جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۶۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
معاون استاندار کردستان:
عجب شیر پرس - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: تاکنون هیچ گونه هماهنگی با استان در خصوص انتقال تانکرهای سوخت از مرزتمرچین آذربایجان غربی به باشماق مریوان صورت نگرفته است.
تانکرهای سوخت از تمرچین به باشماق منتقل نمی‌شود

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، خالد جعفری  در جلسه ساماندهی مبادلات مرزی استان که در سالن پیامبر اعظم استانداری تشکیل شد، اظهار داشت: برای خروج تانکرهای سوخت از مرزهای هر استان مرزی ظرفیت و سهمیه‌ای مشخص اعلام شده است که در حال حاضر روزانه به طور میانگین ۱۷۰ تانکر حامل سوخت از مرز باشماق خارج می‌شود.

وی با اعلام اینکه برنامه‌ای برای افزایش خروج تعداد تانکرهای حامل سوخت از مرز باشماق نداریم، اضافه کرد: در خصوص انتقال تانکرهای دپو شده در مرز تمرچین سردشت به باشماق که خبر آن در رسانه‌ها به نقل یکی از مسوولان آذربایجان غربی منتشر شده هم تاکنون هماهنگی با استان کردستان انجام نشده است و برنامه خاصی هم در این راستا وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان افزود: اگر تانکرهای سوخت تمرچین هم به مرز باشماق مریوان منتقل شود باید میزان سهمیه‌ای کنونی در این مرز قطع شود تا بتوان آنها را جایگزین کرد.

جعفری با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه هیات وزیران مسوولیت مرز به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای واگذار شده است، یادآور شد: طرح ساماندهی مرز باشماق هم ۲۸ بهمن در شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مصوب و دوم اسفند هم با حضور معاون اول رییس جمهوری عملیات اجرای این طرح آغاز شد.

وی با اعلام اینکه ۲ رویه تجاری ترانزیت و سوخت به ۲ تیرپارک موجود در مرز باشماق منتقل می‌شود، گفت: بیشترین دغدغه ما در مرز باشماق مربوط به تردد تانکرهای سوخت است که ظرف یک هفته آینده باید تردد تانکرهای سوخت به تیرپارک ها منتقل شود.

فعالیت در مرز باشماق براساس قوانین موجود باید انجام شود

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم دراین جلسه با بیان اینکه هدف از ایجاد مرز گذری برای مبادلات مرزی است، اظهار داشت: راه و هدف اصلی از ایجاد مرز باشماق را نباید نادیده بگیریم و نسبت به آن بی توجه باشیم.

محمد دره‌وزمی با اشاره به اینکه توسعه تجارت مهمترین مبحث در مرزها است، افزود: هیچ کسی منکر زحمات مرزبانی در مرزهای استان کردستان نیست ولی در داخل مرز فعالیت‌ها باید براساس چارچوب و قوانین تعیین شده انجام شود.

وی با بیان اینکه هیچ ارگان و نهاد و سازمانی حق سلیقه‌ای عمل کردن در مرز را ندارد، گفت: وقتی تابع قوانین مشخص شده باشیم دیگر مشکلی در راستای انجام وظیفه و مسوولیت خود نخواهیم داشت.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: هرچقدر میزان رویه‌های تجاری در مرزها روان‌تر باشد بر روی کاهش قاچاق کالا تاثیر بیشتری خواهد داشت.

علی خداویسی با بیان اینکه براساس آمار موجود بیشترین کشفیات قاچاق کالا و ارز مربوط به سوخت است، افزود: می‌طلبد در مرز باشماق  دستگاه ایکس‌ری متناسب با این مرز وجود داشته باشد تا کارها به طور اصولی و با کمترین مشکل انجام شود.

وی یادآور شد: هر کار و اقدامی که در مرز قرار است انجام شود اگر پایه مطالعاتی نداشته باشد بیشتر از آنکه موجب روانسازی ترددها شود موجب ایجاد مشکل خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: چند سال فقط حرف طرح ساماندهی مرز باشماق زده می‌شد که امسال عاقبت بعد از پیگیری‌های انجام شده در شورای ساماندهی مبادلات مرزی کشور به تایید رسید.

محمدراشد مدرس گرجی با اعلام اینکه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان  اعتبار قرار شده طی سه،چهار سال آینده برای ساماندهی مرز باشماق مریوان هزینه شود، اضافه کرد: با اجرای این طرح اقدامات ارزشمندی در بخش های مختلف به ویژه افزایش ایمنی با راه اندازی ایستگاه آتش نشانی و دیگر زیرساخت‌های لازم انجام می‌شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: