جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۵۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
در مصاحبه اختصاصی با مدیرعامل شرکت آلوم ریز آلکا مطرح شد؛
عجب شیر پرس _ صنعت متالوژی در جهان از دیرباز به عنوان صنعت مادر شناخته شده و با پیشرفت های روز افزون تکنولوژی نقش و کاربردهای این صنعت مهم تر و متنوع تر شده است.در حال حاضر صنایع ریخته‌گری در ایران از نظر کیفیتی ارتقا بسیار زیادی یافته و بسیاری از محصولات ریختگ‍ی کشور با محصولات جهانی رقابت می‌کند. درصد بسیار بالایی از کالاهای تولید شده حاوی حداقل یک قطعه ریخته‌گری می باشند و بیشتر از ۵۰ درصد از قطعات انواع ماشین آلات به این طریق تهیه می‌شوند. ریخته‌گری فن شکل‌دادن فلزات و آلیاژها از طریق ذوب، ریختن مذاب در محفظه‌ای به نام قالب و آن‌گاه سرد کردن و انجماد آن مطابق شکل محفظه قالب است. شرکت آلوم ریز آلکا با استفاده از تجهیزات و امکانات تولیدی به روز توانسته است انواع قطعات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع خودروسازی، صنایع ریلی، صنایع معدنی و سایر صنایع را با کیفیت مناسبی تولید و بومی سازی نماید. واحد تولیدی این شرکت شامل ریخته گری فولاد و استیل، آلومینیوم و مس، تمیزکاری، مونتاژ و آزمایشگاه مجهز می باشد. در همین راستا به سراغ محمد عظیمی، مدیر عامل جوان شرکت آلوم ریز آلکا رفته و درباب وضعیت کنونی صنعت متالوژی و تولید و همچنین تاثیر تورم و بحران کرونا بر این صنعت گفت و گویی را انجام داده ایم. مدیرعامل 31 ساله آلوم ریز آلکا، دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی برق گرایش سیستم های قدرت بوده و از ابتدای سال 98 مسئولیت این شرکت را بر عهده گرفته است.
صنایع متالوژی داخلی توان رقابت فرامرزی داردبرای شروع از زمینه فعالیت آلوم ریز آلکا صحبت بفرمائید؟
آلوم ریز آلکا با هدف تولید قطعات صنعتی آغاز به فعالیت نموده و در تلاش است تا با شناسایی قطعات مهم و استراتژیک صنایع مختلف به بومی سازی آن ها بپردازد و تا حد توان نیاز داخلی کشور را در این زمینه برطرف نماید.
از جمله صنایع بازار هدف شرکت ما می توان به صنایع خودرو سازی، صنایع نفت گاز و پتروشیمی، صنایع پمپ سازی، صنایع معدنی، صنایع ریلی و صنایع برق اشاره نمود.

ماهیت محصولات تولید شده چگونه است و در چه زمینه هایی مورد استفاده قرار می گیرد؟
محصولات این شرکت اکثرا به صورت قطعات ریخته گری می باشد. با توجه به این که صنعت ریخته گری یکی از صنایع مادر محسوب می گردد لذا خروجی آن در تمامی صنایع بلا استثنا مورد نیاز است.

صنایع متالوژی و ریخته گری در جهان امروز چه کاربرد و جایگاهی دارد؟
صنایع متالوژی و علوم مواد یکی از مهم ترین و حیاتی ترین صنایع در جهان امروز است. تمامی سیستم ها در صنایع مختلف از اجزا و قطعاتی تشکیل یافته اند که اگر هریک از این اجزا عملکرد مناسبی نداشته باشند، کل سیستم مختل خواهد شد. لذا انتخاب درست روش تولید، طراحی مناسب و اقدامات اصلاحی مواردی هستند که از دانش فنی و مهندسی متالوژی و مکانیکی بدست می آیند و هریک از آن ها در عملکرد اجزا و قطعات مختلف تا ثیر بسیار زیادی خواهد داشت.
تقویت این صنعت به عنوان یکی از صنایع پایه ای در کشور منجر رشد و پیشرفت سایر صنایع نیز خواهد شد و نیاز کشور به واردات در بسیاری از صنایع را نیز برطرف خواهد کرد.

به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای چند نفر و در چه حوزه هایی کار آفرینی کرده اید؟
به صورت مستقیم برای حدود 30 نفر برای بیش از 200 نفر به صورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال شده است که البته این شرکت با توجه به راه اندازی بخش های مختلف و توسعه و گسترش تولیدات خود در تلاش است تا با استفاده از ظرفیت ها و امکانات داخلی تا اواخر سال اشتغال زایی مستقیم را به 100 نفر افزایش دهد.

گستره توزیع محصولات تان چگونه است و کدام نقاط کشور را پوشش می دهید؟
در حال حاضر اغلب محصولات این شرکت برای شهر تبریز، ارومیه و شهر های همجوار می باشد و البته قسمتی از محصولات نیز به تهران و از آن جا به کل کشور توزیع می گردد. در آینده نزدیک این اطمینان را می دهم تا محصولات تولیدی این شرکت حداقل به چند کشور همسایه نیز صادر شود که مقدمات این امر نیز انجام شده است.

آیا محصولات تولید شده توان رقابت در سطح بین المللی را دارد؟
با توجه به کثرت جوانان با استعداد و تحصیل کرده داخل کشور، ما از لحاظ دانش فنی قادر به رقابت با کشور های خارجی می باشیم در حالی که محصول و قطعات شرکت ما مطابق استاندارد های بین المللی تولید می گردد.
از همین تریبون به کارفرمایان اطمینان می دهم که محصولات تولید شده در آلوم ریز آلکا هیچ تفاوتی با نمونه های خارجی ندارد و در برخی از موارد نیز بهتر از آنان هستیم.
قطعات در شرکت ما قبل از آن که تولید شوند توسط گروه فنی مهندسی شرکت که متشکل از جوانان با استعداد و تحصیل کرده می باشد مورد طراحی و تحلیل های مهندسی قرار می گیرند و با استفاده از نرم افزار های روز دنیا شبیه سازی و بررسی می شوند. قطعات نیز از لحاظ خواص مکانیکی و هم از لحاظ متالورژی مورد بررسی قرار می گیرند و سپس وارد فاز آزمایش می شوند.
پس از این پروسه با بهره گیری از آزمایشگاه متالوژی و آزمایشگاه مکانیکی منحصر به فرد خود به بررسی و تست کردن نمونه ها می پردازد که در صورت تأیید، اقدام به تولید می شود. خلاصه کلام این که تمامی محصولات این شرکت از لحاظ کیفیت کنترل شده و محصول نهایی با اطمینان به کارفرمایان ارسال می گردد.

محوریت چشم انداز سال های آتی آلوم ریز آلکا بر چه معیاری قرار دارد؟
هدف اصلی این مجموعه شناسایی و تولید داخلی قطعاتی است که در صنایع مختلف از کشور های خارجی وارد ایران می شوند. در واقع با این کار می خواهیم نیاز کشور در داخل تامین گردد و وابستگی مان به خارج از کشور کاهش یابد. با توجه به وجود پتانسیل فراوان چه در زمینه نیروی کار و چه در زمینه دانش فنی این شرکت به موفقیت های مهم در این زمینه رسیده است و امیدواریم با حمایت مسئولین مربوطه این تلاش ها در سال های آتی دوچندان شود تا علاوه بر ایجاد اشتغال از خروج ارز نیز جلوگیری به عمل آید و نیاز داخلی در داخل تامین گردد.

وضعیت موجود و محدودیت های ایجاد شده توسط ویروس کرونا و بحران قیمت دلار چه تاثیری بر عملکرد شما گذاشته است؟
نواسانات ارزی در ماه های اخیر تاثیر مستقیم در صنعت قطعه سازی داشته است. با توجه به افزایش بیش از حد قیمت دلار در سال جاری و افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه، این صنعت با مشکلات جدی مواجه شده است. از نبود مواد اولیه در بازار گرفته تا ورود مواد بی کیفیت به بازار با قیمت های بسیار گزاف آفتی شده است بر پیکره صنعت قطعه سازی.
حتی در برهه ای از سال بسیاری از شرکت ها در زمینه تامین مواد اولیه به مشکل برخوردند و هیچ شرکت یا شخصی حاضر نبود مواد اولیه را در بازار عرضه نماید به این دلیل که همه منتظر بودند تا ببینند افزایش قیمت دلار تا کجا ادامه خواهد شد و چه موقع به ثبات خواهد رسید.
همچنین متاسفانه بحرانی که ویروس کرونا در جهان ایجاد کرده است باعث ایجاد مشکلات فراوان در اکثر صنایع در دنیا شده که صنعت قطعه سازی نیز مستثنی از این مشکلات نمی باشد.

به دور از وعده ها و شعارهای مختلف آیا در جهت رونق تولید داخلی حمایتی از سوی مسئولین انجام می شود؟
متاسفانه در کشور ما حمایت از تولید ملی شعاری است که از طرف مسئولین بیان می شود و اکثرا هیچ اراده ای برای عملی کردن این شعار در کشور وجود ندارد. البته ناگفته نماند برخی از مسئولین دلسوز نیز هستند که تلاش های فراوانی در این زمینه می کنند اما متاسفانه در کل سنگ اندازی ها بیشتر از حمایت هاست.
برای مثال شرکت ما برای تولید یکی از قطعات مهم و استراتژیک صنعت مترو کشور اقدام به ارائه برنامه برای راه اندازی خط تولید آن قطعه نموده است، قطعه ای که تا به حال اکثرا از چین وارد کشور می شود. در این زمینه شرکت ما اقدام به اخذ تسهیلات بانکی نمود ولی علی رغم این که حتی از طرف اداره صنایع استان موافقت اختصاص بودجه انجام شده بود ولی بانک ها همکاری لازم را نکرده و هیچ تسهیلاتی به ما و شرکت های امثال ما ارائه نشد.
مشکل دیگر این است که در برخی از مسئولین هیچ گونه اراده و تلاشی برای باور کردن تولیدات بومی وجود ندارد و تا زمانی که این طرز فکر در بین مسئولان کشور حکم فرماست، بدیهی است که تولیدات داخلی توسعه نخواهد یافت.
وقتی به تولید داخلی و ملی از سوی مسئولین بهایی داده نمی شود چه انتظاری می توان از بخش خصوصی داشت که سرمایه خود را صرف آن کند.
شرکت ما در سال جاری اقدام به بومی سازی قطعه ای استراتژیک و مهم در صنعت پتروشیمی نمود ولی متاسفانه تا به امروز نتوانسته ایم از نزدیک محصول خود را به مسئولین مربوطه معرفی نمائیم، چه رسد که محصول ما را استفاده نمایند. این مسئله تا جایی ادامه پیدا کرد که شرکت ما برای قطعه ای که برای استفاده در صنعت داخل بومی سازی شده است را به صنایع سایر کشور ها پرزنت کرد و هم اکنون در حال عقد قرارداد با شرکت های خارجی همسایه است. متاسفانه این یعنی کشور های همسایه ما بیشتر از مسئولین داخل کشور به تولید ایرانی اعتماد دارند و این واقعیتی بسیار تلخ است.
سخن آخر؟

امیدوارم روزی فرا رسد که کشور عزیزمان ایران در تمامی بخش ها به آنچنان پیشرفت هایی برسد که دیگر نیازی به بیگانگان نداشته باشیم و این مهم با وجود خیل عظیم متخصصان داخلی قطعا دست یافتنی است البته اگر مسئولین مربوطه نیز حمایت های لازم را داشته باشند.
از تمامی مسئولین و دست اندرکاران روزنامه عجب شیر تشکر می کنم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: