پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۵۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
در مصاحبه اختصاصی با مدیرعامل کارخانجات آذرفدک مطرح شد؛
امروزه صحبت درباره تولید و مشکلات موجود در آن تبدیل به مسئله کلیشه ای شده که حل آن نه با برگزاری جلسات هم اندیشی و شعارهای رنگارنگ صرفا رفع تکلیفی اغلب مسئولان، بلکه با رفع موانع تولید و توانمندسازی تولید کنندگان در عمل میسر خواهد شد. وقتی تولیدکننده در مسیر تولید یک محصول باید از هفت خوان رستم عبور کرده و پس از گذراندن این مراحل تازه به غول مرحله آخر که نواسانات ارز و عدم تطابق هزینه و درآمد است می رسد، انتظار توسعه ایران اسلامی و افزایش شاخص درآمد سالانه مردم این سرزمین، چشم اندازی عبث به نظر می رسد. کمبود و افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه، عدم قانون گذاری مناسب، تغییرات پی در پی و غیر اصولی در قوانین بازرگانی، بحران افزایش قیمت دلار و تورم بی سابقه ای که به صورت کاملا محسوس، هر روز ضربات خود را بر پیکر مردم و تولید کنندگانی که از جنس مردم اند، وارد می کنند، از اصلی ترین مسببان بروز وضعیت فوق می باشند. در راستای بررسی وضعیت موجود از نگاه یک کارآفرین و تولید کننده نمونه کشوری به سراغ نور اله زاهدی رفته ایم. وی با 49 سال سن و دانش آموخته کارشناسی حقوق اسلامی در یک خانواده کارمندی و پر جمعیت بزرگ شده و اکنون صاحب کارخانجات گونی بافی آذرفدک، با شعبه هایی در سطح کشور می باشد. مهندس زاهدی فعالیت خود را از سال 69 و با کارگری شروع کرده و امروز توانسته با صادرات محصولات پلی ‌پروپیلنی به بیش از 7 کشور دنیا سهم صادرات کشور را در این برهه حساس افزایش دهد. در باب معرفی بیشتر شرکت آذرفدک و بررسی مسائل و مشکلات حوزه تولید در کنار تحریم ها که باعث کاهش آمار صادرات این شرکت از 25 به 7 کشور گردیده، گفت و گو صمیمانه ای را با ایشان انجام داده ایم که ماحصل آن تقدیم مخاطبین می گردد.
قوانین ناکارآمد داخلی مسبب رکود تولید در کشور استبرای شروع در مورد زمینه فعالیت شرکت آذرفدک صحبت بفرمائید؟
گروه صنعتی آذرفدک در زمینه تولید کیسه های پلی ‌پروپیلن و کیسه های اف اف اس و همچنین تولید انواع فیلم های پلیمری تخصصی در مناطق آذربایجان، اصفهان و خوزستان فعالیت دارد.

از کارخانه ها و تولیدی هایی که به عنوان اعضای هیئت مدیره و موسس در آن ها فعالیت دارید نام ببرید و محصولات تولیدیتان در چه زمینه هایی هستند؟
شرکت ها و تولیدی هایی که بنده به عنوان سهامدار عمده یا عضو هیأت مدیره و یا موسس در آن ها فعالیت دارم شامل شرکت آذرفدک شبستر که بزرگترین تولید کننده کیسه های پلی ‌پروپیلن در منطقه خاورمیانه است، شرکت پلاستیک فیلم فدک تبریز، تولید کننده کیسه های اف اف اس سه لایه، شرکت پارسیان سپهر (فدک اصفهان) تولید کننده کیسه های پلی ‌پروپیلن، شرکت آذرفدک خوزستان تولید کننده کیسه های پلی ‌پروپیلن در منطقه خوزستان، شرکت آذرفدک هشترود و همچنین شرکت آذرفدک صوفیان که فعال در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی (سردخانه) هستند.

با فعالیت کارخانجات آذرفدک برای چند نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم کار آفرینی شده است؟
با فعالیت کارخانجات و شرکت های آذرفدک برای بیش از 600 نفر شغل مستقیم و بیش از 1000 نفرشغل غیر مستقیم در حوزه های صنعتی پلیمری و صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی ایجاد شده است.

گستره توزیع محصولات آذرفدک در سطح کشور و صادرات در سطح بین المللی چگونه است؟
محصولات آذرفدک در سطح کشور از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق اکثر واحد های بزرگ صنعتی، معدنی و سیمانی را شامل می شود.
در سطح بین المللی نیز در سال های گذشته به 25 کشور دنیا به طور مستقیم صادرات داشتیم ولی الان با توجه به مشکلات ناشی از تحریم ها به 7 الی 8 کشور به صورت مستقیم صادر می کنیم.

از اهداف شرکت صحبت بفرمائید، چشم اندازتان برای سال های آتی چگونه است؟
تولید محصول با کیفیت و عرضه در سطح داخلی و بین المللی و ارتقا جایگاه محصولات تولیدی در بازارهای جهانی و رقابت با دیگر کشور های تولید کننده از اهداف اصلی این مجموعه می باشد و چشم انداز آتی رسیدن به جایگاه تامین کننده قدرتمند و مطمئن در سطح جهانی این محصول است.

در زمینه رونق تولید با چه محدودیت هایی روبرو هستیم و آیا حمایتی از تولیدکنندگان انجام می پذیرد؟
در زمینه تولید علاوه بر محدودیت های تحریم و نقل و انتقال ارز با قوانین دست و پاگیر داخلی که مهم ترین مانع تولید امروز در کشور ایران است مواجه ایم.
حمایت هایی که از تولید در داخل کشور می شود در مقابل محدودیت هایی که توسط سیستم ناکارآمد اجرائی کشور ایجاد می شود بسیار ناچیز است و یا به عبارتی حمایت ها غیر هدفمند و غیر کارشناسانه و محدودیت های ناجوانمردانه و بلکه مغرضانه و حتی بعضا به نفع دشمن که بعضی اوقات شائبه تعمدی و هدفمند را در اذهان بر می انگیزد.

در همین راستا و برای حل این مشکلات راهکار شما چگونه است؟
تغییر شیوه مدیریت در بخش تولید و اقتصاد کشور که لاجرم لازم الاجراست و باید هرچه زود تر اتفاق افتد. با توجه به شرایط حاکم و در صورت ادامه دار بودن روند موجود، در صورت عدم تغییر و اصلاح ساختار و مدیریت، باید منتظر فروپاشی از درون باشیم.
به عنوان مثال همه ما شاهد هستیم که نزدیک 8 میلیون نیروی کار فعال در بخش دولتی و خصوصی نه تنها مشکل گشا نیستند بلکه خود تبدیل به مشکل لاینحل شده و عامل انسداد سیستم اقتصادی و اداری کشور و عامل عقب افتادگی و همچنین عامل فرار نیرو های مولد از کشور می شوند که از نظر من خسارت های آن خیلی بیشتر از جنگ تحمیلی 8 ساله می باشد.
منابعی که در کشور ما وجود دارد از خیلی جهات بی نظیر است و اگر می خواهیم مشکل اقتصاد و خودکفایی کشور را حل کنیم بایستی در یک اقدام انقلابی کشور را سریعا از وضع فعلی کشورداری نجات داده و اجازه دهیم اقتصاد در یک بستر رقابتی سالم ظهور پیدا نماید.

اگر مطلب مهمی دارید که در سوالات ما بیان نشد، بفرمائید؟
روزی جهت انجام امورات صادرات شرکت به یکی از کشور های همسایه سفری داشتم که مجبور شدم از مترجم استفاده کنم. مترجم از بنده سوالی کرد که بنده متوجه عمق فاجعه موجود شدم. سوال این بود، آیا در ایران انقلابی شده یا کودتا و جنگ داخلی در جریان است؛ بنده گفتم نه و علت این سوال را جویا شدم که مترجم گفت: کار من مترجمی است و من اینجا فاجعه ای را می بینم که خود شما از آن خبر ندارید، و در کمال ناباوری ادامه داد که تمامی ساختمان های کنار سفارتخانه های خارجی این کشور مملو از جوانان و خانواده های سوری، عراقی و ایرانی است.
مترجم متعجب بود از اینکه جوانان سوری و عراقی بخاطر جنگ و ناامنی موجود در کشور هایشان از کشور خود مهاجرت می کنند اما این همه مهاجرت جوانان ایرانی که اغلب آنان تحصیلات عالیه دارند به چه دلیل است.
بنده از صمیم قلب و تا پای جان برای وطن و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در هر نقطه از کره خاکی که باشم خدمتگذار خواهم بود و این را نیز در عمل نشان داده ام و اعتقادم بر این است که باید آرمان های انقلاب که قسمتی از آن فراموش شده است را دوباره احیا نمائیم. 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: