شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۵۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
عجب شیر پرس - مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرحهای مختلف منابع طبیعی گفت: امسال پنج هزار هکتار جنگلکاری اقتصادی در استان اجرا می‌شود.
امسال ۵ هزار هکتار جنگلکاری اقتصادی در چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، علی محمدی‌مقدم روز دوشنبه در جمع خبرنگاران استان افزود: کشت گیاهان دارویی و جنگل‌کاری اقتصادی از مهمترین برنامه‌های منابع طبیعی در راستای اجرای طرح حفاظت و مشارکت از عرصه‌های منابع طبیعی در دست اجراست، که در طرح جنگل‌کاری اقتصادی ،سند اراضی در دفترخانه‌های ثبتی به نام اشخاص زده می‌شود.

وی اظهار داشت: پارسال‌ یکهزار و ۷۵۰ هکتار در قالب ماده۳ قانون حفاظت از منابع طبیعی جنگلکاری اقتصادی انجام شد، که سند به نام اشخاص زده شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان با تاکید بر اینکه تا قبل از سال ۹۴ بیشتر فعالیت نهالستان‌ها و جنگلکاری کشت درختان کبوده، سرو و کاج بود، افزود: در چند سال اخیر نهال جنگلی از نوع بنه، زبان گنجشک، افرا، سنجد، سرو خمره‌ای، کبوده، داغداغان و بادام کوهی نیز در استان کشت می‌شود.

محمدی‌مقدم گفت: سال‌گذشته یکهزار و ۳۰۰ هکتار اصلاح مراتع و کشت گیاهان دارویی نیز در استان انجام شد.

به گفته وی، چهارمحال و بختیاری محل رویش یکهزار و ۴۰۰ گونه گیاه دارویی است که از این تعداد ۳۹۰ گونه گیاهی، دارویی و معطر انحصاری این استان هستند.

وی، با تاکید بر اینکه به منظور مقابله با زمین‌خواری در اراضی ملی در استان ۱۱ پرونده مهم تشکیل شده است، افزود: در این پرونده‌ها بیش از ۱۵ هزار هکتار از اراضی ملی تصرف شده بود.

وی اظهار داشت: ارزش ریالی این اراضی بیش از ۶۰ میلیارد ریال بود، که از دست متصرفان خارج و در حق دولت سند زده شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در سالجاری ۶۰ هکتار زمین در اراضی ملی که در حریم شهر شهرکرد بود و متصرفان برای آن سند تک برگی اتخاذ کرده بودند، نیز از دست متصرفان خارج و سند تک برگی آن باطل شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه منابع طبیعی در استان در حوزه تخصیص اعتبارات و همچنین اعتبارات سفر هیات دولت مغفول مانده است، گفت: سال گذشته در حوزه اعتبارات مدیریت بحران به حوزه منابع طبیعی و اجرای طرح های آبخیزداری که گامی در جهت کاهش خسارت ناشی از سیل است، اعتبار خاصی به این اداره کل اختصاص داده نشد.

محمدی‌مقدم افزود: در سه سال گذشته از محل اعتبارات بحران و حوادث به منابع طبیعی استان اعتبار خاصی اختصاص داده نشده است

وی با اشاره به اهمیت بحث اجرای طرحهای آبخیزداری در کاهش خسارت‌های ناشی از سیل و همچنین جلوگیری از هدررفت آب ،افزود: اختصاص درصدی از اعتبارات حوزه مدیریت بحران گامی در راستای جلوگیری از حوادث است.

وی با تاکید بر اینکه اداره کل منابع زبیعی در این زمینه مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: اختصاص اعتبار به دهیاری‌ها برای خرید تجهیزات به خصوص موتورسیکلت و دستگاه دمنده و لوازم سبک اطفاء حریق ضروری است.

محمدی‌مقدم در ادامه به اراضی واگذار شده برای اجرای تونل سوم کوهرنگ و سد بیدکان اشاره کرد و گفت: موافقت‌نامه زیست‌محیطی این پروژه  دارای ۲۴ بند مربوط به دستگاه‌هایی از جمله منابع‌طبیعی، جهادکشاورزی و محیط‌زیست است،که در این موافقت‌نامه قید شده که اگر یک بند این طرح  اجرایی نشود، از اجرای پروژه جلوگیری خواهد شد.

وی افزود: در این طرح که از سال ۹۱ آغاز شده در راستای حفظ خاک و تولید آب که در بند ۶ موافقت‌نامه آورده شده است،اقداماتی انجام نشده بود و با پیگیری انجام شده این بند در دست اجراست.

محمدی‌مقدم با تاکید بر اینکه میانگین هزینه برای هر هکتار عملیات آبخیزداری ۱۰ میلیون ریال است، گفت: اجرای طرح آبخیزداری در این طرح در پنج هزار هکتار اراضی باید اجرایی شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۱ دشت کشاورزی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد ، گفت: چهار دشت از  این تعداد ممنوعه  است .

به گفته وی، انجام مطالعات طرح احیای دشت شهرکرد از سوی دانشگاه شهرکرد تهیه شده است، که در صورت حل مشکلات اجتماعی در این مطنقه این طرح اجرا و آبخوان‌های این دشت تقویت و از وقوع ریزگردها نیز جلوگیری خواهد شد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: