شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: ۵۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
فرماندار اردبیل:
عجب شیر پرس - فرماندار اردبیل از ممنوعیت برگزاری آئین شبیه‌خوانی و دسته‌گردانی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در شهر اردبیل خبر داد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، مسعود امامی یگانه پنجم شهریور در جلسه هماهنگی برگزاری برنامه‌های تاسوعا و عاشورای حسینی در اردبیل اظهار کرد: در ایام کرونا و در حالی که شهر اردبیل در وضعیت قرمز قرار دارد ما با دعوت از روسای محلات ششگانه و سیزده‌گانه و شعبات آن در مورد برگزاری آئین‌های تاسوعا و عاشورا تبادل نظر کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که برنامه های این ایام با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.
وی با قدردانی از تمام هیئت‌ها و دسته‌جات عزاداری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در روزهای گذشته و برگزاری مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی در فضای باز مساجد خاطرنشان کرد: در اکثر موارد موازین بهداشتی رعایت شده و در موارد جزئی نیز تذکر لازم به برخی هیئت‌ها و دسته‌جات داده شده تا مراقبت بیشتری را انجام دهند.
فرماندار اردبیل گفت: در محرم امسال به دلیل شیوع کرونا حضور دسته‌جات عزاداری را در بازار و محلات شهر شاهد نبودیم و در روزهای منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی نیز حرکت دسته‌جات در بازارها و میادین شهر ممنوع اعلام شده است.
امامی یگانه به تدابیر پیش‌بینی شده برای برگزاری باشکوه آئین‌های تاسوعا و عاشورای حسینی در پایتخت حسینیت اشاره کرد و افزود: آئین شمع‌گردانی به عنوان آئین دیرپای این منطقه با تدابیر ویژه هیئت امنای مساجد در جلوگیری از هرگونه ازدحام و تجمع در روز تاسوعا برگزار خواهد شد.
وی بیان کرد: به هیچ وجه مراسم شمع‌گردانی به صورت گروهی برگزار نخواهد شد و افراد با مراجعه به مساجد و تمهیدات بهداشتی در نظر گرفته شده در هر مسجد شمع‌های خود را روشن خواهند کرد.
فرماندار اردبیل در مورد اجتماع روز تاسوعا در اردبیل تصریح کرد: مراسمی محدود با عنوان اجتماع حسینیان از ساعت 15 در اردبیل و در شهیدگاه برگزار خواهد شد که انتظار داریم افراد مسن با زمینه بیماری‌های خطرناک به جای حضور در این مکان از طریق صداوسیما و رسانه‌ها مراسم را مشاهده کرده و ادای احترام به امام حسین و شهدای کربلا داشته باشند.
امامی یگانه گفت: در روز عاشورا نیز به جای حرکت دسته‌جات متعدد عزاداری از اول صبح با قرائت زیارت عاشورا اجتماع حسینیان در شهیدگاه و از ساعت 12 تا 12 ظهر برگزار خواهد شد که این مراسم نیز به صورت محدود و با تعبیه صندلی‌ها با فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار خواهد شد.
وی از ممنوع بودن برگزاری شبیه‌خوانی، تعزیه‌گردانی و دسته‌گردانی در این ایام خبر داد و اظهار کرد: هر مراسمی که منجر به اجتماع مردم و تراکم عزاداران شود لغو شده است.
رئیس شورای اداری شهرستان اردبیل در مورد برپایی نماز ظهر عاشورا نیز بیان کرد: نماز ظهر عاشورا نیز در فضای باز شهیدگاه و با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی به امامت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل برگزار خواهد شد و در مساجد محلات مختلف نیز نماز ظهر عاشورا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: