دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 13 2024
کد خبر: ۵۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
عجب شیر پرس _ تمدید قراردادهای اجاره مسکن برای دو سال موضوعی است که توسط کارشناسان برای مدیریت بهتر بازار اجاره مطرح شده است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بازار اجاره این روزها در مقایسه با سال گذشته با نوسان کمتری رو به رو است اما به نظر می رسد که این بازار آرامش قبل از طوفان را شاهد است و دولت باید به دنبال راه حلی دائمی برای بازار اجاره و مستاجران باشد.
طبق گفته ها و مصوبات اجرایی تاکنون دولت برنامه‌هایی برای بازار اجاره در نظر گرفته است اما تاکنون این برنامه ها موقتی بوده و در صورتی که این برنامه ها به صورت کامل اجرایی نشوند شاهد رشد و نوسان بیشتری در این بازار خواهیم بود.
بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان حوزه مسکن معتقدند که دولت باید برنامه‌های جدی‌تر و با ثبات تری را برای کنترل این بازار در دستور کار خود قرار دهد یکی از برنامه هایی که دولت از چند سال پیش همواره اعلام کرده بود که باید در دستور کار خود قرار دهد تمدید قراردادهای اجاره دو سالانه است.
چرا که هر ساله با افزایش قیمت اجاره ها، شاهد رشد چشمگیر نرخ ها آن هم به صورت حباب گونه در این بازار هستیم به طور مثال در سال ۹۷ و در زمان سکانداری عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی دولت طرح های اجاره ای را برای این بازار مطرح کرده بود که یکی از گزینه های این طرح، برای کنترل بازار اجاره انعقاد قراردادهای دو ساله بود.
دولت جهت تشویق مالکان برای اجرایی کردن این طرح مکانیزم های تشویقی از جمله معافیت های مالیاتی در دستور کار خود قرار داده بود اما در آن زمان با استعفای عباس آخوندی و همچنین برکناری معاونت مسکن و ساختمان این وزارتخانه این طرح هم به فراموشی سپرده شد و متاسفانه تا یکی دو سال گذشته دولت برنامه‌ای برای اجرایی کردن طرح های اجاره مسکن نداشت.
اما امسال همزمان با ورود ویروس کرونا به کشور و اجازه ندادن مالکان برای بازدید واحدهای مسکونی خود و اعتراض مستاجران، ستاد ملی مبارزه با کرونا طرح هایی را برای حمایت از مستاجران در دستور کار خود قرار داد، یکی از این طرح ها تمدید قرارداد اجاره تا خرداد ماه توسط مالکان بود و در پی آن دولت مصوب کرد که تا سه ماه بعد از اعلام وضعیت سفید در کشور باید مالکان قراردادهای اجاره خود را تمدید کنند همین موضوع باعث شد که کمی بازار اجاره رنگ آرامش به خود بگیرد.
بر اساس آمارهای منتشر شده توسط وزارت راه و شهرسازی، کارشناسان و متخصصان مسکن اعلام کردند که اگر دولت در سال‌های آینده برنامه‌هایی از جمله تمدید قراردادهای اجاره و یا انعقاد قراردادهای اجاره به صورت دو ساله و یا چند ساله را در دستور کار خود قرار دهد و همچنین تعیین سقف قیمتی اجاره برای سال های آینده باعث می شود که بازار اجاره از ثبات بهتری برخوردار شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: