وی افزود: اصل شفافیت به خودی خود آنقدر ابزاری مهم درمقابله با فساد است که برخی نظریهپردازان همچون لینستت و نارین معتقدند شفافیت به خودی خود و بهسادگی اطلاعاتی که در دسترس است برای جلوگیری از فساد و سایر اشکال آن به اندازه کافی کار خواهد کرد.
نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: شفافیت حتی دارای پیشینه دینی نیز است بهطوریکه رهبر معظم انقلاب به استناد روایتی از امیرالمومنین علی(ع) تاکید کردند که «شفافسازی» از رفتارهای عملی امام علی(ع) بوده و در سیره و روش امامان شیعه از جایگاه خاصی برخوردار بوده است.
خضریان اظهار داشت: از آنجایی که در اندیشه علوی، مردم نقش مهمی در حکومت دارند، حق دارند بر روند اجرای امور در چهارچوب مبانی و احکام اسلامی نظارت کنند و مقدمه این نقش مردم، شفافیت اعمال و کردار و تصمیم گیری های حاکمان است. ضمن اینکه آگاهی اجتماعی که محصول شفافیت است، نقش بسزایی در روند استمرار، تداوم و تسریع اهداف حکومت دارد، بنابراین همه باید در جریان اقدامات حکومت قرار گیرند تا ضمن صراحت، زمینه های شفافیت سیاسی در مقابل مردم نیز فراهم گردد.
وی خاطرنشان کرد: ایجاد شفافیت به عنوان یک راهبرد مهم در حکومت، پیش نیاز تحقق دو ارزش عدالت و آزادی است، چرا که دسترسی آزاد به اطلاعات، میتواند پایهای برای آزاد و نقد اجتماعی باشد و از طریق نظارتپذیر کردن روندها و تصمیمات، زمینه بهرهمندی برابر از فرصتها برای تحقق عدالت فراهم شود.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس افزود: متاسفانه امروز جامعه ما به دلیل نقصانهای موجود در مسیر شفافیت از یک فساد ساختاری رنج میبرد؛ فساد ساختاری البته تا تبدیل شدن به فساد سیستماتیک که شاخصهاش غیرقابل اصلاح بودن آن است، متفاوت میباشد. اما باید به این امر توجه داشت که در فساد ساختاری، برخی ساختارها بهعنوان یک مانع قابل تامل برای زندگی سالم عمل میکنند و البته بعضا مانع فساد نیز نمیشوند که این خود باعث بروز معضلات مهمی در فضای اجتماعی شده است.
وی تاکید کرد: ضروری است مسئولان و سیاستگذاران در بخشهای مختلف کشور خصوصا در قوه مقننه با اصلاح ساختارها و مقابله با اصل فساد و محدود نشدن آن به برخورد موردی با مفسد، اقدامات موثری صورت دهند تا شفافیت به یک ساختار حقوقی تبدیل و قانونی شود و تضمینهای لازم برایش بهوجود بیاید.
خضریان گفت: انجام چند مهم مانندحذف دیوان سالاری، وضع قوانین متقن و نظارت بر حسن اجرای آن،آزادیبیان و فضای نقد و پاسخگویی و گزارشدهی مقدمهای برای بسترسازی شفافیت و آزادی اطلاعات است.
وی درباره حذف دیوان سالاری که بستری برای شفافیت و آزادی اطلاعات است افزود: بهطور واضح مقصود پاسخگویی به درخواستها و شکایتها در کوتاهترین زمان است که از بسترهای مهم ایجاد شفافیت بهشمار میرود و تا زمانی که روند اداری با پیچیدگی همراه باشد، ارائه اطلاعات صحیح به افکار عمومی ممکن نخواهد بود.
نماینده مردم تهران در مجلس درباره وضع قوانین متقن و نظارت بر حسن اجرای آن کهکه بسترساز شفافیت و آزادی اطلاعات است تصریح کرد:قطع یقین وضع قوانین و ضوابط صحیح و عادلانه کاری بس مشکل و مهم است که نیازمند بازخوانی قوانین و بخشنامههای موجود و ساماندهی آن در راستای رفع قوانین بعضا تبعیضآمیز است و البته مهمتر از آن نظارت بر حسن اجرای قوانین است که نیازمند توجه ویژه به امر نظارت و بازرسی است.
وی درباره آزادیبیان و فضای نقد که عاملی برای شفافیت در جامعه است خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیتهای مهم در مسیر مقابله با فساد، بهرهبرداری درست از ظرفیتهای اجتماعی بدون وابستگیهای ساختاری و ذینفع در جهت نقادی است که درصورت ایجاد یک بستر مناسب برای آزادیبیان حاصل میشود. مجموعه تشکلهای دانشجویی یک ظرفیت مناسب در این خصوص هستند که با برقراری ارتباط اعتمادبخش میتوان از این ظرفیت بینظیر برای مقابله با فساد استفاده کرد.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس درباره پاسخگویی و گزارشدهی که دیگر عامل بسترساز شفافیت است اظهار داشت: یکی از اقداماتی که کمک شایانی به ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد میکند، الزام مسئولان به پاسخگویی و ارائه گزارشهای مستند در بازههای زمانی مشخص است تا ظرفیت نظارت اجتماعی برای مشخصشدن تخلفات احتمالی فراهم شود. این مهم در دوران حکومت امیرالمومنین(ع) از سوی ایشان مورد توجه قرار میگرفت و ایشان ضمن گزارشدهی به مردم از آنها میخواهد از او سوال کنند تا ابهامی برای مردم باقی نماند. همچنین کارگزاران را از پوشاندن اطلاعات منع میکرد و حتی به آنها تاکید میکند کار زیاد نیز نباید باعث غفلت از پاسخگویی شود.
وی تاکید کرد: بسط شفافیت نیازمند انجام مطالعات دقیق و آسیبشناسی میدانی است که علیالقاعده در یک بازه زمانی کوتاهمدت میسر نخواهد بود، اما درصورت حرکت در مسیر، منجر به استشمام عطر شیرین عدالت در محیط اجتماعی میشود.