جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۵۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱
عجب شیر پرس _ رئیس دانشگاه صنعتی سهند گفت:مطالعات پژوهشی قدیمی‌ترین میدان نفتی کشور به دانشگاه سهند تبریز واگذار شد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران  جوان، قره باغی رئیس دانشگاه صنعتی سهند گفت: بر اساس قرارداد کلان پژوهشی که با حضور وزیر نفت در تهران امضا شد،  دانشگاه سهند به عنوان مجری طرح مطالعات ازدیاد برداشت از میدان نفتی مسجد سلیمان تعیین شد.
 قره باغی افزود: این قرارداد ۱۰ ساله است و در آن، محققان دانشگاه سهند مسائل و مشکلات پیچیده این میدان را شناسایی و راهکار‌هایی پیشنهاد خواهند کرد.
او گفت: وجود ذخایر عظیم نفتی در کشور و لزوم بهره برداری از این ثروت خدادادی مسئولان را بر آن داشته است که با راهکار‌های علمی در پی افزایش برداشت از این منابع باشند که در این راستا مطالعات حدود ۵۰ درصد میادین نفتی کشور به دانشگاه‌ها واگذار شده است.
طباطبایی رئیس پژوهشکده نفت و گاز دانشگاه سهند هم گفت: با اجرای این طرح پژوهشی حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش برداشت در میدان نفتی مسجد سلیمان انجام خواهد شد.
طباطبایی با بیان اینکه هم ازیاد برداشت و هم بهبود برداشت در این طرح هدف گذاری شده است افزود: در این طرح روش‌هایی که به ازدیاد برداشت از میدان کمک می‌کند ارائه، بررسی، پیشنهاد و در میدان به صورت کاربردی عملیاتی خواهد شد.
او افزود: دانشگاه صنعتی سهند پیشتر مجری طرح مطالعات میدان نفتی سروش در فلات قاره بود که به علت عملکرد مناسب، مشاوره پژوهشی میدان مسجد سلیمان نیز به این دانشگاه واگذار شد.
میدان نفتی مسجد سلیمان در استان خوزستان در سال ۱۳۰۶ کشف شد و میزان نفت موجود در آن بیش از ۶ میلیارد بشکه برآورد می‌شود.
قرارداد پژوهشی افزایش بازیافت ۱۱ میدان نفتی و ۲ میدان گازی با دانشگاه‌های منتخب کشور این هفته به امضا رسید که ارزش این قرارداد‌ها در مجموع ۳۵ میلیون یورو و ۷۱۶ میلیارد تومان است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: