شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۵۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
عجب شیر پرس _ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز از احداث شهرک گلخانه‌ای شهریار تبریز در نزدیکی سد ملکیان خبر داد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران  جوان، افشانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز گفت:مساحت شهرک گلخانه‌ای شهریار تبریز ۳۰۰ هکتار است که در صورت احداث مجموعه‌ای بی سابقه در کشور خواهد بود.
 افشانی گفت: بر اساس مصوبات کارگروه کشاورزی شهرستان مقرر شده تا زمین پایانه گل و گیاه تبریز که اولین پایانه در شمال غرب کشور خواهد بود، آماده شود با عملیاتی شدن این طرح، بسته بندی سورتینگ و صادرات گل و گیاه در استان و از طریق این پایانه انجام خواهد شد.
او با بیان این‌که ساماندهی اراضی کشاورزی مناطق حکم آباد و قراملک از اولویت‌های جهادکشاورزی شهرستان است گفت: با همکاری سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، استانداری، شهرداری و دانشگاه،  ساماندهی اراضی سبزی و صیفی حکم آباد در شورای برنامه ریزی استان به تصویب رسیده است و استاندار نیز پیگیر موضوع است تا با اجرای این طرح، در بحث بوم گردی و حفظ اراضی کشاورزی قدم‌های بسیار خوبی برداشته شود.
او ساماندهی باغ‌های سردرود را از دیگر برنامه‌های این مدیریت دانست و گفت: گوجه سردرود، منحصر به فرد است و برند شهرستان تبریز و سردرود محسوب می‌شود که در این راستا مصمم هستیم تا باغ‌های سردرود را نیز مانند گوجه سردرود به ثبت ملی برسانیم.
افشانی گفت: همچنین پیگیر ثبت ملی خیارشور باسمنج هستیم و ثبت ملی پنیر لیقوان که از دیگر برند‌های شهرستان تبریز است را در راس برنامه‌های خود قرار داده‌ایم و در این راستا نیز اداره میراث فرهنگی متعهد شده تا پیگیری های لازم را در اسرع وقت انجام دهد.
او در خصوص احیای دشت تبریز و انتقال آب به آن، گفت: در این راستا، با تعدادی از نمایندگان مجلس رایزنی شده و به همراه سازمان جهاد کشاورزی استان، امور آب و اراضی پیگیر موضوع هستیم.
او گفت: دشت تبریز از تبریز، صوفیان و شبستر تا دریاچه ارومیه را دربرمی‌گیرد و بالغ بر ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را شامل می‌شود که می‌توان با حمایت دولت و حتی سازمان‌های بین المللی و انتقال آب از ارس آن را احیا کرد که تاکنون نیز ۳۰ تا ۳۵ درصد از عملیات اجرای انتقال آب ارس انجام گرفته است؛ شاید معادل نیاز گندم کل استان فقط از این دشت، برداشت شود.
مدیر جهاد کشاورزی تبریز گفت: پیشنهادی مبتنی بر استفاده بهینه از پساب خروجی تصفیه خانه فاضلاب تبریز به کارگروه کشاورزی شهرستان ارائه شده است که به تاسیس شهرک شیلات و پرورش آرتمیا یا ماهی در پایین دست این تصفیه خانه اشاره دارد؛ پساب تصفیه شده خروجی حدود ۱.۵ الی دو مترمکعب آب بر ثانیه ظرفیت دارد.
او با تاکید بر لزوم ایجاد سبزه میدان در تبریز، گفت: سبزه میدان خانه سازی در تبریز ابتدا، توسط کشاورزان اداره می‌شد که پس از آن، تبدیل به بازار خودرو و تاناکورا شد و مشکلاتی را در منطقه ایجاد کرد، پس از تلاش مدیران قبلی، تملک آن به سرانجام رسیده و اکنون مختص سبزه میدان است، اما به صورت غیراصولی و غیر بهداشتی است.
او بزرگترین مشکل شهرستان تبریز را تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغی خواند و گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر، به سبب افزایش قیمت اراضی و تعدد دلال‌های فعال در این عرصه، مشکلاتی بسیاری ایجاد شده است.
افشانی با تکیه بر بحث ایجاد منطقه گردشگری گفت: پیشنهاد بنده، ایجاد منطقه گردشگری در باسمنج است که با اتمام بررسی‌ها و تحقیقات مناسب و کافی در خصوص تغییر کاربری و ایجاد منطقه گردشگری در این منطقه، اقدامات و پیگیری‌های مربوطه انجام خواهد شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: