جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲
رئیس سازمان جنگلها:
عجب شیر ما - رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: بیش از 7،7 میلیون هکتار کانون بحرانی بیابان زا در کشور وجود دارد که با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر این کانون های بحرانی در حال افزایش است.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، خداکرم جلالی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از نقاط فرسایش بادی و بحرانی ریزگردها در شهرستان ریگان در جمع خبرنگاران افزود: کشور ایران بر روی کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارد که با وجود بارندگی کم در شرق کشور این مناطق دچار توفان های شدید شن هستند.
وی گفت: شهرستان ریگان یکی از کانون های بحرانی در کشور است و باید اقداماتی در زمینه پیشگیری و کنترل کانون های بحرانی انجام شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: سند مطالعاتی کانون های بحرانی در کشور تدوین شده است و طرح مطالعاتی شهرستان ریگان نیز بزودی تدوین می شود.
وی گفت: با توجه به اینکه اقداماتی در قالب طرح جف (طرح بین المللی بیابان زدایی) در این شهرستان در حال انجام می باشد، وسعت کار زیاد و عرصه های بیابانی نیز بیشتر است که این اقدام در برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار خواهد گرفت.
جلالی افزود: با تخصیص اعتبار لازم کانون های بحرانی در کشور نهال کاری و از ادامه پیشرفت آنها جلوگیری خواهد شد.
وی گفت: بادهای شدید به همراه ریزگردها در طول سال مشکلاتی را برای اهالی شهرستان ریگان ایحاد کرده است که امیدواریم با تخصیص اعتبار ملی این مشکل برطرف شود.
امروز پنجشنبه همزمان با سفر یک روزه رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری به شهرستان ریگان توفان شن بار دیگر این شهرستان را فرا گرفت.
جلالی در این سفر از روستاهایی که در محاصره توفان شن قرار داشتند بازدید کرد.
وی همچنین وضعیت نخل هایی را که بخشی از آنها در شن های روان فرو رفته اند و در معرض خطر نابودی هستند، بررسی کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در این بازدید با اشاره به اینکه گزارش کاملی از شهرستان ریگان به وزارت کشور ارسال خواهد شد گفت: مردم این شهرستان در شرایط سختی زندگی می کنند.
جلالی در یکی از روستاهای ریگان افزود: این شهرستان یکی از کانون های بحرانی در کشور است که هرچه سریعتر باید سند مطالعاتی آن تنظیم شود.
وی از روستای ده رضا که همه روزه در آن توفان وجود دارد بازدید کرد و از نزدیک جویای احوال اهالی این روستای محروم شد.
رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در این روستا گفت: اساس هر کاری مردم آن منطقه هستند و ما تلاش خواهیم کرد تا مشکل اهالی این منطقه برطرف شود.
وی بیان کرد: با رفع مشکلات در این روستاها قدم های موثری را در جهت توسعه روستاها بر می داریم.
مردم شهرستان ریگان در شرق کرمان مدتی است با وزش توفان شن و پدیده ریزگردها دست و پنجه نرم می کنند.
به گفته مسئولان شهرستان مقابله موثر با این پدیده که متاثر از خشکسالی های متوالی، بادهای 120 روز سیستان و خشک شدن تالاب جازموریان در جنوب کرمان است، نیازمند اعتبارات ملی است.
برچسب ها: جنگل ، بحران
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: