دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 06 2024
کد خبر: ۶۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
عجب شیر پرس - توسعه روستاها گامی محوری در راستای افزایش تولید داخلی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از رونق بیشتری برخوردار شد، و نه تنها مانع ایجاد حاشیه نشینی در شهرها شده زمینه مهاجرت معکوس را در دهه اخیر نیز فراهم کرده است.
توسعه روستایی در سایه پرچم سه رنگ ایرانبه گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، توسعه زیربنایی و زیرساختی روستاها گامی بلند و محوری در راستای افزایش تولید داخلی و همچنین جلوگیری از مهاجرت و حاشیه نشینی در شهرها است که در چهار دهه اخیر به برکت انقلاب اسلامی به خوبی تحقق پیدا کرده است.

پس از انقلاب اسلامی خدمات قابل توجهی در راستای بهبود زندگی روستائیان مانند اب شرب سالم و بهداشتی، برق، گاز، تلفن، اینترنت، پست بانک، راه دسترسی مناسب و اسفالتارائه که در نتیجهموجب پایداری فضاهای روستایی در ابعاد مختلف شدونقشی موثردر توسعه منطقه ای و ملی داشتهاست.

از بدو پیروزی انقلاب اسلامی صنعت دامداری و کشاورزی در روستاها تغییر، جهش و توسعه چشمگیری داشته به طوری که شاهد افزایش سطح تولیدات کشاورزی در همه بخش ها بوده ایم.

بخشدار اشترینان در این خصوص گفت: این بخش هم اکنون با ۳۹ روستا و ۴۰ هزار نفر جمعیتاز نعمت راه آسفالت ۱۰۰ درصدی،از شبکه گاز، برق، جاده آسفالت و امکانات بهداشتی درمانی بهره مند است.

مقداد صارمی افزود: برنامه‌های توسعه روستایی، جزئی از برنامه‌های توسعه ای هر کشور محسوب می‌شود که برای دگرگون‌سازی ساخت اجتماعی، اقتصادی جامعه روستایی بکار می‌روند و در ایران به برکت انقلاب اسلامی توسعه روستایی تحقق یافته است.

وی بیان کرد:برایتوسعه روستاییو برای تحقق این مهمهیات اندیشه ورز در سطح ۳۹ روستای این بخش تشکیل شده که با بهره گیری از نظرات افراد تحصیل کرده، با تجربهو جوان به دنبال تحول فرهنگی و اجتماعی در روستاها هستند.

صارمی اضافه کرد: در چهار دهه اخیر روستاها از همهابعاد توسعه داشته اند از نظر امکانات، تکنولوژی و خدمات اما ضروری است از نظر توسعه فرهنگی و اجتماعیبنا به تاکید مقام معظم رهبری و رییس جمهور توجه بیشتری صورت گیرد.

وی افزایش نرخ باسوادی در روستاها ایجاد کارگاه‌های قالیبافی زنان سرپرست خانوار، تولید جوجه یک روزه، کارگاه تولید اجاق گازدر برخی روستاهاو کارگاه های خیارشورگیری در روستاهارا نشانه توجه و خودکفایی روستاییان دانست و گفت: بسیاری از این اقدامات و تحولات ایجاد شده در روستاها زمینه مهاجرت معکوس را فراهم کرده است.

بخشدار اشترینان یادآور شد: مهاجرت معکوس از شهر به روستاها به صورت فصلی و دایم آغاز شدهو این جای خرسندی دارد ولی باید در این راستا اقدامات بیشتری انجام شود.

صارمی گفت: با همکاری ادارات جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن و دستگاههای خدمات رسان چهار روستای خالی از سکنه به منظور توسعه رونق کشاورزی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر، رونق تولید و استفاده بهینه از امکانات موجود روستاهای خالی از سکنه این بخش احیا خواهند شد.

وی اظهار داشت: این روستاها شامل کمره سفلی، کمره گودرزی، چغابل و مجید آباد " قلعه نو" که از حدود ۳۰ سال پیش تا کنون به دلایل مختلف خالی از سکنه شده اند، احیا می شوند.

بخشدار اشترینان بیان کرد:روستای چغابل به دلیل موقعیت آب و هوایی مطلوب و نیز برخوردار بودن از حدود ۴۰۰ هکتار زمین زراعی مستعددارای موقعیت مناسبی برای توسعه رونق صنعت، کشاورزی و دامداری است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستیو گردشگری بروجرد گفت: یکی از راهکارهای مهم در توسعه روستا ایجاد اشتغال پایدار برای روستائیان به خصوص قشرجوان است که این مهم در قبل از انقلاب مغفول ماند بود.

حجت اله یارمحمدی افزود: در بعد از انقلاب به ویژه در سه دهه اخیرروستاها در مسیر توسعه جدی قرار گرفته وبرای تبدیل شدن به مناطق گردشگریورود گردشگر به روستا باعث توسعه و رونق اقتصادی در این مناطق شده است.

وی گفت: شهرستان بروجرد دارای چهار روستای هدف گردشگری است که در این چهار روستا مطالعات جامع روستایی انجام شده است.

وی اظهار داشت: امروز شهرت ونایی بروجرد از مرزها فراتر رفته و نیاز است تا با ورود یک سرمایه گذار و با مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه ونایی آماده پذیراییاز هزاران گردشگر داخلی و خارجی شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستیو گردشگری بروجرد بیان کرد: روستاهای شهرستان تاکنون هیج گونه مشکل امنیتی نداشته اند و گردشگران با امنیت کامل در روستاهای شهرستان بروجرد تردد دارند.

یارمحمدی اضافه کرد: برخی روستاهای بروجرد مانند قلعه حاتم، کوشکی، گیجالی و روستاهای دیگر دارای ابنیه تاریخی هستند که پل تاریخی قلعه حاتم یکی از جاذبه های منحصر به فرد در روستای قلعه حاتم است.

وی با اشاره به اینکه اقامتگاه های بوم گردی در روستاها و مناطق عشایری و شهرها می توانداحداث شود، بیان کرد: اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان آمادگی دارد تا مجوز احداث اقامتگاه های بوم گردی را به افرادی متقاضی ارائه دهد، زیرا اقامتگاههای بوم گردی می تواند در جذب گردشگری در مناطق روستایی موثر باشد.

یارمحمدی با اشاره به اینکه صنایع دستی در روستاها می تواند در جذب گردشگر موثر باشد، افزود:روستاهای شهرستان دارای صنایع دستی و صنایع غذایی روستایی بسیاری هستند که می تواند مورد توجه گردشگران شود،در روستای ونایی تولید خیار شور و ترشیجات یکی از ظرفیت های خوب برای جذب گردشگر است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بروجرد گفت: شهرستان بروجرد دارای ۱۸۶ روستا در ۲بخش مرکزی و اشترینان است که ۱۴۴ روستا بالای ۲۰ خانوار بودهمابقی زیر ۲ خانوارهستند.

وی افزود: به برکت انقلاب۵۷ درصد روستاها از طرح هادی برخوردار هستند که این میزان معادل ۸۵ درصد جمعیت روستایی شهرستان است.

وی ادامه داد: عمده فعالیتهای دولت در راستای اجرای طرح هادی در روستاه های بالای ۲۰خانوار است و مجموع روستاها دارای مطالعه نقشه طرح هادی بوده و این اقدام تاثیر فراوانی در راستای ارائه خدمات از سوی دستگاههای خدمات رسان در روستاها داشته است.

وی اظهار داشت: طرح هادی منبع درامدی برای دهیاریها، جلوگیری از مهاجرت و ماندگاری روستاییان و ساماندهی به ساخت و سازهای روستاییصدور پروانه ساخت و جلوگیری از ساخت و ساز در حریم غیر قانونی در روستاها شده است.

وی افزود: هم اکنون ۸۴ درصد از واحدهای روستایی بروجرد تبدیل به احسن شدند که نرم کشوری ۴۲ درصد است این مهم بعد از زلزله سال ۸۵ و آسیب ۱۸هزار واحد مسکونی محقق شده است.

رییسبنیاد مسکن انقلاب اسلامی بروجرد گفت: سالانه ۳۰۰ واحد مسکن روستایی در این شهرستان با تسهیلات ۴۰۰ میلیون ریالی با سود پنج درصد و ۱۳ ساله احداث می شود.
وی اظهار داشت: این شهرستان با ۱۸۶ روستا دارای حدود ۲۲ هزار واحد مسکونی بوده که از این تعداد ۳۴ درصد در روستاهای ۲ بخش مرکزی واشترینان دارای سند مالکیت هستند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۸۶ روستای فعال در ۲ بخش مرکزی و اشترینان این شهرستان وجود دارد که ۱۴۴ روستا بالای ۲۰ خانوار دارای مصوب طرح هادی هستند و ۵۰ روستا نیز افق ۱۰ ساله آنها به اتمام رسیده است.

رییس شرکت گاز بروجرد بیان کرد: در راستای طرح گازرسانی به روستاهای بروجرد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شده تاکنون از مجموع ۱۹۸ روستای واجد شرایط بروجرد ۱۸۳ روستا به شبکه گاز سراسری متصل هستند.

شاهرخ همتی افزود: به برکت انقلاب اسلامی هم اکنون ۹۵ درصد روستاهای سه بخش مرکزی، شیروان و اشترینان این شهرستانبه شبکه گاز شهری متصل شده است.

وی اضافه کرد:هم اکنون ۱۰۰ درصد جمعیت شهری بروجرد با ۱۲۵ هزار مشترکاز نعمت گاز شهری برخوردار هستند.

رییس شرکت گاز بروجرد گفت:از این تعداد روستای باقیمانده اجرای طرح گازرسانی ۱۱ روستا در درست پیمانکار و چهار روستا در حال اجرا است.

مدیر شرکت آب و فاضلاب بروجرد گفت: از مجموع ۱۹۵روستای این شهرستان به برکت انقلاب اسلامی ۱۴۵ روستا تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب است.

حبیب الله حدادی افزود: از ابن تعداد روستا در۲ بخش مرکزی و اشترینان ۶۰ روستا تحت پوشش شرکت نبوده و آب شرب مورد نیاز آنها از طریق شبکه های محلی تامین می شود.
وی اظهار داشت:در سالهای گذشته کارها و اقدامات گسترده ای در جهت توسعه زیرساخت های شبکه آب روستایی انجام شده که کافی نبوده و باید بیش از گذشته در این راستا گامبرداشت.
مدیر امور توزیع برق بروجرد گفت: در سال جاری کار برق رسانی به روستای تنگه محمد حاجی، روستای حسن اباد، ورکوه که قبلا خالی از سکنه بوده و به دلیل مهاجرت معکوس مجددا برقرسانی شد.

محمدعلی خسروی افزود:هم اکنون ۱۰۰درصد مجموع حدود ۱۹۵ روستای این شهرستان به شبکه برق متصل است.
وی تاکید کرد: ایجاد فرصت های اشتغال در روستا، بالا بردن سطح زندگی در روستاها، توجه به عقب ماندگی زندگی اجتماعی و اقتصادی و جلوگیری از تخریب مناظر زیبا و طبیعی روستا و حفظ زیبایی از برنامه‌های دولت در حوزه روستایی است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: