جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۶۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
عجب شیر پرس - تغییر تولید کاغذ از چوب درختان به شکل کاغذهای صنعتی (کاغذ سنگی)، یکی از فرصت‌های اقتصادی و اشتغالزایی برای هر منطقه است که هم نیاز کشور به واردات چوب را کم و بهره‌برداری از درختان جنگلی را کاهش می‌دهد و در عین حال امکان صادرات آن به کشورهای منطقه نیز وجود دارد.
زمانی برای شکوفایی کاغذ سنگی

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، تولید کاغذ از سنگ‌های معدنی یا دقیق تر آن تولید کاغذ از کربنات کلسیم می‌تواند مسیر توسعه و رشد کشورهای کمتر توسعه یافته را که بیشتر مصرف کننده و وارد کننده هستند را به پیشرفت‌های مهم و دست یافتنی سوق بیشتری دهد تا هم از خام فروشی جلوگیری شود و هم بتواند به خودکفایی رسید.

توجیه اقتصادی تولید کاغذ سنگی با توجه به معادن متعدد و غنی سنگ و آهک در کشور می‌تواند جایگزینی مناسبی برای تولید چوب، قطع درختان و واردات چوب به کشور باشد، زیرا این نوع کاغذ سنگی هم تجدید پذیر است و هم به علت وفورمواد اولیه، تهیه آن ارزان تر از واردات چوب آن همدر داخل کشور وجود دارد، بیش از پیش می‌تواند زمینه تولید و اشتغال پایدار را در هر دیاری ایجاد کرد.

با توجه به اینکه برای تولید یک اصله درخت مناسب که صرفه اقتصادی هم داشته باشد جهت تولید کاغذ، بیش از ۱۰ سال زمان نیاز دارد اما تولید کاغذ سنگی از روش صنعتی و نیمه صنعتی با مزیت اینکه مواد اولیه تولید بصورت طبیعی وبسیار زیاد است، می‌توان به مزایای برجسته آن که شاملتجدید پذیری بیش از ۸۰ درصد آن با تابش آفتابو هم چنین به ضد آب و ضد روغن بودن آن هم اشاره وتاکید کرد.

طبق آمار رسمی کشور، سالانه چیزی حدود۷۰۰ میلیون دلار نیاز وارداتبرای هر تُن کاغذ گیاهی در کنار تهدید محیط زیستی می تواند به فرصتی برای بهبود روند تولید این محصول باشد که در کنار صرفه جویی چشم گیر در خروج ارز از کشور می‌تواند در تولید محصولی مشابه با مزایای بیشتر و از همه مهم تر رونق اقتصادی و تغییر نیاز واردات به صادرات را نیز اشاره کرد.

از دیگر مزایای کاغذ سنگی به نسبت کاغذهای گیاهی هم باید به مقاومت بالا در برابر پارگی و کشش، عدم آسیب حشرات و جوندگان و عدم اشتعال پذیری نیز اشاره کردکه همان گونه که کاغذهای گیاهیموارد مصرف گوناگونی دارد، کاغذ سنگی هم می‌تواند در کنار تامین نیاز در این موارد، تنوع موارد مصرفی خود را نیز داشته باشد.

کاغذ گیاهی از آنچه که تاکنون در دسترس عموم مردم قرار گرفته است، پوسیدگی و کهنگی بر اثر گذشت زمان و یا متغییر بودن کیفیت کاغذها بر اساس میزان و نوع مواد اولیه که همان چوب است از معایب بارز کاغذ به شمار می روداما نوع کاغذ سنگی با کمترین هزینه یک برگه کاملا صاف، با کیفیت زیاد، همواره تازه بودند و مهتر از آن در خاصیت چاپ پذیری بدست می‌آید.

کاغذ سنگی کالایی ارزشمند ودوستدار طبیعیت است و با تولید این نوع کاغذ، جان دوباره‌ایی به کالبد محیط زیست و جنگل‌هادمیده خواهد شد و همچنین تنوع تولید سایر محصولات مرتبط با توجه به مزایایی این نوع کاغذ که پیش تر اشاره شد، غیر قابل تصور خواهد بود.

تولید کاغد سنگی بیجار در ایستگاه بدقولی‌های بانکی متوقف شد

در کنار این مزایای کاغذ سنگی و با توجه به نیاز بازار به این کالا اما نخستین واحد کاغذ سنگی کردستان که در شهرستان بیجار در دست احداث است تاکنون به بهره‌برداری نرسیده و هنوز درگیر تسهیلات بانکی است.

مدیر عامل کارخانه تولید کاغذ سنگی بیجار گفت: از سال ۱۳۹۷ تا امروز که بیش از سه سال می گذرد، تامین سرمایه ثابت برای تهیه تجهیزات مورد نیاز و سرمایه در گردش که قرار بودتوسط بانک عامل وقت تامین می‌شد کهتا کنون محقق نشده است.

شهریار مطلبی اظهار داشت: بد عهدی و بد قولی بانک‌ها در قبال تعهدات مالی موجب چرخش کند چرخش تولید و اشتغال را در کشور را متوقف کند و در دفع سرمایه‌گذار و عدم ایجاد کارگاه تولیدی و اشتغال جوانان نقش پر رنگی داشته است.

وی افزود: تولید کاغذ سنگی را می‌توان یک طرح ملی و در دسته کالاهای اساسی برای صنعت کشور نام برد اما در عمل و در مرحله حمایت از آن، با نوسانات ارز و بد عهدی های بانکی، هر روز بر افزایش ضرر و زیان سرمایه گذاران اضافه می‌شود.

مدیر عامل کارخانه تولید کاغذ سنگی بیجار با اشاره به اینکه با راه اندازی این کارخانه بیش از ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم صاحب شغل ثابت و درآمد پایدار خواهند شد گفت: ظرفیت تولید سالانه این کارخانه بیش از پنج هزار تن است که زمینه اشتغال ۵۰ نفر را بصورت مستقیم و بیش از ۲۵۰ نفر بصورت غیر مستقیم ایجاد فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: این طرح اقتصادی با توجه به ظرفیت شهرستان بیجار در تولید مواد اولیه که همان آهک بوده تنظیم شده است که با وجود کارخانه سیمان کردستان در شهر بیجار، فرصتی بی نظیر برای تولید کاغذ سنگی با صرفه بالای اقتصادی وجود دارد.

مطلبی یادآور شد: سرمایه ثابت ارزی ۲.۵میلیون دلاری برای تهیه و نصب تجهیزات مورد نیازو همچنین سرمایه در گردش حدود ۷۰ میلیارد ریالی ابتدا باید توسط بانک صنعت و معدن و از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار می‌شد که با تکرار بدقولی‌ها و طی پروسه های طولانی و زمان بر، هم اکنون به بانک سپه ارجاع شده است که در این مرحله هم امیدی به بازگشایی گره اعطای تسهیلات مورد نیاز نیست.

وی تصریح کرد: تولید کاغذ سنگی با توجه به عدم استفاده از آب و مصرف بهینه انرژی برق هیچ نوع آلودگی محیط زیستی برای منطقه نخواهد داشت و می‌تواند به یکی از بهترین فرصت‌های سرمایه گذاری با بازگشت مطمئنسرمایه اشاره کرد.

مدیر عامل کارخانه تولید کاغذ سنگی بیجار که تا امروز بیش از ۱۳۰ میلیارد ریال برای ایجاد زیر ساخت های احداث کارخانه تولید کاغذ سنگی هزینه کرده است می گوید: امروز کارخانه کاغذ سنگی بیجار بیش از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تنها مرحله راه اندازی و نصب تجهیزات بستگی به سرعت عمل و وفای به عهد بانک دارد.

پرداخت تسهیلات مورد نیاز کارخانه از ظرفیت استان خارج است

برای پیگیری وضعیت این واحد تولیدی در سال مزین به نام جهش تولید یک زمان مصاحبه با فرمانداری بیجار گرفتم تاآخرین وضعیت کارخانه "کاغذ سنگی" بیجار را از وی جویا شوم.

تازه فهمیدم مشکلات باز هم همان داستان تکراری را دوباره تجربه می‌کنمو طرح‌های بزرگ مقیاس برای اعطای تسهیلات به تاییدیه خارج از استان نیاز دارد و کارآفرین کردستانی برای علاوه بر دغدغه‌های توللید در تهران هم مورد حمایت قررار گیردد.

فرمانداربیجاراظهار داشت: کارگروه رفع موانع تولید در خصوص پروژه کارخانه "کاغذ سنگی" بیجار از تمام ظرفیت های خود استفاده کرده است و در همین خصوص هم دستگاه های خدمات رسان هم با تمام امکانات پای کار آمدند.

علی اکبر ورمقانی افزود: جلسات متعددی در این خصوص برگزار شد و موانعی که در شهرستان و استان قابل پیگیری و حل و فصل بود اقدام شده است و دیگر از این جهت مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به تسهیلاتی که باید بانک عامل به این کارخانه اعطا نماید گفت: میزان تسهیلات مورد نیاز این کارخانه برای خرید و نصب دستگاه های تولید از ظرفیت استان خارج است و به یک طرح کشوری در اشتغال پایدار تبدیل شده است.

فرماندار بیجار یادآور شد: برآورد اولیه این پروژه بیش از پنج هزار میلیارد ریالاست که با ورود کارگروه رفع موانع و پیگیری های متعدد از فرمانداری، این تسهیلات بصورت پلکانی تغییر وضعیت داده است.

او با تاکید بر این که برای دریافت تسهیلات بانکی، ضمانت های معتبر و رسمی مورد نیاز بانک است و در این مورد سرمایه گذار باید تلاش نماید تصریح کرد: طبق آخرین توافقات صورت گرفته با بانک عامل، تسهیلات ۵۰۰ میلیارد ریالی بصورت پنج مرحله، هر مرحله ۱۰۰ میلیارد ریال برای پیشرفت پروژه اعطا خواهد شد و همان میزان پیشرفت در پروژه ضمانت اعطای مرحله بعدی تسهیلات خواهد بود.

ورمقانی گفت: با راه اندازی چنین کارخانه ایدر سطح شهرستان، می توان از ظرفیت های موجود از جممله مواد اولیه و نیروی کار به خوبی استفاده کردو ضمن جلوگیری از خروج مواد اولیه، در ایجاد زنجیره های کارخانه های پایین دستی و تولید و اشتغال بهرمند شد.

کارخانه "کاغذ سنگی" در پنج کیلومتری جاده بیجار -زنجان و با ظرفیت پنج هزار تن در سال و در ۴۰ هزار مترمربع احداث شدهکه ظرفیت ایجاد سازه در آن بالغ بر ۱۰ هزار مترمتربع است.

کارخانه "کاغذ سنگی" در برخی استان‌های کشور از جمله اصفهان دایر شده و با توجه به نیاز کشور به این ماده مورد استقبال خوبیهم قرار گرفته است و با توجه به این که کردستان بک استان مرزی است تولیدات این واحد هم در داخل کشور و هم در خارج از مرزها می‌تواند بازار فروش خوبی داشته باشد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: