جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۵۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خبر داد
عجب شیر پرس - معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: هم اکنون با کمبود داروی "رمدسیویر" مورد نیاز بیماران کرونایی استان مواجهیم.
کمبود دارویبه گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، امام بخش قائدی ضمن تبریک روز داروساز به همه تلاشگران این عرصه افزود:۸۶ داروخانه در سطح این استان وجود دارد که از این تعداد، هفت داروخانه دولتی و مابقی خصوصی هستند. نسبت به سال گذشته ۶ داروخانه جدید اضافه شده است.

وی اظهارکرد: کمبود داروخانه در سطح استان داریم البته دنبال هستیم که پراکندگی و توزیع داروخانه را به شکلی انجام دهیم که همه مردم داروخانه در دسترس داشته باشند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص کمبود دارو در استان خاطرنشان کرد: در رابطه با برخی داروهای مارک در استان با کمبود مواجهیم که ممکن است برخی از بیماران مصرف کنند که کمبود داریم و بعضا ممکن است که این داروها گیر نیایند.

قائدی با بیان اینکه بازار کار داروخانه در سطح استان اشباع نشده است، تصریح کرد: در سطح استان به ازای هر ۷۰۰۰ نفر یک داروخانه داریم که هر داروخانه یک تا دو داروساز دارند و هم اکنون با کمبود داروساز مواجه نیستیم .

داروساز بیکار نداریم

وی ادامه داد: ۱۰۴داروساز در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، بیان کرد: داروساز بیکار در سطح این استان نداریم. داروساز بالینی نیاز بیمارستان است و در سطح استان نداریم چراکه چون ما مرکز دانشگاهی نیستیم البته در این خصوص تقاضا داده ایم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در زمینه مهمترین مشکلات حوزه داروسازی استان تاکید کرد: مهمترین مشکل ما با شرکت های تولید دارو ست که برخی از شرکت های بزرگ نمایندگی به استان نمی دهند و هم اکنون ۵۰ درصد استان از طریق خوزستان و ۵۰ درصد از طریق استان فارس پوشش داده می شود که این دوگانگی ما را با معضلات و مشکلات زیادی مواجه کرده است.

قائدی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات داروسازها و داروخانه ها مشکل بیمه هاست بطوریکه برخی از داروخانه ها ۶ ماه از بیمه ها طلب دارند در صورتی که داروسازها ابتدا پول پرداخت می کنند سپس دارو تحویل می گیرند که این مساله فشار را بر داروسازها بیشتر می کند.

کمبود داروی "رمدسیویر" مورد نیاز بیماران کرونایی

وی اظهارکرد: هم اکنون با کمبود داروی "رمدسیویر" مورد نیاز بیماران کرونایی استان مواجهیم که به تعداد به ما داده نمی شود. هر سری که این دارو برای استان ارسال می شد حدود ۱۷ عدد بود که تنها یک مرحله ۱۷۷ عدد بود و امیدوارم سهمیه این استان افزایش پیدا کند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اضافه کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد بعلت نداشتن متخصص گیاهان دارویی داروخانه گیاهان دارویی ندارد و داروخانه امام جعفر صادق یاسوج داروهای بیماران خاص و سرطانی را تامین می کند.

معرفی 13 داروخانه گرانفروش به کمیسیون ماده 11

قائدی تصریح کرد: از داروخانه های استان بازرسی داریم اما مردم هم در صورت مشاهده تخلفی از داروخانه ها به ما گزارش دهند، داروخانه ها موظفند که فاکتور مهر شده به بیماران و مراجعه کنندگان ارائه دهد در صورتی که دارو ایراد و اشکالی داشته باشد داروخانه باید به بازرسان معاونت غذا و دارو پاسخگو باشد و اگر گران فروشی در فروش دارو صورت گرفته باشد متخلف به کمیسیون ماده ۱۱ معرفی می شود.

وی بیان کرد: طی سال گذشته ۱۱ داروخانه گرانفروش استان به کمیسیون ماده ۱۱ معرفی شدند و از ابتدای امسال تاکنون دو داروخانه به این کمیسیون معرفی شدند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: