شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 11 2024
کد خبر: ۵۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
عجب شیر پرس - محمد رضا میر تاج الدینی پروژه آب رسانی ارس به تبریز را جزو طرح های در حال اجرای استان برشمرد واز آن به عنوان یک عامل مهم و تأمین کننده آب شرب بیست ساله استان آذربایجان شرقی یاد کرد.
به گزازش عجب شیر پرس - نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در تشریح طرح کلی این پروژه، گفت: این طرح به خاطر اینکه جزو طرح های بزرگ دولت در دوره های قبل بوده، نیازمند این بود که با ورود سرمایه گذار ازبخش خصوصی، کار دنبال شود که به سرانجام نرسیده بود. این پروژه شامل دو فاز می باشد که 35 کیلومتر آن تحت عنوان بهره برداری از آب ارس و توسعه آن، با استفاده از اعتبارات آبهای مرزی  با مجوز مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برداشت شد و جلو رفت.
عضو کمسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اظهار اینکه 90 در صد از فاز اول این پروژه به اتمام رسیده است، خاطر نشان کرد: 10 در صد از باقی مانده فاز اول هم در حال پیشرفت و به ثمر رسیدن است. فاز دوم این طرح هم 110 کیلومتر می باشد که 5 کیلومتر آن شامل تونل می شود و به لحاظ اینکه بحث ارتفاع سطح هم در اینجا مطرح است، لذا نیازمند پمپاژهایی هم در مسیر حرکت هستیم طوری که تا دشت شبستر و تبریز و همینطور تا شمال شرقی دریاچه ارومیه را پوشش خواهد داد.
نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به هدف راه اندازی و پیگیر های مستمر این طرح توسط نمایندگان استان، افزود: با راه اندازی و به اتمام رسیدن این طرح تأمین آب شرب تبریز، تامین آب کشاورزی دشت شبسترو تبریز و همینطور مازاد برآب شرب این مناطق، تامین آب دریاچه ارومیه هم به صورت عملی انجام خواهد گرفت که به خاطر برآورد مالی بسیار بالا این فاز  فعلاً شروع نشده است بنابراین به همین خاطر به دلیل دارا بودن این طرح از اهمیتی ویژه، بعد از تشکیل مجلس جدید در این دوره این برنامه را جزوه اولویت هایمان قرار داد ه ایم.
تاج الدینی با بیان اینکه طی پیگیری های به عمل آمده ازمدیران کشوری و منطقه ای درراستای  شروع فاز دوم این طرح، اضافه کرد: چند گزینه را در این جهت به مدیران مربوطه پیشنهاد دادیم که قرار شده در طی نشستی که با آنها خواهیم داشت به خروجی خوبی دست یابیم تا فاز دوم این پروژه هم شروع بشود و طبق برنامه ریزی هایی که انجام داده ایم  در صورت نبود موانع دیگرتا دو سال دیگر به بهره برداری می رسد که در این صورت  با راه اندازی این فاز، تأمین آب شرب بیست ساله تبریز هم قطعی خواهد شد و میزان آب تبریز از 6 متر مکعب  فعلی به 10 متر مکعب در ثانیه خواهد رسید.
وی در باب طرح نمایندگان مجلس در این دوره  که با عنوان سوال از رئیس جمهور مطرح شد، ادامه داد: این طرح در مجلس ارائه شده ولی هنوز هیئت رئیسه اعلام وصول نکرده است. مراحل و روند قانونی این طرح هم این است که از زمانی که نمایندگان مجلس سوالات خود را مطرح کردند، رئیس جمهور موظف است ظرف یک ماه به سوالات طرح شده پاسخ گو باشد و طبق آئین نامه هم روندش بر این مبناست که ابتدا رئیس جمهور نمایندگان خود را می فرستد که اگر منتخبین ملت قانع نشدند خودش موظف است  در صحن علنی مجلس حضور یابد. لذا بنده هم در این باب پیگیر بوده ام و تذکر کتبی هم در مجلس ارائه داد ه ام ولی هنوز هیئت رئیسه اعلام وصولی در این زمینه صورت نداده است.
عضو مجمع نمایندگان استان در ادامه با یادآوری موارد انجام شده و پیگیریهای به عمل آمده در طول مدت زمان سپری شده از تشکیل مجلس یازدهم، تشریح کرد: مواردی از قبیل پروژه های مرتبط با حوزه آب، بحث راه اندازی ستاد صدمین سالگرد در استان، پیگیری طرح تأمین دسترسی به کالاهای اساسی که در کمسیون برنامه و بودجه در حال انجام است، پیگیری طرح کارگروه مسکن و تشکیل آن در مجلس و ارائه آن به عنوان طرح مسکن انقلاب که در واقع بسیار بزرگتر و جامع تر از طرح مهر در زمینه مسکن خواهد بود که برخلاف طرح مهر که در دو محور بود این طرح در پنج محور عملیاتی خواهد شد، جزو اولویت های مهم ما در این مدت بوده است. 5 محور طرح مسکن انقلاب هم خانه اولی ها، خانه های روستایی، بافت فرسوده شهرها، حاشیه نشین ها و نهایتاً مجتمع های متمرکز اجاره ای که از طریق واگذاری زمین های دولتی به انبوه سازان هستند تا تأسیس گردند و در اختیار افرادی که توانایی خرید مسکن ندارند به صورت اجاره ای دراختیار آنان قرارداده شود.
معاون پارلمانی دولت سابق با یادآوری پیگیری های انجام شده در حوزه های صنعت و تعاونی های استان هم، بیان داشت: در حوزه صنعت جلسات مختلفی با صنعت گران داشته ایم. خصوصاً در مورد قطعه سازی و  صنعت خودرو در استان و راه اندازی خط تولید خودرو که به صورت مستقل در استان صورت پذیرد که نهایتاً این طرح  باعث ایجاد اشتغال زایی فراوانی خواهد شد. در حوزه تعاونی ها هم راه اندازی شرکت تعاونی توسعه عمران تبریز و آذرشهر را داشته ایم که به صورت عام و قانونی فعالیت می کنند طوری که دولت هم موظف شده طرحهای بزرگ آبی را جهت گرفتن سریع نتیجه به این تعاونی ها واگذار نماید شرط فعالیت این تعاونی ها هم این است که حداقل نیم درصد جمعیت شهر باید در این تعاونی ها عضو شوند.   


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: