شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
عجب شیر ما - عضو هیات موسس انجمن علمی کتابداران کتابخانه‏های عمومی کشور گفت: کتابخانه های عمومی برای انجام هر چه بهتر خدماتشان، نیاز به انجمنی علمی دارند تا با فعالیت و تلاش خود، مفهوم کتابخانه عمومی را به شکل واقعی در جامعه تحقق بخشند و موجب توسعه و پیشرفت کتابخانه ها شوند.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، جعفر مهراد با اشاره به لزوم فعالیت انجمن ها در رشته های مختلف علمی اظهارداشت: انجمن های علمی به مثابه چترهایی است که حامی علمی و حرفه ای رشته های مختلف محسوب می شود.
وی ادامه داد: اعضای این انجمن ها را به طور معمول افراد شاخص و برجسته، همچنین دانش ‏آموختگان تحصیلات تکمیلی در هر رشته تشکیل می دهند و انجام فعالیت های مهم آموزشی، تحقیقاتی و علمی در رشته های مورد نظر را بر عهده دارند.
مهراد افزود: انجمن علمی کتابداران کتابخانه‏های عمومی کشور، به ‏عنوان مرکزی برای هم‏افزایی و تعامل دانش‏‏ محور کتابداران، متخصصان و علاقه‏ مندان این کتابخانه ‏ها برای بهبود کنش‏ها و ارتقای حرفه ‏ای، با محوریت نهاد کتابخانه‏ های عمومی کشور و مرکزیت شیراز راه اندازی می شود.
این چهره ماندگار علم اطلاعات و دانش شناسی بیان کرد: اعضای هیات موسس انجمن کتابداران کتابخانه های عمومی ایران از میان چهره ‏های شاخص، سرآمدان علم اطلاعات و دانش‏شناسی و حوزه‏ های دیگر فرهنگی و علمی و مدیران کاردان و مجریان مجرب برگزیده می شوند و این انجمن پس از انجام مراحل اداری و قانونی امسال به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز می کند.
مهراد ادامه داد: انجمن علمی کتابداران کتابخانه های عمومی متشکل از چهره های علمی و موثر کشور در زمینه اطلاعات و دانش شناسی، کتابداران دانش‏ آموخته و برجسته کتابخانه‏های عمومی در سطوح عالی و سرآمدان علمی سایر رشته‏ های مرتبط با کتاب و کتابخوانی در گستره عمومی است .
وی گفت: افراد یاد شده از خدمات، برنامه ها و اجزای سازمانی نهاد و ساختار کتابخانه های عمومی آگاهی کافی دارند و با اتکا بر هنر برقراری ارتباط با دانشگاه‏ها و دیگر مراکز، سازمان ها و افراد، می توانند به عنوان نماد و سخنگوی علمی کتابخانه های عمومی در کشور متجلی شوند و فعالیت کنند.
این استاد پیشکسوت علم اطلاعات و دانش شناسی، اظهار کرد: شمار اعضای هیات رئیسه این انجمن، 15 نفر است که از میان چهره ‏های شاخص علم اطلاعات و دانش ‏شناسی و دیگر حوزه های فرهنگی و علمی، همچنین متخصصان و مدیران با تجربه اجرایی سازمان‏ها درحیطه علم و فرهنگ، برگزیده شده ‏اند.
وی بیان داشت: تدوین و بازنگری استانداردهای علمی و هم افزایی سازنده با نهاد کتابخانه ها برای رعایت اصول استاندارد در کتابخانه های عمومی نیز از گام های مؤثر برای توسعه و گسترش این کتابخانه ها محسوب می شود که توسط این انجمن علمی، پیگیری خواهد شد.
رئیس گروه علمی اطلاعات و دانش‏شناسی در دانشگاه شیراز افزود: آشنایی بیشتر مردم با کتابخانه ‏های عمومی، ترویج آن در اقشار مختلف، همسو کردن جامعه بابرنامه ‏هاو خدمات نهادکتابخانه ‏های عمومی، تشویق کارشناسان علم اطلاعات و دانش‏شناسی شاغل در این کتابخانه ‏ها برای همکاری علمی بیشتر، گسترش دانش تخصصی و ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه از دیگر فعالیت های مهمی است که توسط انجمن علمی کتابداران کتابخانه ‏های عمومی، پیگیری خواهد شد.
مهراد گفت: بر اساس اساسنامه، این انجمن پس از تاسیس و استقرار دفتر مرکزی آن در شیراز، با هدف تمرکز زدایی و
همچنین توسعه متوازن قطب های علمی و توجه به توانمندی‏های کتابخانه ‏های عمومی استان فارس و گروه‏های علمی دانشگاه شیراز، با در نظر گرفتن درخواست ‏ها و نیاز استان‏ها، برای تاسیس شاخه‏ های منطقه‏ ای و استانی نیز اقدام خواهد کرد.
وی بیان کرد: انجمن علمی کتابداران کتابخانه ‏های عمومی ایران مانند سایر انجمن‏ های علمی، شامل گروه‏ها و کمیته‏ های مختلفی است که هریک بر اساس شرح وظایف خود به پیگیری امور مربوط می ‏پردازند.
مهراد اضافه کرد: از میان این وظایف و کارویژه ‏ها، توجه به آموزش، تولید آثار علمی، برگزاری کارگاه‏ها و همایش‏ها و فعالیت‏های اجتماعی وفرهنگی،بهبود وضعیت ارتباطات دانشی وشرایط حرفه‏ای کتابداران شاغل در کتابخانه ‏های عمومی، همچنین ارائه توصیه ‏ها و پیشنهادهای لازم به مجامع تصمیم‏گیری به ‏ویژه نهاد کتابخانه ‏ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.
این استاد دانشگاه شیراز، با اشاره به زمان آغاز فعالیت انجمن علمی کتابداران کتابخانه های عمومی کشور نیز اظهار داشت: پیش بینی می شود مقدمات ثبت و تصویب هیات موسس این انجمن تا اواخر دی‏ماه جاری فراهم شود و امیدواریم انتخابات هیات مدیره تا اواسط اسفندماه 94 به انجام برسد.
مهراد با اشاه به ضرورت تاسیس و نحوه فعالیت انجمن علمی کتابداران کتابخانه های عمومی اضافه کرد: مخاطبان کتابخانه های عمومی و کتابخانه های دانشگاهی، آموزشگاهی و تخصصی متفاوت هستند به گونه ای که مخاطبان کتابخانه های عمومی را تمام جمعیت فعال کشور تشکیل می دهند، یعنی کتابخانه های عمومی، دانشگاه مردم است و باید پاسخگوی نیاز همگان باشد.
وی ادامه داد: تجهیز و تکمیل بیش از سه هزار و 200 باب کتابخانه عمومی در سراسر کشور، ساخت کتابخانه های جدید مطابق با استانداردهای جهانی و ایجاد فرصت های تازه برای رشد و توسعه فضای مطالعه در کشور با مسائل و مشکلات متعددی رو به رو است.
مهراد بیان کرد: انجمن علمی کتابداران کتابخانه های عمومی می تواند با بهره‏ گیری از ظرفیت‏های علمی این عرصه و انجام فعالیت های تحقیقی و ترویجی و توسعه ‏محور، در بخشی از مسئولیت های این نهاد و سایر مدیریت‏های مشابه، سهیم و موجب بهبود و گسترش کتابخوانی در کشور شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس نیز گفت: این اداره کل آماده همکاری در تاسیس و فعالین انجمن علمی کتابداران کتابخانه های عمومی در شیراز است.
سید محمد امین جعفری حسینی افزود: متاسفانه نقش کتابداران در رئوس برنامه ها و تصمیم سازی های فرهنگی در گذشته نادیده گرفته می شد اما امیدواریم با راه اندازی این انجمن بتوانیم این قشر فرهنگی را به جایگاه حقیقی خود برسانیم
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: