شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۵۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
عجب شیر پرس _ رئیس اتحادیه تولید کنندگان تابلو فرش سردرود گفت: در سایه تولید تابلو فرش، زمینه اشتغال برای 300 هزار نفر ایجاد شده است.
صنعت تابلو فرش، مرهمی بر زخم بیکاریبه گزارش عجب شیر پرس هادی ابری، رئیس اتحادیه تولید کنندگان تابلو فرش سردرود، در خصوص مهم ترین دغدغه های تولیدکنندگان تابلو فرش گفت: اصلی ترین دغدغه ای که در حوزه تولید تابلو فرش وجود دارد، موضوع بیمه قالی بافان می باشد که در این زمینه مشکلات متعددی را برای بافندگان تابلو فرش ایجاد کرده است و سازمان صنعت، معدن و تجارت برای پوشاندن این مسئله، از قالی بافان خواسته است از بیمه روستائی یا کشاورزی استفاده کنند؛ این درحالی است که مزایای بیمه روستایی یا کشاورزی، یک سوم خدمات بیمه تامین اجتماعی را ندارد و برای بافندگان به هیچ عنوان مقرون به صرفه نمی باشد.
ابری در ادامه با گلایه از عدم هماهنگی میان دستگاه های دولتی افزود؛ متاسفانه مشکل بزرگ دیگری که پیش روی صاحبان این صنایع وجود دارد، این است که مطابق قانون تولید معاف از مالیات می باشد، این درحالی است که کارشناسان دارایی در عمل به این قانون از ما درخواست کرده اند به جای مالیات تولید، مالیات فروش را در اختیارشان قرار دهیم. رقمی که اداره کل مالیات و امور دارایی از فعالان این صنف دریافت می کند، باعث شده است بسیاری از تولید کنندگان نتوانند برای فروش محصولات خود مغازه ای باز کنند لذا تولیدات این صنعت در کنار خیابان ها به فروش می رسد. تا زمانی که تابلو فرش ها در مغازه ها در معرض نمایش عمومی قرار نگیرند قادر نخواهیم بود این هنر را به جوامع نشان دهیم و تابلو فرش را به فروش برسانیم.
وی در خصوص عدم حمایت دولتمردان از این هنر باارزش بومی عنوان کرد: تا به حال هیچگونه حمایتی از این صنف صورت نگرفته است و حتی وام های کم بهره ای که برای رونق اشتغال در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد، شامل قالی بافان ما نشده است. این در حالی است که امروزه با شیوع بیماری کرونا، با شعار عملیاتی "در خانه بمانیم، در خانه ببافیم" پیش می رویم و در همین راستا تفاهم نامه هایی با بهزیستی، کمیته امداد و خانواده های زندانیان منعقد کرده ایم و با آموزش این حرفه سعی می کنیم امکان درآمد زایی را برای خانواده های کم بضاعت فراهم کنیم. در واقع می توان گفت در هر نقطه ای از کشور که بیکاری گریبان گیر مردم است، ما آماده هستیم تا این صنعت را به آنجا منتقل کنیم. به طوری که تا به امروز در سایه این هنر بومی برای 300 هزار نفر استغال ایجاد شده است.
رئیس اتحادیه تولید کنندگان تابلو فرش سردرود با تاکید بر شناساندن این هنر با ارزش به عموم مردم خاطر نشان کرد: برای ثبت جهانی تابلو فرش سردرود در یونسکو برخی اقداماتی انجام شده است و در بازار جهانی هنرمندان سردرودی با شناسایی سلایق کشور های مختلف برخی طرح هایی را تولید می کنند که نمونه آن را در کشور نخواهیم یافت. اما با این وجود امروزه سردرود در حالی که به عنوان پایتخت تابلو فرش جهان شناخته شده است، ولی متاسفانه حتی یک درصد مردم ایران هم از این قضیه اطلاعی ندارند و امروزه از عنوان هنر و صنعت فرش فقط هنر آن باقیمانده است و نمی توان از واژه صنعت برای آن استفاده کرد. اگر صدا و سیما در نشان دادن این صنعت به مردم کمی اراده می کرد یا شهرداری بخشی از تابلو های تبلیغاتی خود را برای  معرفی این هنر اختصاص می داد، در این صورت شاهد پیشرفت چشم گیر این صنعت در کشور و فراهم شدن زمینه اشتغال هزاران نفر دیگر بودیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: