار نیز از مزارع کشاورزی استان به زیر کشت گندم آبی رفت که با توجه به شرایط جوی احتمال کاهش عملکرد نیز در این بخش وجود دارد.

وی ادامه داد: در آغاز فصل کشت پیش بینی تولید ۱۱۴ هزار تن محصول گندم در استان شده بود اما با توجه به شرایط خشکسالی پیش بینی می‌شود با کاهش ۴۰ درصدی برداشت روبرو شویم و میزان تولید به ۸۳ هزار تن کاهش یابد.

به گفته عمرانی همچنین در این میان پیش بینی می ‌شود یک هزار و ۹۶۴ هکتار جو آبی،۷هزار و ۹۰۰ هکتارجو دیم و ۲۵۰ هکتار از مزرعه‌های کلزای آبی استان بوشهربه مرحله برداشت برسد.

وی با بیان اینکه عملیاتبرداشت گندم از نیمه دوم فروردین ماه در استان بوشهر آغاز می‌شود، بیان کرد: براساس هماهنگی انجام شده ۴۳۰ کمباین کار برداشت محصول گندم در استان را برعهده دارند که از این تعداد ۳۰ کمباین داخلی و ۴۰۰ کمباین از استان فارس تامین می‌شود.

عمرانی یادآورشد: سال گذشته با توجه به بارش مناسب ۱۴۳ هزار تن محصول گندم در استان بوشهر تولید شد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: