پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۶۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
عجب شیر پرس - مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان گفت: ارزش شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت این استان ۱۱ هزار میلیارد تومان است که با این حجم سرمایه می توان کارهای بزرگی در راستای رشد و شکوفایی و همچنین بهبود شرایط اقتصادی مردم استان انجام داد.
سرمایه شرکت‌های سهام عدالت استان همدان ۱۱ هزار میلیارد تومان است

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، «ناصر محمودی» اظهار داشت: با این رقم همچنین می توان در طرح های مهم اقتصادی استان همدان مشارکت و در بخش خصوصی فعالیت کرد که این فرایند هم از طریق شرکت سرمایه گذاری باید انجام شود.

وی یادآوری کرد: از سال ۸۴ ثبت نام برای دریافت سهام عدالت شروع و مقرر شد در پروسه ۱۰ ساله آزاد سازی صورت گیرد که این فرایند به علت کامل نشدن «پرتفوی سهام عدالت» شرکت های سرمایه گذاری طول کشید اما امسال دولت عزم جدی برای آزادسازی داشت.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان افزود: بنابراین با اجاره رهبری معظم انقلاب فرایند آزادسازی از اردیبهشت امسال آغاز و در این راستا از مردم خواسته شد تا یکی از ۲ روش مستقیم یا غیرمستقیم را به صورت اختیاری انتخاب کنند.

محمودی در توضیح روش مستقیم بیان کرد: در این روش فرد مدیریت دارایی سرمایه خود را بر عهده می گیرد که شرط این کار ابتدا ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کُد بورسی است سپس فرد با مراجعه به کارگزاری یا درگاه هایی که دولت در اختیار بانک ها قرار داده تایید فروش می کند.

۳۶ درصد سهامداران استان همدان روش مستقیم مدیریت سهام را انتخاب کردند

وی اضافه کرد: ۳۶ درصد از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مجموع سهامداران استان همدان روش مستقیم را انتخاب کردند مابقی سهامداران به صورت اختیاری یا به علت اقدام نکردن برای انتخاب روش مستقیم به صورت اتوماتیک برای آنها روش غیر مستقیم انتخاب شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان اظهار داشت: در روش غیرمستقیم، شرکت های سرمایه گذاری استانها به نمایندگی از سهامداران و نه دولت،  مدیریت سهام افرادی که این شیوه را انتخاب کردند بر عهده می گیرند.

محمودی ادامه داد: شرکت های سرمایه گذاری متشکل از افرادی است که از سال ۸۴ عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری شدند که این افراد مدیران عامل شرکت تعاونی سهام عدالت شهرستان ها نیز هستند و به عنوان هیات مدیره باید پیگیر منافع سهامداران باشند.

وی بیان کرد: دولت در ادامه این فرایند فرصت انتخاب نمایندگانی از مردم برای بازارگردانی و مدیریت سهام «غیرمستقیمی ها» در شرکت سرمایه گذاری را بر اساس یک انتخابات در اسفند سال جاری فراهم کرده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی همدان گفت: برای این کار باید ابتدا در سامانه سجام ثبت نام و کد سجامی دریافت کرده سپس طی فرایندی که اعلام شد در انتخابات مجمع شرکت سرمایه گذاری شرکت کرد.

حدود ۹۰۹ هزار سهامدار استان همدان روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کردند

محمودی افزود: ۹۰۸ هزار و ۷۲۲ سهام دار در استان همدان روش غیر مستقیم را انتخاب کردند که با توجه به فراهم نبودن امکان حضور فیزیکی این افراد برای انتخاب داوطلبان، بنابراین زمینه برگزاری انتخابات الکترونیکی فراهم شد.

وی شرط حضور در انتخابات، ورود به درگاه اینترنتی و انتخاب داوطلب مورد تایید خود را ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کُد به عنوان رمز ورود به این سیستم دانست.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی همدان در پاسخ به این سوال که هیات مدیره شامل چه کسانی می شوند گفت: هیات مدیره از بین غیر مستقیمی ها و مستقیمی ها انتخاب شده و می توانند افرادی از بین این افراد برای حضور در انتخابات داوطلب شوند.

محمودی شرایط کاندید شدن در انتخابات را داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های مدیریت مالی، اقتصاد، حسابداری، بانکداری و بیمه و مهندسی صنایع عنوان کرد و از بارگزاری سایر شرایط مورد نیاز در درگاه اینترنتی وزارت اقتصاد و دارایی خبرداد.

وی بیان کرد: صلاحیت حرفه ای متقاضیان حضور در انتخابات از سوی سازمان بورس تایید می شود همچنین برای حضور در هیات مدیره باید در سامانه پیش بینی شده نامنویسی کرد که در این راستا علاوه بر هیات مدیره پیشین از اساتید دانشگاه، اعضای اتاق بازرگانی و اصناف، متخصصان حوزه بازار سرمایه و بورس و بازار گردان ها برای حضور در انتخابات دعوت شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی همدان اظهار داشت: مهلت ثبت نام هیات مدیره ها تا هفتم اسفند سالجاری بود و بررسی صلاحیت ها نیز از هفتم آغاز شده و تا ۱۵ اسفند ادامه دارد و صلاحیت عمومی افراد از سوی مراجع نظارتی استعلام شده و صلاحیت حرفه ای نیز از طریق آزمون یا مصاحبه تخصصی توسط سازمان بورس بررسی می شود.

محمودی ادامه داد: اعلام اسامی داوطلبان ۱۵ اسفند نهایی و از طریق سازمان بورس صورت می گیرد و  پنج روز پس از این زمان داوطلبان اقدام به تبلیغ کرده که سازوکار تبلیغ به افراد اطلاع رسانی می شود.

وی اظهار داشت: همچنین برگزاری انتخابات شرکت سرمایه گذاری مجمع عمومی به صورت الکترونیکی در ۲۱ اسفند صورت می گیرد که امیدواریم در این روز وضعیت شرکت سرمایه گذاری مشخص شود. 

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی همدان از افراد صاحب صلاحیت، دارای نگاه توسعه ای، آشنایی با باز کار و سرمایه خواست در این انتخابات کاندید شوند و افزود: حساسیت این انتخابات از آنجا نشات می گیرد که اینها باید با برگزاری نشست سالانه مجمع پول افراد را به حسابشان واریز کنند.

محمودی تاکید کرد: به دنبال برگزاری انتخابات و مشخص شدن نتیجه، دولت دیگر هیچ مسئولیت و دخالتی در این باره نخواهد داشت نمایندگان افراد به نمایندگی از سهامداران مدیریت سرمایه را بر عهده دارند. 

وی بیان کرد: مقرر شده بود که سازمان بورس و وزارت اقتصاد با هماهنگی یکدیگر کارت اعتباری در اختیار افراد قرار دهند تا به میزان ارزش سهام از طریق بانک های تجارت و ملت کارت اعتباری بدهند و دریافت کنندگان کارت می توانند از سه هزار فروشگاه خرید کنند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: