جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۵۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
مصاحبه اختصاصی با مدیر عامل «گروه صنعتی پامین»
عجب شیر پرس - در عصر حاضر وقتی که سخن از فعالیت کسی یا کسانی در عرصه اقتصاد و تولید بیان می شود، ناخودآگاه ذهن آدمی در دفتر تاریخ این کشور که دوران بسیار سختی از صفحات آن با عبور از جنگ، و تحریم های بیگانه و مناقشات بین المللی ورق خورده است پرواز کنان به کنکاش می افتد که با وضعیت حاکم بر عرصه صنعت و تولید، بزرگانی هستند که قدم در راه جهاد گذاشته اند و در جبهه تولید و اشتغال زایی و حمایت از آن در راستای تبعیت از فرمایش مقام معظم رهبری دست به مقاومتی سبز و اقدامی شایسته زده اند وکارنامه ای درخشان و ارزشمندی را برای خود در این خطّه به ثبت رسانده اند. یکی از این بزرگان ایران زمین در استان آذربایجان شرقی، رضا جعفری است که دکترای حرفه ای را در رشته مدیریت استراتژیک کسب و کار کسب کرده و موسس و رئیس هیئت مدیره «گروه صنعتی پامین» است. ایشان علاوه بر آن در حال حاضر عضو هیئت رئیسه انجمن مدیران صنایع کشور، نائب رئیس و عضو هیئت رئیسه انجمن مدیران صنایع استان، عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن استان، عضو هیئت مدیره و دبیر انجمن صنایع غذایی استان هستند. به خاطر ویژگی های خاص فعالیت شان با وی گفتگویی ترتیب داده ایم که تقدیم می گردد:
شکل گیری تجارت در قالب تعامل لطفاً، چگونگی تاسیس و تاریخچه گروه صنعتی پامین را به طور کامل بیان فرمایید؟
اوایل دهه 80 با مطالعه عمیقی که در این حوزه داشته ایم و کسب اطلاعاتی که صنایع غذایی در استفاده از تخم مرغ به عنوان یک ماده اولیه اساسی و حیاتی برای بعضی از محصولات مثل کیک، صنایع بیسکویت، آردی و گوشتی نیاز داشت و با توجه به تسهیلاتی که بنده و تیمم داشتم علاقه مند شدم پیگیر این مسئله باشم که با کسب اطلاعات لازم در این باب به این نتیجه دست یافتیم که این کار حدوداً بیست و پنج سال پیش در کشورهای اروپایی با ماشین آلات خاص و تکنولوژی مورد نیاز این کار،حل شده و روز به روز هم در حال پیشرفت می باشد. در نتیجه بنده در سال 84 به فرانسه و بلژیک عزیمت کردم و بعد از مدتی سکونت در آنجا با تکنولوژی مربوط به این کار آشنا شدم و نهایتاً بعد از بازگشت به ایران و انجام کارهای مربوطه جهت راه اندازی فعالیت جدی، در 29 بهمن سال 86 این کارخانه  به عنوان اولین و بزرگترین صنایع تبدیلی تخم مرغ کشور بدست رئیس سازمان گسترش وقت افتتاح گردید که بعد از گذشت 13 سال از فعالیت مستمر خود توانسته است هم در ساختار خود تغییرات اساسی را با ورود تجهیزات جدید و مدرن اروپایی داشته باشد و هم در تنوع محصولات خود گام های مهمی را بردارد طوری که در حال حاضر تمام تولیدات این کارخانه با دستگاههای بروز اروپایی تولید می شود و از لحاظ کیفیت هم با قدرت تمام در مقابل آنها برابری می کند چون از ابتدای تآسیس این کارخانه، دستگاههای مدرن و بروزی را از کشورهای دانمارک و بلژیک جهت استفاده در تولیدمان وارد کرده ایم.     
 چه برنامه هایی را در راستای تنوع بخشیدن به محصولات فعلی کارخانه دارید؟
در اولین گامی که در راستای تنوع بخشیدن به محصولات خود برداشته ایم مایع پاستوریزه تخم مرغ بود که این فرایند را به یک مرحله بالاتر ارتقا دادیم و به پودر تخم مرغ مبدل ساختیم که دوباره جهت تنوع بخشیدن به تولید در مرحله ای بالاتر به پودرهای مکمل پروتئین ورزشی رسیدیم و در حال حاضر هم روی محصولات خاص درمانی و بیمارستانی کار می کنیم که همگی این تولیدات از یک نعمت بزرگ الهی به نام تخم مرغ یا سفیده آن نشأت می گیرد. به طور کلی هم می توان گفت که در راستای تنوع بخشی زیاد به محصولات فعلی مان برنامه های ویژه ای داریم و اقدامات تازه ای را انجام دادیم. به عنوان مثال الان در کارخانه انواع مایع پاستوریزه تخم مرغ، انواع پودر تخم مرغ، انواع مکمل های پروتئین ورزشی، انواع خامه های شیرین شده باشکر و بیشکر برای افراد دیابتی، انواع تخم مرغ های بسته بندی، انواع تخم مرغ ها با تغذیه غنی شده مثل امگا تری و امگا سیکس از تولیدات شرکت آیلین مهر می باشند.
  گروه صنایع پامین عمده فعالیت خود را در کدام حوزه انجام می دهد؟ توضیح فرمایید.
هسته مرکزی گروه صنعتی پامین شرکت آیلین مهر می باشد. شرکت دیگری را داریم به اسم شرکت آیلین کاغذ که وظیفه آن مدیریت ضایعات شرکت آیلین مهر است و در این شرکت ما انواع قالب های تخصصی مقوایی و پودر پوسته تخم مرغ را تولید می کنیم و نهایتاً شرکت آیلین مهر هر ضایعاتی داشته باشد بعد از انتقال به شرکت آیلین کاغذ،  به تولید  موارد اشاره شده اقدام می شود. سومین شرکت تولیدی ما به اسم «آیلین کام» در شهرک شهید سلیمی واقع است که با برخورداری از یک مجموعه هماهنگ به انواع تولید محصولات عصاره غذایی با برند ایپک و انواع محصولات آردی که با برند «آی دو» در تبریز شناخته شده است و ماشین آلات مربوطه آن را خودمان خریداری کرده ایم، مبادرت ورزیده می شود. چهارمین شرکت  ما به اسم «آیلین تام»  است که این واحدهم  در شهرک سلیمی قرار دارد که در حال خرید ماشین آلات مربوطه آن هستیم و به زودی راه اندازی می شود. شرکت بازرگانی و توزیعی هم به اسم« آیلین پخش آراد»  داریم که در تهران ثبت شده و در حال حاضر هم فعال است. بنابراین وقتی از گروه صنعتی پامین صحبت می شود در واقع متشکل از 4 شرکت تولیدی و یک شرکت بازرگانی، توزیعی را شامل می شود. 
در بحث داشتن استاندارد کالاهای مختلف تولیدی در عرصه صادرات، کیفیت مدیریت را چگونه ارزیابی می کنید؟
از ابتدای فعالیت مان بحث کیفیت کالا از مهمترین پارامترهای مان بوده و بسیار حائز اهمیت می باشد چون به عنوان ماده اولیه صنایع غذایی در کشورارائه می شود. لذا به خاطر اینکه موارد مربوط به کیفیت را در تولید رعایت کنیم قبل از شروع فعالیت مان، امور کنترل کیفی و تحقیق و توسعه را راه اندازی کرده بودیم. بنابراین به دلیل اینکه کار ما در نوع خودش یک فعالیت جدید محسوب می شد از همان ابتدا در همه مراحل ورود کالا، تأمین کالا و پراسس کالا نظارت دقیقی بر کیفیت کالا صورت می گیرد طوری که بدون تأیید کنترل کیفیت خریدی انجام نمی گیرد و یا کالایی از این کارخانه خارج نمی شود. لازم به ذکر است که اشاره کنم دوازده نفر اعضای کنترل کیفی این کارخانه هستند که متشکل از دامپزشک و دکتری صنایع غذایی و میکروبیولوژی می باشند که وظیفه کنترل کیفی، تحقیق و توسعه این مجموعه را بر عهده دارند.
 به نظر شما ضعف ها و چالش های حوزه بسته بندی در محصولات لبنیاتی در کشور کدامند؟ تشریح فرمایید.
در گذشته مهمترین مشکلی که در حوزه بسته بندی داشته ایم در بسته بندی مواد اولیه بوده است که به حمدالله الان بهتر شده است و وضعیت خوبی را شاهد هستیم. به طور کلی هم باید گفت که در حال حاضر ضروری است که به علم طراحی روز مجهز باشیم و اصل مسئله در اینجا  قیمت تمام شده کالا است که با توجه به نوسانات اقتصادی، بعضاً آزار دهنده می باشد چرا که واحدهای تولیدی علیرغم آگاهی به مسائل روز در مبحث بسته بندی به خاطر مشکلات اقتصادی آن را دنبال نمی کنند. به طور کلی چشم انداز خوبی نسبت به حوزه بسته بندی داریم و امیدواریم روز به روز رشد لازم و تنوع بخشیدن به این حیطه را در مسیرمان داشته باشیم که برای طی کردن این فرایند، لازم است دانش فنی مان را مخصوصاً در باب بسته بندی محصولات کشاورزی،  بالا ببریم تا گامهای مهم و تأثیرگذاری را در این بخش برداریم.   
 نقش تعامل و داشتن ارتباطات گسترده در عرصه بازار داخلی را چگونه توصیف می کنید؟
تجارت به طور کلی از تعامل تأثیر می گیرد و هر چه قدر این عامل در روند کاری هر کشوری یا تاجری که بخواهد در این جهت حرکت کند و موفقیت را کسب نماید لازم و ضروری است که تعامل و داشتن ارتباط قوی را سرلوحه کار خود قرار دهد چرا که معنی تجارت چیزی جز تعامل نیست.آذربایجان شرقی هم که در ایران مهد صنعت و تجارت است باید به طور ویژه در این راستا گام بردارد و در نگاه کلان باید گفت که اگر در دنیای کنونی با تجارت بین الملل بیگانه هستیم به این خاطر است که در نگرش مان به تجارت و کارکرد آن، دچار مشکل هستیم و نیاز است  که در راستای تغییر نگاه مان به مسائل تجاری و داشتن تعامل و همکاری و ارتباطات مورد نیاز جهت گسترده کردن تجارت مان با توجه به داشتن پتانسیل بالای کشور، قدمهای اساسی را برداریم تا وضعیت فعلی را چند گامی به جلو سوق دهیم.
 کارخانه آیلین مهر در امر اشتغال زایی از زمان تأسیس اش چقدر موفق بوده و تاثیرگذاری اش را در حل این مشکل تا چه حد موثر می دانید؟
در حال حاضر 320 نفر در مجموعه های آیلین مهر، آیلین کام و آیلین کاغذ به طور مستقیم تحت پوشش بیمه هستند و به طور غیر مستقیم نزدیک 1000 نفر در بخشهای مختلف فروش و مرغداری و غیره مشغول به کارند و در این بخش به سهم خودمان توانسته ایم تأثیرگذاری خوبی را داشته باشیم و نقشی را هم در کم کردن آمار بیکاری و بالا بردن میزان اشتغال ایفا نماییم.
  با در نظر گرفتن صنعتی بودن استان آذربایجان شرقی، آینده تولید و رشد تولیدکنندگان را چطور ارزیابی می کنید؟
صادقانه بگویم که در طول 40 سال گذشته کم لطفی هایی نسبت به استان آذربایجان شرقی صورت گرفته است. به عنوان مثال در طول سالیان گذشته پتروشیمی را راه اندازی کرده اند و در مقابل آن، در غرب تبریزکارخانه هایی مثل ایدم، موتوژن، دورمن دیزل و غیره را خوابانده اند. به همین خاطر اقتصاد آذربایجان وابسته به بخش خصوصی است که به شکل واقعی هم باید عمل نماید و صنعت غذایی هم در این بخش نقش مهمی را ایفا می کند. بنابراین آذربایجان که خطّه زر خیز ایران است لازم و ضروری است که خودمان با همت و تلاش مان، اقتصاد مان را با ارتقا دادن بخش خصوصی و درآمدزایی بیشتر بهبود بخشیم وهمینطور با بهره گیری از پتانسیل های موجود در زمینه های کشاورزی، معادن، جغرافیای منحصر به فرد، نیروی انسانی فوق العاده و موقعیت استراتژیک این استان، می توانیم تأثیر ویژه ای را بر کل منطقه از لحاظ شکوفاسازی تولید و صنعت داشته باشیم.
 از لحاظ تاثیرگذاری و دادن راهکار در راستای رفع موانع تولیدکنندگان و صادرکنندگان، اتاق بازرگانی تبریز و خانه صنعت استان چقدر موفق بوده است؟
راهکارم و پیشنهادم در این باب این است که شکل مدیریت در سطح کلان باید به صورت منطقه ای باشد و به طور واضح اینطورمی توان گفت که مدیر ارشد هر استان، باید اختیارات مستقل خود را در راستای تصمیم گیری نسبت به منطقه خود داشته باشد. بنابراین ما باید بتوانیم با استفاده از موقعیت های محلی مان، تصمیمات محلی درستی بگیریم  که این امر باید توسط شخص اول استان به صورت مستقل، صورت پذیرد و برای هر قدم برداشتن از طرف ایشان نیازی به طی کردن بروکراسی اداری با پایتخت نباشد تا تسهیل یافتن امور جهت رسیدگی به مشکلات منطقه ای سرعت گیرد و مانع تراشی اضافی از سرعت حرکت فعالان عرصه های مختلف استان نکاهد. به طور کلی می توان گفت که نقش حاکمیت در مملکت داری این است که بستر لازم را در جهت حرکت کردن فعالان در زمینه های متفاوت علمی، صنعتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فراهم می نماید و در کنار نظارتی که بر عملکرد تمام حوزه ها می کند، اجازه فعالیت را در چارچوب قوانین تعریف شده بدون دخالت کردن در امورات بخش خصوصی به تمامی گردانندگان زمینه های مختلف آن می دهد. بنابراین هر چقدر فرصت برای بخش خصوصی داده شود و گستره فعالیتی محدودی نسبت به این بخش در نظر گرفته نشود، امکان رشد بیستری توسط سرمایه گذاران این بخش صورت خواهد گرفت. به عنوان مثال اگر طرح های مختلف عمرانی را درست تعریف کنند بخش خصوصی می تواند با وارد کردن سرمایه خود در بهترین شکل ممکن خدمات خود را ارائه دهد و نقش ویژه ای را در جهت رشد و آبادانی هم ایفا نماید.
چه اقداماتی را در جهت حفظ مشتری های دائمی محصولات پامین انجام داده اید و یا در برنامه آینده خود قرار داده اید؟
محصولات تولیدی این شرکت به لحاظ نیاز روزانه بخشهای مختلف لبنی و غذایی به عنوان کالای بروز تعریف می
شود. لذا ما هم در همین راستا به خاطر توزیع روزانه و سریع کالا به دست مصرف کنندگان حدود 40 دستگاه کامیون را در اختیار کادر توزیع قرار دادیم و در کنارآن، تعامل و همکاری و ارتباطات خوبی هم با بازار مورد نیاز خودمان در  راستای خدمات رسانی بهتر داریم . لازم است اشاره کنم که در شهرهای تبریز، اصفهان و تهران هم در بخش فروش و بازاریابی محصولات حدود 110 نفر بیمه شده داریم.  
 سخن آخر، اگر حرفی مانده که بیان نکرده اید و توصیه ای به تولیدکنندگان استان یا دولتمردان دارید بیان نمایید؟
توصیه ای که به همکارانم دارم این است که در این شرایط بحرانی و کرونایی خودشان را نبازند و به حفظ مجموعه خود فکر کنند و با شدت تمام به بهره وری درون سازمانی توجه کنند. و به دولتمردان نیز توصیه ام این است که تعامل و همکاری با دنیا را پیشه خود سازند و در تقابل با هیچ قدرتی قرار نگیرند که متأسفانه تبعات آن را ما کارخانه داران و تولید کنندگان می پردازیم. لذا چون پایه تجارت در تمام دنیا، تعامل و همکاری با سایر نقاط است، پس دولت به خاطر حفظ تولید و پابرجا ماندن صنعت  در کشور،که حافظ اقتصاد و رشد آن را باعث می شود، گامهای مثبتی را در این راستا بردارد .


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: