سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 14 2024
کد خبر: ۶۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
عجب شیر پرس - معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از تلاش استان برای تامین کالاهای مورد نیاز روزهای پایانی سال و عید نوروز و وضعیت به نسبت مطلوب آن به ویژه از طریق شبکه هوشمند توزیع خبر داد.
وضعیت تامین کالاهای اساسی خراسان رضوی در آستانه عید نوروزبه گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، علی غفوری مقدم روز شنبه در خصوص کالاهایی از جمله گوشت، روغن،برنج و شکر گفت: سهمیه این استان از گوشت مرغ منجمد ۸۰۰ تن بود که با پیگیری استاندار ۵۰۰ تن به این سهمیه اضافه شد و اکنون گوشت مرغ منجمد به قیمت هر کیلوگرم ۱۵۵ هزار ریال به میزان ۵۰ تا ۷۰ تن در روز در مشهد توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: سهمیه سایر شهرستانهای خراسان رضوی از گوشت مرغ منجمد نیز به کارگروه تنظیم بازار آن شهرستان سپرده شده است تا به وقت مقتضی نسبت به توزیع آن اقدام شود.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سهمیه ۲۱۰ تنی گوشت گوساله منجمد نیز به خراسان رضوی اختصاص یافته است که با پیگیریهای انجام گرفته ۱۵۰ تن گوشت دیگر به این سهمیه اضافه شد و با قیمت هر کیلوگرم ۸۰۰ هزار ریال در ایام نوروز توزیع می‌شود.

غفوری مقدم افزود:هم اینک سهمیه ۲ هزار و ۴۰۰ تنی برنج طرح تنظیم بازار در خراسان رضوی در حال توزیع است که تاکنون هزار و ۸۰۰ تن به قیمت هر کیلوگرم ۱۸۵ هزار ریال توزیع شده وبا پیگیری استاندار هزار و ۵۰۰ تن برنج دیگر به این سهمیه اضافه شده است.

وی ادامه داد: هم اینک چهار هزار و ۴۰۰ تن سهمیه شکر بخش خانوار در بسته بندیهای یک کیلوگرمی به قیمت ۸۷ هزار ریال در حال توزیع است که براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار استان هزار تن از این سهمیه تبدیل به قند شده که در حال بسته بندی است و به زودی به قیمت هر کیلوگرم ۹۵ هزار ریال در استان توزیع می شود.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با وجود این که قیمت شکر سهمیه خانوار تغییر قیمتی نداشت اما شکر سهمیه بخشهای صنف و صنعت با مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور از هر کیلوگرم ۶۶۵ هزار ریال به ۱۱۵ هزار ریال رسید.

غفوری مقدم افزود:۲۹ هزار تن شکر سهمیه صنف و صنعت به خراسان رضوی اختصاص یافته است که تاکنون بخش عمده ای از این سهمیه جذب استان شده است.

وی اضافه کرد:یکی از دغدغه های اصلی این استان تامین روغن و رفع کمبود آن بود وبا توجه به این که از پنج کارخانه تصفیه روغن استان، چهار کارخانه فعال هستند، از تهران درخواست شد که سهمیه اختصاصی روغن خام استان را به جای این که به واحدهای تصفیه روغن خارج از استان تحویل دهندبه واحدهای استان برای تصفیه تحویل دهند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: به طور معمول سهمیه خراسان رضوی از روغن خوراکی ۲ هزار و ۴۰۰ تن بود که با پیگیریهای انجام گرفته این میزان به سه هزار و ۵۰۰ تن افزایش یافت و با پیگیری مجدد استاندار هزار و ۵۰۰ تن روغن دیگر به این سهمیه اضافه شد.

غفوری مقدم افزود:هم اینک بخشی از سهمیه سه هزار و ۵۰۰ تنی روغن خام خراسان رضوی در 2 کارخانه خراسان رضوی در حال تصفیه است، میانگین توزیع روغن روزانه در استان نیز از حدود ۸۰ تن به ۱۵۰ تن رسیده است و بیشتر از این نیز افزایش خواهد یافت وافزون بر این فروشگاه های زنجیره ای و شرکتهای پخش نیز سهمیه جداگانه ای از روغن را تا پایان سال وارد بازار خواهند کرد.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد با این افزایش سهمیه روغنی که در حال انجام استطی روزهای پایانی سال میزان عرضه آن در استان افزایش یابد اما تقاضای شدیدی در بازار روغن وجود دارد که مقداری تامین آن را با مشکل مواجه کرده است.

او ادامه داد: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار خراسان رضوی توزیع همه سهمیه استان از کالاهای اساسی از طریق سامانه هوشمند اتاق اصناف مشهد در حال انجام است تا عدالت توزیعی در این بخش برقرار شود.

رییس اتاق اصناف مشهد نیز درباره سامانه هوشمند توزیع کالاهای اساسی طرح تنظیم بازار به خبرنگار ایرنا گفت: از اواخر دی ماه با مصوبه کارگروه تنظیم بازار مقرر شدسامانه ای که پیش از این در اتاق اصناف برای کنترل کالا از زمان تولید یا واردات کالا تا ذخیره برای توزیع راه اندازی شده و سه هزار تن کالا از این طریق اختصاص یافته بود، توسعه یابد و بخش خرده فروشی را نیز دربرگیرد.

محمود بنانژاد افزود: با مصوبه کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی سامانه هوشمند توزیع کالاهای اساسی طرح تنظیم بازار از بهمن ماه امسال آغاز به کار کرد و در گام نخست با ثبت کد ملی افراد امکان توزیع کالا میسر شد.

وی اضافهکرد: این سامانه علاوه بر توزیع کالا می تواند کار نظارت و بازرسی را به صورت سیستمی انجام دهد به طوری که هر یک از مراحل توزیع قابل گزارش گیری وکنترل است.

رییس اتاق اصناف مشهد گفت:تاکنون ۲ هزار و ۸۰۰ واحد صنفی، فروشگاه زنجیره ای و شرکت تعاونی بایک میلیون کد ملی در این سامانه ثبت شده و هزار و ۷۰ تن کالا اعم از شکر، روغن و برنج از طریق سامانه توزیع شده که قرار است توزیع گوشت مرغ نیز به آن اضافه شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: