دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۶۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
عجب شیر پرس - اولین نشست تخصصی مدیریت سبز، بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش آلودگی­‌های محیط زیست صنایع استان یزد با همکاری مرکز محیط زیست جهاددانشگاهی و دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان یزد در راستای اهداف توسعه پایدار و حفاظت محیط زیست برگزار شد.
نشست تخصصی مدیریت سبز و بهینه‌سازی مصرف انرژی در یزد برگزار شد

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا،«فاطمه سعادتجو» رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان یزد در این نشست که امروز سه‌شنبه ۱۹اسفندماه به میزبانی شرکت توزیع برق استان برگزار شد، به صورت ویدئوکنفرانسی بیان کرد: اولین نشست تخصصی مدیریت سبز، بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش آلودگی­های محیط زیست صنایع استان در راستای اهداف توسعه پایدار و حفاظت محیط زیست برگزار و خوشبختانه پایه‌ریز تشکیل کمیته‌ای علمی با این مضمون در استان شد.

وی با تاکید بر انتقال تجربیات و ارائه راهکارهای کاربردی در این رابطه، ابراز امیدواری کرد با همراهی صنایع و ارگان‌های مسئول در این زمینه گام‌های مثبتی در جهت حفاطت محیط زیست استان برداشته شود.

«محمد میرشمس» مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان یزد نیز هدف از برگزاری این نشست تخصصی را ارائه راهکاری‌های مصرف بهینه انرژی در راستای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی ذکر و در این باره اظهار کرد: این که به ازای مصرف هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی، یک کیلوگرم آلایندگی محیط زیست را به همراه دارد در واقع اهمیت مصرف بهینه انرژی را گوشزد می‌کند.

وی در همین رابطه تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 90 درصد از تولید انرژی برق در کشورمان توسط نیروگاه‌های حرارتی با بهره‌گیری از منابعه فسیلی انجام می‌شود و کمتر از 10 درصد تولید برق از طریق سدهای آبی و انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشید و باد تامین می‌گردد، لذا ارتباط تنگاتنگی بین مصرف بهینه انرژی الکتریکی با میزان آلایندگی محیط زیست به ویژه در استان یزد که بیش از 70 درصد برق آن در صنایع مصرف می‌شود، دارد.

میرشمس اهتمام بیشتر صنایع به مصرف بهینه انرژی در راستای حفظ محیط زیست را خواستار شد و تاکید کرد: هر چند یکی از علل بی‌توجهی به مصرف انرژی در کشورمان به نظر ارزان بودن قیمت آن است، ولی باید توجه داشت که آلاینده‌های زیست محیطی به روزی سلامت مردم و جامعه تاثیر گذار است و این نیز به نوعی تضییع کردن حق الناس است.

«محمدرضا کوچک‌زاده» معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان نیز در این نشست به اهمیت توسعه صنایع سبز در استان تاکید کرد و گفت: خوشبختانه امسال دو واحد صنعتی یزد موفق به دریافت لوح و تندیس سبز کشور و چند واحد دیگری نیز به صورت ملی تشویق شدند شدند که امیدواریم سال به سال شاهد رشد تعداد این صنایع باشیم.

وی با اشاره به کم آبی استان، مدیریت مصرف منابع استان در کنار مدیریت بهینه انرژی را حائز اهمیت خواند و ابراز امیدواری کرد که صنایع سبز استان تجارب خوب و عملی خود را در اختیار دیگر صنایع برای تبدیل به صنعت سبز قرار دهند.

«سید علی اکبر کلانتر» رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این نشست که با جمعیتی اندک به صورت حضوری و همزمان به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تاکید بر ضرورت صنعت سبز، گفت: قطعاً تولید همراه با یک سری آلایندگی‌هاست ولی باید تلاش شود تا پارادیم میان تولید و کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی به نحوی برقرار شود که در ضمن تولید، بهبود وضعیت در حوزه زیست محیطی صنایع را نیز شاهد باشیم.

وی بر انجام مطالعات کاربردی در این زمینه تاکید کرد و گفت: باید ضمن در اختیار قرار دادن تجارت صنایع سبز به دیگر صنایع، از مشوق‌های مالی نیز برای ترغیب صنایع برای سوق یافتن به سمت صنعت سبز بهره گرفته شود.

کلانتر در ادامه با بیان این که بیشترین مصرف برق استان مربوط به تعدادی از صنایع غالب مانند کاشی و فولاد است، گفت: البته به دلیل فعالیت فولادسازی‌های بزرگ در شهرستان اردکان، مصرف برق اردکان به مراتب حتی بیشتر از مرکز استان است ولذا پیشنهاد می‌شود در الب مطالعاتی مشترک بین دستگاه‌های متولی تعادل و تعامل خوبی بین مصرف بهینه انرژی صنایع و کاهش آلایندگی‌های محیط زیست دنبال شود.

در پایان این نشست «مائده دهقانی» مدیر مرکز محیط زیست جهاددانشگاهی یزد با برگزاری یک پنل علمی پیرامون مبحث مدیریت سبز و بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع و اهمیت و ضرورت این موضوع از دیدگاه محیط زیستی، به بیان دلایل اهمیت شاخص انرژی و جایگاه آن پرداخت.

وی همچنین تاثیر مصرف غیر بهینه انرژی در آلودگی محیط زیست و نقش و اهمیت صنایع در بهینه سازی انرژی و گامهای اساسی که لازمه آن استفاده از فن اوری های به روز دنیا، پژوهش و آموزش یادآور شد.

دهقانی در پایان ضمن جمع بندی مباحث مطرح شده، به فعالیت‌های مرکز محیط زیست جهاد دانشگاهی یزد اشاره کرد و گفت: این سازمان با مطالعه پژوهش‌های صورت پذیرفته در دنیا در این زمینه و به پشتوانه تیمی از نخبگان کشوری، برنامه‌ریزی برای پایه‌ریزی و تشکیل کمیته علمی مدیریت سبز و شاخص بهینه سازی مصرف انرژی صورت پذیرفته و در راستای دست یابی به این اهداف جهاد دانشگاهی یزد رایزنی‌هایی فیمابین شرکت توزیع برق، خانه صنعت و اداره کل محیط زیست انجام داده و در حال پیگیری دارد.

صنایع منتخب نیز در این نشست به ارائه فعالیت­‌های شاخص خود در راستای بهینه سازی انرژی و کاهش آلودگی­ها پرداختند و نهایتاً نیز از این صنایع که شامل فولاد آلیاژی ایران، کاشی امین میبد، شرکت یزد پلیمر کویر، کاشی الماس کویر یزد(مهسرام) و کاشی ستاره میبد بودند، تقدیر به عمل آمد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: