جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۶۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
مصاحبه اختصاصی با بنیانگذار کاشی تبریز
عجب شیر پرس - انسان ها خالق سازمان ها و ابزار های مختلف در دنیای کنونی اند. در این بین تولید کنندگان ومدیران متعهدی هستند که نه تنها وضعیت معیوب اقتصاد فعلی را بهانه نمی کنند، بلکه در راستای اعتلا بخشیدن به فرهنگ تولید و سرعت بخشیدن به چرخه آن با پرداختن به امور پژوهش و تحقیق در رسته کاری خودشان، دست به اقداماتی وارسته می زنند تا گام های سبزی را در جهت موثر ماندن برمحیط اطراف شان و تاثیرگذاری شان در جامعه و حال حاضر اقتصاد، بردارند و چتری باشند در قاب حمایت، برای کسانی که دنبال الگوگرفتن از شاخصان اشتغال زایی و کارآفرینی اند. صمد حسن زاده به عنوان بنیانگذار و موسس کاشی تبریز به عنوان یکی از نام آوران صنعت و تولید در استان، جزو آن الگوهاست. وی در حال حاضر به عنوان مدیر عامل صنایع کاشی و سرامیک تبریز به خدمتگذاری در این خطّه مشغول است. مسئولیتهای دیگری که ایشان عهده دار هستند: مشاور استاندار در امور سرمایه گذاری و صادرات غیر نفتی، رئیس هیئت مدیره کرابن سرامیک اسپانیا، رئیس هیئت مدیره صنایع پترو شیمی آذربایجان، عضو اتاق بازرگانی و صنایع ایران درفرانسه، چین و ایتالیا، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تبریز، عضو شورای بازرگانی اتاق ایران و هند، عضو هیئت کارگروه اقتصادی استان، عضو انجمن مدیران صنایع استان، ، عضو هیئت مدیره مرکز رتبه بندی اتاق ایران، عضو هیئت مدیره خانه توسعه آذربایجان، عضو هیئت امناء دانشگاه تبریز و رئیس جامعه حامیان دانشگاه تبریز از آن جمله اند. حسن زاده همچنین سابقاً (91-95) ریاست اتاق بازرگانی تبریز و مشاور دکتر جهانگیری درسالهای(78-84) بوده اند. با وی گفتگویی را به منظور فعالیت ارزنده شان ترتیب داده ایم که ماحصل آن تقدیم مخاطبین این رسانه می گردد.
خودباوری، خصلت بارزکارآفرینیلطفاً، تاریخچه و چگونگی تأسیس گروه صنعتی کاشی تبریز را شرح دهید؟
 گروه صنعتی کاشی تبریز در سال 1374 به بهره برداری رسید. از ابتدای سال 1377 با حضور سهامداران جدید و اتخاذ تدابیر مناسب، منجر به تولیدات با کیفیت شد و ایجاد تحولی چشمگیر در کاشی تبریز را باعث گردید. دیدگاه روشن و بروز مدیران و سهامداران و با در نظر گرفتن توجه اقتصادی شان در میزان تولید، باعث شد تا درکمتر از یکسال با ایجاد تغییرات لازم در سیستم تولید، ابعاد بزرگتر و طرحهای جدید اروپایی جایگزین گردد. بعد از این دگرگونی، کاشی تبریز جایگاه اصلی خود را در صنعت کاشی و سرامیک پیدا کرد و توانست در کنار تولید کنندگان برتر کشور قرار گیرد. این شرکت اقدام به توسعه خطوط تولید خود در سال 1385 نموده و با همکاری یکی از کمپانی های معروف اسپانیایی،  خط تولید سرامیک خود را با برند تجاری کرابن (keraben) با ظرفیت تولید سالانه 2/5 میلیون متر مربع راه اندازی نمود که اکنون سرامیک تولیدی این واحد قابل رقابت با بهترین تولید کنندگان جهان می باشد. به طوری که صادرات این واحد تولیدی به اکثر کشورهای آسیایی بخصوص کشورهای خاورمیانه ، همسایه و حتی برخی کشورهای اروپایی در سطح بسیار خوب انجام می گردد. طرح توسعه این شرکت با هدف تولید کاشی های ابعاد بزرگ( کف و دیوار) در سال 1387 آغاز و پس از احداث مکان و واردات ماشین آلات و نصب و راه اندازی، فاز اول آن در نیمه اول سال 1390 به بهره برداری رسید. مدیریت واحد، همواره در بالا بردن و ارتقا ء سطح علمی و تخصصی مدیران و کارکنان اقدامات بسیار موثری انجام می دهد که اعزام مدیران به نمایشگاههای تخصصی بین المللی، شرکت در سمینار ها و استفاده از کلاسهای آموزشی  از آن جمله اند که در بهره وری و ارتقاء کیفی محصولات تولیدی هم بسیار موثر بوده است. گروه صنعتی کاشی تبریز به پاس ارج نهادن به موضع تکریم مشتری مداری جهت راهنمایی بیشتر مصرف کنندگان در استان های بزرگ، اقدام به برگزاری نمایشگاه در محل دائمی آن نموده  وآخرین پدیده های تولیدی خود را با طراحی های مدرن به معرض نمایش می گذارد.
 چه سیاست گذاریهایی را در راستای تبدیل شدن به برندینگ در عرصه جهانی دنبال می کنید؟ شرح فرمایید.
واحد صنعتی کاشی تبریز به عنوان یک واحد برتر کشور همواره سعی نموده است درراستای سیاست های توسعه اقتصادی کشور با استفاده از بهترین و جدیدترین تکنولوژی روز دنیا، نیاز جامعه را مطابق با استاندارد های بین المللی تأمین نماید. در این شرکت برای حفظ محیط زیست، نوسازی، بهینه سازی در کنار سیاست های سبک سازی صنعت ساختمان سازی مدرن، همواره تلاش شده است تا سبک معماری اصیل ایرانی در تمامی تولیدات به عنوان نمادی از صنعت زیبای ایرانی دیده شود. گروه صنعتی کاشی تبریز  با هدف پیشرفت روزافزون صنایع کشور و حفظ اقتدار ملی و همینطور با تولید محصولات با کیفیت تلاش می نماید با داشتن نامی ماندگار و برندی معتبر در سطح دنیا، معرف کشور جمهوری اسلامی ایران باشد.
نقش تکنولوژی و مکانیزه کردن تولید با فن آوری های روز دنیا را ترسیم نمایید؟
امروزه تکنولوژی با سرعت بسیار زیاد در دنیا پیشرف می نماید و ما در تمامی زمینه های تولید، تلاش می نمائیم همواره با استفاده از فناوری های پیشرفته جهانی تولیدات خودمان را با دنیا تطبیق بدهیم و من اعتقاد دارم این موضوع در تمامی صنایع کشور صدق می نماید. ما اگر در بیشتر صنایع، مشکلاتی درکشور داریم به خاطر مسائل مالی و اعمال شدن تحریمها و نداشتن استراتژی در صنعت کشور است که نتوانسته ایم نسبت به نوسازی صنایع و اصلاح زیر ساختارهای صنعت کشور اقدام نمائیم تا جایی که امروزه بیشتر صنایع ما نمی توانند خودشان را در بازارهای جهانی معرفی نمایند و از طرف دیگر هم ورود کالا های مصرفی به صورت آزاد جهت تأمین نیازهای داخلی مخصوصاً به صورت قاچاق به کشور، آسیب های خود را وارد می سازد.
 به عنوان یک تولید کننده برتر، چه موفقیت هایی را درجهت اشتغال زایی در منطقه آذربایجان شرقی داشته اید؟
بنده اعتقاد دارم باید عملکرد یک واحد تولیدی از نظر کیفیت محصول، حفظ کلیه ارزش های ملی و احترام به حقوق مصرف کننده با برنامه ریزی جهت توزیع صحیح و حفظ استاندارد های بین المللی و تطبیق کیفیت محصول با تولیدات کشورهای پیشرفته جهانی باشد تا از این طریق بتواند نیاز روز مردم را تامین کند تا محتاج ورود کالای خارجی نباشد. امروزه ما در کشورمان انواع  امکانات، توانمندی، نیروی انسانی ماهر، مواد اولیه بسیار مرغوب داریم. فقط حمایت تولید از طرف دولت و فراهم کردن  امکانات  برای فعالان  جهت حضور آنها در بازارهای جهانی و رفع یک عده محدودیت  های موجود در مسیر، می تواند در بیشتر صنایع موفقیت های بزرگی هم برای نیاز داخلی و هم درراستای صادرات برای تمام کشور به ارمغان بیاورد و در این حالت است که با این روند برای کشور اشتغال زایی می شود و تولید ثروت را حاصل می کند و می تواند موضوع خام فروشی که امروزه یکی از دغدغه های اساسی کشور است به نوعی تبدیل به فرآوری و ارزش افزوده بیشتری درسطح جامعه گردد.
 آینده تولید و صنعت را در استان آذربایجان شرقی چطور می بینید؟ دلایل خود را هم بیان فرمایید.
استان آذربایجان شرقی درزمانهای قدیم قطب بزرگ صنعتی و تولیدی کشور بوده است و در واقع پتانسیل لازم و فرهنگ آن نیز در بین مردم کاملاً جا افتاده است با وجود اینکه متأسفانه در بعضی از زمانها، کم لطفی هایی هم از طرف بعضی از مسئولین نسبت به صنایع استان ابراز شده است. ما شاهد بوده ایم که علیرغم تمامی زیر ساختارهای موجود در صنعت قطعه سازی، ماشین سازی و سایر صنایع استان، متأسفانه سرمایه گذاری های بیخودی و غیر ضروری در استانهایی رخ داده است که هیچگونه سابقه صنعتی نداشته اند  و وقوع چنین اقداماتی در آن مناطق به صلاح کشور نبوده است  و غیر از ابطال سرمایه و نابودی آن، نتایج دیگری را حاصل نکرده است. با این حال استان آذربایجان شرقی به همراه منطقه شمال غرب کشور، بخاطر موقعیت جغرافیایی و اقلیمی و مردمان توانمند و تلاشگرخود یک ظرفیت بسیار بزرگی برای پیشرفت صنعت و تکنولوژی کشور دارد که با کوچکترین حمایت منطقی می توان بزرگترین کارهای دنیا را به راحتی در این خطّه انجام داد.
 دلایل مطرح شدن کاشی تبریز و کسب جایگاهی ویژه توسط این برند در بین مصرف کنندگان را توضیح دهید؟
کاشی و سرامیک کالایی است که در نهایت تکمیل شدن ساختمان نشانگر زیبایی، طراحی و کیفیت آن می باشد. من اعتقاد دارم امروزه سازندگان و مهندسین ساختمانی و طراحان کشور ما در صنعت ساختمان پیشرفت های خوبی داشته اند. ساختمان هایی در بیشتر استان های بزرگ طراحی و ساخته می شوند که در جهان بی نظیر است. لذا فعالان این عرصه برای تکمیل این پروژه ها نیاز به طرح و سایز و کاشی و سرامیک با کیفیت خوبی دارند که بتوانند پروژه ها را مطابق با معماری و تکنولوژی روز دنیا معرفی نمایند. لذا ما در صنایع کاشی تبریز این نیاز را برای هم وطنانمان فراهم نموده ایم. امروزه ساختمان ها با استفاده از کاشی و سرامیک که از نظر زیبایی، طرح و رنگ بسیار پیشرفته و از نظر سبک سازی ساختمان توجیه بسیار خوبی دارند، توانسته اند به خاطر کیفیت بالا و مقاومت بیشتر، از سنگ در تمامی قسمتهای داخل ساختمان و نمای آن استفاده و نتیجه بسیار خوبی را کسب نمایند.
با توجه به ناتوانی اکثر مردم در تأمین معیشت روزمره خود، تنوع محصولات شما از لحاظ قیمت چگونه بوده و شرایط خرید برای مصرف کنندگان و حفظ مشتری هایتان بر چه مبنایی استوار است؟
مشکلات معیشتی مردم یک موضوع ملی است و فقط با قیمت کاشی و سرامیک قابل حل نمی باشد. امید واریم دولت ما با برنامه ریزی های اساسی یک تناسب منطقی بین درآمد های مردم نسبت به هزینه های معمولی و معیشتی آنان داشته باشد. چرا که این کشور ثروتمند درآمدهای بسیار بزرگی دارد و به نظر می رسد مدیریت کارشناسی شده می تواند کمک بزرگی را به زندگی مردم برساند وبا اوصاف فعلی می توان گفت که واقعاً شرایط زندگی و درآمدهای ملی در شأن زندگی مردم نجیب و شایسته ایران نمی باشد.
حضرتعالی به عنوان عضو هیئت مدیره خانه توسعه آذربایجان، چه راهکارهایی را در راستای توسعه اقتصادی استان پیشنهاد می دهید؟
خانه توسعه آذربایجان یک تشکّل غیر دولتی و غیر سیاسی است که با عضویت تعدادی از مدیران با تجربه استان تشکیل شده است که با برگزاری جلسات تخصصی نسبت به کمبودها و نارسایی ها که با برنامه ریزی صحیح نسبت به رفع آنها  می توان گامهای موثری را برداشت، اقدام کرده است. کمیته های تخصصی در حوزه هایی مثل اقتصاد، آّب، برق، شهرسازی و حاشیه نشینی، بهداشت و درمان تشکیل می شود و به صورت مطالعه و کارشناسی شده بررسی می شوند و درصورت نیاز با مسئولین محترم استان، با نمایندگان محترم مجلس جلساتی برگزار می گردد و پیشنهاداتی برای رفع مشکلات داده می شود که اکثراً هم بسیار مفید و کارساز بوده است و از طرف دیگر، اکثر هیئت مدیره خانه توسعه آذربایجان عضو شورای عالی مشورتی استان  هم هستند که با حضور وزراء و استانداران سابق و مدیران با تجربه استان با ریاست محترم جناب آقای دکتر آل هاشم امام جمعه محبوب و نماینده ولی فقیه در استان هر ماه در تهران برگزار می شود و در صورت نیاز مطالبی برای رفع نارسائی ارائه می گردد که با دعوت از وزراء و مسئولین محترم کشوری نسبت به رفع آن، اقدامات اساسی به عمل می آید.
 به نظر شما در مدیریت یک سازمان موفق، تجربه و سوابق فرد تأثیرگذار است یا تخصص و تحصیلات آکادمیک در آن زمینه مفیدتر است؟
من اعتقاد دارم درتمامی زمینه ها مخصوصاً در مسئولیت های اجتماعی تخصص و تجربه کاری بسیار تأثیرگذار است. مخصوصاً در مسئولیت های ملی حضور مدیران با تجربه و همینطور سوابق آنها که مربوط به حوزه فعالیت  شان باشد،  با استفاده ازمشاوران علمی می تواند بسیار مفید واقع گردد. ولی متأسفانه چندین سال است که این موضوع در کشور ما به درستی انجام نمی گیرد.
 چگونگی پروسه موفقیت یک فرد را در تمامی زمینه های فعالیت شرح دهید؟ عوامل موفقیت را در این مسیر بفرمایید؟
موفقیت یک فرد در زمینه مسئولیت مدنی و ملی و اجتماعی چنین نیست که با پول و مدرک و ارتباطات، بشودآن را در وجود یک مدیر فراهم کرد. تمامی مسئولین محترم چه در زمینه های ملی، نهادهای دولتی و سایر سازمان ها باید شهامت این را داشته باشند با توانمندی خودشان که در وجود تجربه ها و تخصص و تحصیلات شان سراغ دارند، قبول مسئولیت نمایند در غیر این صورت یک ظلم بزرگ را به این ملت و آب و خاک این کشور اعمال می کنند و خسارت بزرگی را به رفاه این مردم  وارد می سازند. چرا که به خاطر برخورداری از ارتباطات در زمینه غیر تخصصی خود وارد شدن،  اینگونه نتایجی را هم در برخواهد داشت و نهایتاً، آسیب اصلی را مردم  و ضرر قطعی را خود جامعه خواهد دید.  
  واژه خدمت را نسبت به مردم ایران از جانب دولت تعریف فرمایید؟
من به تمامی مسئولین فعال و دولتمردان صادق، عرض خسته نباشید دارم وبرای آنانی که صادقانه برای این ملت خدمت می نمایند از خداوند متعال آرزوی بهترین موفقیت ها را دارم. چرا که یقین دارم هر خدمتی به این ملت نجیب و شریف که در تمامی مراحل امتحان خودشان را پس داده اند و نسبت به اقتدار کشور و استقلال آن نهایت تلاش شان را انجام داده اند از هر جایی در هر لباسی که باشد، کمتر است.  
سخن آخر، اگر حرفی مانده که بیان نکرده اید یا توصیه ای به جوانان علاقه مند به کارآفرینی دارید بیان نمایید؟
به جوانان کشورمان به عنوان یک شهروند کوچک توصیه می کنم که هیچ وقت به خاطر بعضی نارسائی ها دلسرد نشده و روحیه خودشان را از دست ندهند و حتما باور داشته باشند که آنقدر شایسته و توانمند هستند که لیاقت و ضریب بالای هوشی شان در تمامی دنیا، زبانزد جهانیان است. پس  خودشان را باور داشته باشند و بدانند که عضوی از ملتی هستند  که تمام کارهای سخت و بزرگ دنیا را انجام داده اند و در اقتدار بخشیدن به کشورشان نقش ارزشمندی را ایفا کرده اند. به عنوان مثال کسب رتبه  اول و دوم دنیا در المپیاد های جهانی توسط جوانان ایرانی در عرصه های مختلف نشان از شایستگی آنها می باشد.  

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: