جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۵۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
استاندار کرمان خبر داد
عجب شیر پرس - استاندار کرمان گفت: اجرای اوپرای عروسکی منظومه خواجوی کرمانی را دنبال می کنیم که امیدواریم تا ۲۲ بهمن امسال این اوپرا نیز آماده و از آن رونمایی شود.
رونمایی از اوپرای عروسکی منظومه خواجوی کرمانی در ۲۲ بهمن امسالبه گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، دکتر"محمدجواد فدایی" صبح امروز ششم شهریورماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در استان کرمان در راستای توسعه پایدار گفت: در هفته دولت امسال ۳۷۷ پروژه با سرمایه ۱۵۹۴ میلیارد تومان در سطح استان کرمان افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه حجم فعالیت ها و پروژه های قابل بهره برداری در هفته دولت امسال نسبت به سال گذشته از لحاظ اعتباری ۳ برابر شده است افزود: امسال به مناسبت هفته دولت عملیات اجرایی ۹۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۹۴۰ میلیارد تومان در سطح استان کرمان آغاز خواهد شد که در مقایسه با سال گذشته (۳۳۱ میلیاراد تومان) رشد سه برابری در پروژه های آغاز شده را داریم.

فدایی با اشاره به اینکه بیشتر پروژه هایی که امسال عملیات اجرایی آنها آغاز خواهند شد از محل اعتبارات ملی تامین اعتبار خواهند شد ادامه داد: در سال گذشته ۹ پروژه با اعتباری ۱۲ میلیارد تومانی از محل اعتبارات ملی در سطح استان کرمان عملیات اجرایی آنها آغاز شده بود که برای سال جاری این تعداد پروژه به ۷۹ مورد و اعتبار ملی اختصاص یافته به آنها به ۸۰۳ میلیارد تومان رسیده است که نشان می دهد رشد قابل توجهی در سوق دادن منابع ملی به سمت داخل استان صورت گرفته است.

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان به پروژه های قابل افتتاح توسط بخش خصوصی و غیردولتی در استان کرمان در هفته دولت امسال اشاره کرد و گفت: در بخش خصوصی و غیردولتی ۲۰۲ پروژه با سرمایه گذاری ۷۹۴۴ میلیارد تومان در هفته دولت امسال به بهره برداری خواهد رسید که این پروژه ها برای ۴۶۷۰ نفر ایجاد اشتغال مستقیم کرده است که در کاهش نرخ بیکاری استان بسیار موثر است.

وی ادامه داد: در بخش صنعت و معدن ۷۶۲۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری با اشتغال ۳۵۵۵ نفر، بخش کشاورزی ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری با اشتغال ۹۴۴ نفر، بخش گردشگری ۲۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری با اشتغال ۹۶ نفر و در بخش تولید انرژی برق ۱۴۹ میلیارد تومان سرمایه گذاری و اشتغال ۷۵ نفر، صورت گرفته است.

فدایی با اشاره به اینکه در بخش گردشگری با ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری می توانبرای هر نفر ایجاد شغل کرد اظهار کرد: آمار و ارقام نشان می دهد که با سهولت و سرعت بیشتری می توانیم در بخش گردشگریایجاد اشتغال کنیم. کرمان در بخش گردشگری امکانات خوبی دارد. جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی زیادی در استان کرمان داریم که برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

استاندار کرمان به بحث اشتغالزایی استان کرمان نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷، هدفگذاریایجاد ۳۳ هزار و ۷۵۷ شغلدر استان کرمان بود که با تلاش صورت گرفته بیش از ۴۱ هزار شغل (تحقق ۱۲۴ درصدی) ایجاد شد که این موضوع نیز در سال ۹۸ ادامه پیدا کرد به طوری که برای سال ۹۸ نیز تعهد ایجاد ۳۰ هزار و ۶۶۶ شغل را داشتیم که ۳۷ هزار ۷۲۷ شغل (تحقق ۱۲۳ درصدی) ایجاد شده است.

وی با اشاره به اقدامات استان در پرداخت تسهیلات برای ایجاد اشتغال در سطح استان کرمان گفت: در سال ۹۷ بیش از ۱۵۶ میلیارد تومان تهسیلات ارزان قیمت پرداخت کردیم که در این راستا ۱۱ هزار شغل ایجاد شد که این رقم تسهیلات پرداختی در سال گذشته به ۲۰۲ میلیارد تومان رسید که توانست برای ۶۶۰۰ نفر ایجاد اشتغال کند.

فدایی به ارائه تسهیلات برای ایجاد شغل های روستایی، مناطق عشایری و شهرهای کوچک اشاره کرد و گفت: در سال های ۹۷ و ۹۸ دولت تسهیلات ایجاد اشتغال با نرخ پایین و ۶ درصدی را برای روستاییان، عشایرنشین ها و افراد ساکن در شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر را اختصاص داده بود که دراین دو سال در استان کرمان ۴۹۰ میلیارد تومان تسهیلات ۶ درصد پرداخت که ۸۵۳۴ شغل در روستاها، مناطق عشایری و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر استان ایجاد شد.

وی به پرداخت تسهیلات برای رونق تولید نیز اشاره کرد و گفت: در سال های ۹۷ و ۹۸ از محل تسهیلات رونق تولید، بانکها و تبصره ماده ۱۸، ۵۳۹ طرح از این منابع استفاده کردند که رقم تسهیلات پرداختی در حدود ۱۹۳۷ میلیارد تومان بود که پرداخت این تسهیلات ضمن آنکه فرصت های شغلی موجود در این واحدهای تولیدی را تثبیت کرد توانست ۲۰۰۰ شغل جدید نیز ایجاد کند.

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان در بخش دیگری از صحبت های خود به وضعیت بخش های مختلف استان و اقدامات صورت گرفته در این بخش ها پرداخت و گفت: بخش صنعت و معدن در استان کرمان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و انصافا در این سال های اخیر اقدامات بسیار خوبی در این بخش صورت گرفته است.

وی به تشریح برخی از رشدهای صورت گرفته در این حوزه در استان کرمان اشاره و گفت: تولید مس کاتد که یکی از تولیدات مهم استان است در سال های اخیر شاهد رشدی ۳۶ درصدی تولید بوده به طوری که از ۲۵۰ هزار تن تولید مس کاتد در سال هم اکنون به ۳۴۰ هزار تن رسیده ایم ضمن آنکه تولید کنستانتره آهن در استان نیز افزایش ۱۱ برابری پیدا کرده است.

فدایی افزود: در استخراج معادن رشد ۲ برابری، استخراج زغال سنگ رشد ۲ برابری، تولید گندله سنگ آهن رشد ۳.۵ برابری، و برای اولین بار تولید آهن اسفنجیرا در سطح استان کرمان داشتیم به طوری که ۵.۲ میلیون تن آهن اسفنجی برای اولین بار در استان کرمان تولید شده است.

استاندار کرمان به بخش کشاورزی استان کرمان هم اشاره کرد و گفت: زمینه فعالیت های کشاورزی بسیار خوبی در جنوب و شمال استان کرمان داریم و در این دولت نیز اقدامات بسیار خوبی در این حوزه در استان صورت گرفته است به طوری در که در سال اخیر شاهد رشد ۸۰ درصدی اجرای سیستم های آبیاری نوین و تحت فشار بوده ایم.

وی با اشاره به افزایش ۷۲ درصدی سطح زیر کشت گلخانه ای و افزایش ۲۸ درصدی سطح زیر کشت دانه های روغنی در استان گفت: برای کشاورزی جنوب برنامه های خوبی صورت گرفته است که یکی از این برنامه ها که می تواند ماندگار برای جنوب استان کرمان باشد بحث کشاورزی قراردادی خواهد بود.

فدایی با تاکید بر اینکه باید بین تولید و بازار مصرف در بخش کشاورزی تعادل و توزان ایجاد شود اظهار کرد: برنامه ریزی های مختلفی برای اجرای این طرح در جنوب استان کرمان صورت گرفته است تا بتوانیم بحث کشاورزی قراردادی را اجرایی کنیم و معتقدیم با این اقدام هم تولید کننده می داند که باید چه محصولی و به چه میزانی تولید کند و هم اینکه بازار مصرف نیز از قبل تعیین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان بازارهای خوب صادراتی به ویژه در کشور روسیه دارد اظهار کرد: در راستای صادرات محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان برنامه های متعددی را پیگیری می کنیم که یکی از این برنامه ها بحث راه اندازی پایانه صادراتی جنوب استان کرمان است که هم اکنون بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مشکلات این پایانه با گمرکات و بانک مرکزی نیز تا حدودی حل شده است.

فدایی موضوع انتقال محصولات کشاورزی به مرزها و حمل و نقل مناسب را از دیگر دغدغه ها برای صادرات عنوان کرد و گفت: طی مذاکراتی که با وزارت امور خارجه داشتیم تصمیم گرفته شد که کامیون های خارجی حمل بار که قبلا تنها تا مرکز کشور مجوز حرکت داشتند تا جنوب استان کرمان و شهر جیرفت نیز مجوز تردد داشته باشند

استاندار کرمان به موضوع تقویت ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان هم اشاره کرد و گفت: تسهیلات خیلی خوبی برای این موضوع پیش بینی شده تا با خریداری کامیون های یخچال دار ویژه جنوب استان کرمان، بتوانیم در بحث حمل و نقل محصولات کشاورزی گام بلندی را برداریم.

وی به موضوع مجوز صادرات از فرودگاه جیرفت هم اشاره کرد و گفت: هم اکنون این مجوز موقت به فرودگاه جیرفت داده شده است که اگر دو مورد صادرات از این فرودگاه داشه باشیم مجوز نهایی صادرات از فرودگاه جیرفت نیز صادر خواهد شد.

فدایی در بخش دیگری از صحبت های خود به حوزه بهداشت و درمان استان کرمان اشاره کرد و گفت: در بحث بهداشت و درمان در طول سال های فعالیت دولت تدبیر و امید اقدامات خیلی خوبی صورت گرفته است به طوری که تعداد بیمارستان های استان در این دوره رشد ۱۰ درصدی (ساخت ۴ بیمارستان جدید) و تعداد تخت های ثابت بیمارستانی رشد ۸ درصدی پیدا کرده است.

استاندار کرمان به موضوع شیوع ویروس کرونا نیز اشاره کرد و گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران و استان ،اقدامات خوبی در راستای کنترل این بیماری در استان صورت گرفت به طوری که با تصمیمات به موقع ستاد استانی مقابله با کرونا در تعطیلی مدارس، دانشگاه ها، اصناف و حتی محدودیت های ترددی در مرز های ورودی استان و حتی داخل شهرستانی، در موج اول این اپیدمی در کشور شاهد کنترل بیماری در استان بودیم به طوری که با آمار پایین شیوع و تلفات روبرو بودیم اما با بازگشایی صنوف همان طور که پیش بینی می کردیم شاهد گسترش بیماری بودیم که مدتی روند این اپیدمی در استان افزایش بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه با تصمیمات گرفته شده در ستاد استانی مقابله با کرونا از جمله نظارت ویژه بر رعایت پروتکل های بهداشتی، از سیر صعودی این بیماری در سطح استان جلوگیری و هم اکنون شاهد ثابت شدن روند این بیماری هستیم ضمن آنکه در چند روز گذشته سیر این بیماری تا حدودی نزولی شده است.

استاندار کرمان با اشاره به برگزاری ۳۹ جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا و حضور استان کرمان در ۴۴ جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور ریس جمهور گفت: همچنین در این مدت ۸ جلسه نظارتی برگزاری و ۲۲ گروه نظارتی اقدامات نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی را در سطح استان دنبال می کنند.

فدایی به تشکیل گشت بهداشتی ویژه کرونا ویروس در استان کرمان اشاره کرد و گفت: براسا مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا، این گشت های ویژه براساس اطلاعات مردمی در جاهایی که تجمع وجود داشته و پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی رعایت نمی شوند سرکشی کرده و آ تجمعات را تعطیل می کنند زیرا طبق گزارشات دانشگاه علوم پزشکی تقریبا ۸۰ درصد مبتلایان به کووید ۱۹ به دلیل حضور در تجمعات به این ویروس مبتلا می شوند.

فدایی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع فرهنگ و هنر و اقدامات صورت گرفته در این حوزه اشاره کرد و گفت: در بحث های فرهنگی و هنری پیگیری های خوبی در استان کرمان صورت گرفته است که نتایج قابل توجهی را نیز داشته است.

وی به موضوع مرمت اثار هنری موجود در موزه هنرهای معاصر و صنعتی کرمان اشاره کرد و گفت: متاسفانه سال ها به دلیل رهایی و بی توجهی به آثار موجود در موزه صنعتی کرمان، آثاری دچار اسیب هایی شده بودند که توافق با وزات فرهنک و ارشاد بحث مرمت و تعمیر این آثار را دنبال کردیم که در این راستا با تامین اعتبار یک میلیارد تومانی از سوی استان این آثار تعیمر و مرمت و به موزه صنعتی کرمان بازگردانده شد که در این راستا بنا داریم کتابی از این آثار را چاپ و در ۲۲ بهمن امسال رونمایی کنیم.

وی افزود: همچنین اجرای اوپرای عروسکی منظومه خواجوی کرمانی را دنبال می کنیم که امیدواریم تا ۲۲ بهمن امسال این اوپرا نیز آماده و از آن رونمایی شود.

فدایی به راه اندازی موزه کرمان شناسایی نیز اشاره کرد و گفت: مرکز کرمان شنایی داریم اما به دنبال آن هستیم که بتوانیم در محلی آثار کرمان از جمله نمونه صنایع دستی، ماکت بناهای تاریخی و ... را در قالب موزه کرمان، جمع آوری کنیم که قرار است در ابتدا این موزه در محل یکی از ساختمان های موجود راه اندازی شود تا بعدها برای این محل یک موزه اختصاصی ساخته شود.

استاندار کرمان به راه اندازی خانه موزهای های هنر در کرمان اشاره کرد و گفت: خانه های فرهنگی و تاریخی زیادی در کرمان وجود دارد که می توان هر یکی از این خانه های قدیمی را بهسازی و بازسازی و به یکی از هنرها و یا هنرمندان معروف کرمانی واگذار کرد که دراین راستا تاکنون یک خانه به منظور راه اندازی موزه مطبوعات، به خانه مطبوعات استان کرمان واگذار شده است.

وی خاطر نشان کرد: عملیات ساخت تالار مرکزی شهر کرمان سالهاست که در دست اجرا می باشد که خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفت و تخصیص اعتبار ویژه به این مجموعه قرار است تا پایان امسال این مجموعه به بهره برداری برسد که می تواند در توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری استان کرمان موثر باشد.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: