پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۶۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
عجب شیر پرس _ سخنگوی اورژانس آذربایجان‌شرقی از مسموم شدن ۱۲ نفر با مونوکسید کربن در تبریز در کمتر از ۲۴ ساعت گذشته، خبر داد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، وحید شادی‌نیا در تشریح جزئیات این حادثه، اظهار کرد: این ۱۲ نفر ور محلات مختلف تبریز پس از تحت نظر قرار گرفتن، ترخیص شدند.
وی گفت: در حادثه‌ی دیگری، مسمومیت با گاز مونوکسید کربن متصاعد شده از گاز پیک نیک داخل خودرو در فاز یک شهر جدید سهند، منجر به فوت مرد ۳۵ ساله شد.
وی با اشاره به علایم گازگرفتگی، بیان کرد: سوزش چشم، تنگی نفس، خشونت صدا، کاهش سطح هشیاری از نشانه‌های مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است که در نهایت به اغما و مرگ می‌انجامد.
وی با تاکید بر اینکه جهت حصول اطمینان از نصب استاندارد بخاری‌های گازسوز خانگی باید به نکات ویژه‌ای توجه کرد، گفت: در صورتی که بخاری با شعله آبی بسوزد، می‌توان مطمئن شد که موردی از جهت تهدید سلامتی و خطر گازگرفتگی بر اثر گاز وجود ندارد.
شادی‌نیا یادآور شد: پس از نصب بخاری گازسوز در صورتی که لوله بخاری گرم باشد؛ مشکلی وجود ندارد اما در صورت سرد بودن لوله، گاز در محیط پخش می‌شود.
بر اساس این گزارش، همه ساله تعدادی از شهروندان با فرا رسیدن فصل سرما به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی در وسایل گرمایشی، دچار گاز گرفتگی و مرگ می‌شوند.
گاز گرفتگی از جمله حوادثی است که معمولا در اثر فقدان دودکش مناسب برای وسایل گاز سوز به خصوص بخاری و آبگرمکن و تهویه ناکافی در فضای بسته رخ می دهد؛ شهروندان همواره محل اتصال دودکش به وسایل گاز سوز را بازرسی و از آب بندی و ثبات آن‌ها اطمینان حاصل کنند.
مسدود شدن دودکش سبب سوخت ناقص و ایجاد گازهای خطرناک و مسموم کننده میشود که برگشتن چنین گازهایی به داخل فضای زندگی باعث گاز گرفتگی و مرگ افراد حاضر در آن مکان میشود.
دودکش‌های وسایل گازسوز در محل عبور از شیشههای پنجره نباید مستقیما با شیشه در تماس باشد زیرا در چنین صورتی امکان شکستن شیشه بر اثر حرارت و لق شدن و افتادن دودکش وجود دارد.
قطر لوله خروجی بخاری بزرگتر یا مساوی خروجی بخاری باشد و در صورتیکه دودکش از پنجره به بیرون هدایت شده است باید دارای حداقل یک متر ارتفاع عمودی از محل خروج از پنجره باشد؛ شهروندان باید هر چند وقت یکبار کلاهک دودکش‌های وسایل گازسوز را بازرسی و چنانچه کلاهک افتاده باشد آن را در محل خود نصب کنند؛ همچنین کلاهک علاوه بر اینکه از نفوذ باران و برف و افتادن سایر اشیاء به داخل دودکش جلوگیری می‌کند در منظم سوختن وسیله گازسوز هم موثر است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: