دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۶۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
رییس اتاق بازرگانی کرمان:
عجب شیر پرس - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: تفاهم نامه تجارت ترجیحی اوراسیا منعقد و مطرح شده که بارقه امیدی در دل فعالان بخش خصوصی برای بازاریابی و توسعه بازار ایجاد کرد.
تفاهم نامه اورآسیا بارقه امید در دل صادرکنندگان کرمانی ایجاد کرد

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، سیدمهدی طبیب‌زاده در نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با حضور مشاور وزیر نیرو در حوزه اوراسیا افزود:صادرات همواره در فرایند توسعه استان کرمان به‌صورت جدی مطرح می‌شود کهامیدواریم با سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی دولت بازار استان کرمان را از راه تفاهم نامه اوراسیا گسترش دهیم.

وی اظهار داشت:محصولات مورد نیاز بازار اوراسیا در استان کرمان تولید می‌شود اما با وجود گذشت سه سال از طرح این تفاهم‌نامه، در میدان عمل در حوزه بازار تفاوت چندانیمشاهده نمی‌شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت:شرایط تفاهم نامه اوراسیا بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود، اکنون باتوجه به وضعیت تعرفه‌های ترجیحی تجارت با ارمنستان این تفاهم نامه‌ وضعیتی مناسب‌تر و جای امیدواری بیشتری برای فعالان اقتصادی استان کرمان دارد.

وی بیان داشت: همواره اعتقاد داشتم که صادرات ایران مشکل برون مرزی ندارد و مشکلات صادرکنندگان ریشه داخلی دارند و هیچگاه به علت‌های مختلفی همچون تغییر سیاست‌ها، ایجاد محدودیت‌ها، حمل و نقل پراکنده، نامنسجم و گران در مقایسه با سایر رقبا، نرخ بالای تسهیلات بانکی آمادگی برای توسعه صادرات نداشتیم.

طبیب‌زاده افزود:نرخ تسهیلات بانکی برای صادرکنندگان ایرانی چهار تا پنج برابر کشورهای رقیب برای تجارت با منطقه اوراسیا است که از آن به عنوان معضلی اساسی یاد می‌شود.

وی ادامه داد: سیاست‌های ناامید کننده طی ۲ سال اخیر شرایطی دشوار به صادرکنندگان استان کرمان تحمیل کرد و برخی فعالان اقتصادی نامی استان پهناور کرمان به‌علت خطرات ناشی از تعهدات ارزی از این بازار کناره‌گیری کردند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمانبا بیان اینکه کارت‌های اجاره‌ای غیر اصولی کار صادرکنندگان را دشوار کرده است گفت: صادرات کشور از دیدگاه بخش خصوصی از حد شعار فراتر نرفت زیرا باور جدی بر توسعه این حوزه در کشور وجود ندارد در حالی که صادرات می‌تواند موتور محرکه اقتصاد ایران باشد.

وی عنوان کرد: تجربه عملی کشورهای پیشرو نشان می‌دهد کشورها با اقتصاد صادرات محور توانستند به توسعه‌یافتگی دست یابند که این فرایند همواره مطالبه بخش خصوصی بوده اما هیچ‌گاه نتوانستیم سیاست‌ها و مشوقی جدی برای صادرکنندگان تدوین کنیم.

طبیب‌زاده افزود:استان کرمان باوجود بزرگی و ذخایر معدنی و کشاورزی طی سال‌های گذشته حداکثر ۲.۵ میلیارد دلار صادرات داشته که در اقلام محدودی همچون پسته، خرما، مس و سنگ آهن با بازاری محدود خلاصه می‌شود که این فرایند در طول سال‌های طولانی تکرار شده است.

وی اضافه کرد: صادرکنندگان نمونه استان کرمان به علت بازارهای اندک و کالاهای متکی بر مواد خام محدود هستند که امیدواریم با سیاست‌های وزارت نیرو به‌عنوان مسئول توسعه روابط ایران با بازار اوراسیا و معین اقتصادی استان کرمان صرف نظر از عملکرد نامطلوب دیگر حوزه ها در این بخش به خوبی عمل کند.

وی با اشاره به ضرورت فعال سازی دیپلماسی اقتصادی کشور گفت: روز صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کرمان که در شرایط دشوار اقتصادی و کرونایی افتخار آفریدند نماینده معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه کشور به علت تراکم کاری در کرمان حضور نیافتند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمانبا بیان اینکه کرمان استان نخست صادرات کشور محسوب می‌شود تاکید کرد: روز صادرات و تجلیل از رزمندگان جبهه اقتصادی در این استان اگر کاری اساسی نباشد چه اقدامی مهم است که مانع حضور متولی دیپلماسی در استان می‌شود.

وی ادامه داد: صادرات کشور و صادرکنندگان باوجود تلاش در زمینه ارزآوری و توسعه اقتصادی کشور مظلوم هستند و گاها مورد کم لطفی واقع می‌شوند که امیدواریم انتقادات سازنده تلنگری به مسئولان و متولیان حوزه توسعه صادرات کشور باشد.

عمل نکردن به تعهدات و انصراف از سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی کرمان

طبیب‌زاده اضافه کرد: در صورتی که بخش خصوصی از معضلات فعلی نجات نیابد، بدهی های سنگین، مطالبات دولت، فشار بانک‌ها و تغییر نرخ ارز بخش خصوصی را با مشکل روبرو می‌کند.

وی افزود: خلف وعده به‌ویژه در پرداخت بدهی‌ها به نیروگاه‌های تجدیدپذیر، مانع از سرمایه‌گذاری در بخش انرژی به‌عنوان ضرورت امروز کشور شده است.

وی گفت:در کرمان متقاضی نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی داشتیم که به‌ علت عمل نکردن به تعهدات و پرداختی‌ها از سرمایه‌گذاری در این حوزه منصرف شد.

نگرانی کشاورزان کرمانی از مسالهآب

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان یادآور شد:کشاورزان استان کرمان به‌شدت نگران کم آبی هستند زیرا این امر تولید محصولات کشاورزی را تحت شعاع قرار می‌دهد لذا درخواست می‌کنم این پیام به وزیر نیرو برسد.

وی تصریح کرد:زمزمه‌ها و صحبت‌هایی در خصوص تنظیم لایحه‌ای در وزارت نیرو و اداره‌کل برنامه‌ریزی آب و آبفا وزارت وجود دارد که به‌نوعی محدودیت مالکیت چندهزار ساله کشاورزان بر منابع آبی است و این امر به‌نوعی کشاورزان را فدای سیاست‌های تندروانه در کشور می‌کند.

طبیب زاده گفت: نگرانی‌های بسیار جدی وجود دارد که امیدواریم شایعه باشد و آب به عنوان دغدغه اصلی استان کرمان در دستور کار وزارت نیرو قرار گیرد و به‌نوعی مالکیت دولت بر منابع آبی به‌طور قطع انگیزه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را به شدت تضعیف می‌کند و اتاق بازرگانی کرمان با کارشناسی این فرایند کمبودها و مغایرت‌ها را با اندیشه تدبیر آب ایران استخراج می‌کند.

مشاور وزیر نیرو نیزدر این نشست گفت: تفاهم نامه تجارت اوراسیا باوجود اینکه ایران عضو موقت این تفاهم‌نامه است۴۷۰ تعرفه را برای ما لغو کرده است.

داود میرزاخانیادامه داد: ایران در تلاش است که به عنوان عضو دائمی این تفاهم نامه در آید که این تفاهم نامه فرصتی مناسب برای فعالان اقتصادی و صادرکنندگان استان کرمان تلقی می‌شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: