شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌شرقی:
عجب شیر ما - رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌شرقی گفت: وی گفت: انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی تک مرحله ای بوده و با بالاترین رای فرد به مجلس راه پیدا می کند.

به گزارش عجب شیر به نقل از فارس، عباسعلی اسدی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت بر اساس قانون اساسی وظیفه شورای نگهبان تشخیص و تطبیق قوانین و مقررات وضع شده در مجلس شورای اسلامی با قوانین فقه اسلامی است.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین نهادهای حکومتی به شمار می‌‌آید، افزود: این نهاد شباهت زیادی با بعضی از نهادهای قانون در تعدادی از کشورها دارد در قوانین اساسی برخی کشورها نیز نهادی به نام دادگاه قانون اساسی، شورای قانون اساسی، دیوان قانون اساسی و نظایر آن پیش‌بینی شده است که با وجود برخی تفاوت‌ها از حیث ساختار و نوع مسئولیت‌ها با یکدیگر شباهت دارند.

اسدی با بیان اینکه ثبت نام تعداد بسیاری زیادی از کاندیداها در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری با هدف ایجاد مشکل برای نظام و شورای نگهبان است گفت: یکی از مظلومیت‌های شورای نگهبان همین ممنوعیت‌های قانونی برای بیان علت رد صلاحیت عمومی در جامعه است و برخی ردصلاحیت شدها به راحتی در جامعه مانور می‌دهند.

وی با بیان اینکه در زمینه برگزاری انتخابات استقلال مجریان امر ضروری است گفت: اگر تخلفی در این زمینه انجام شود اقدامات لازم صورت گرفته و به مقامات کشوری نیز ارجاع داده می‌شود.

اسدی ادامه داد: تخلفات صورت گرفته را ما به شخص استاندار محترم آذربایجان‌شرقی منتقل کرده و وی نیز صراحتا اعلام کرده که این گونه موارد و جانبداری فردی خاص از گروه سیاسی مشخص ممنوع است.

رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان شرقی با بیان اینکه بر اساس قانون شرایط احراز بر طبق ماده 28 مشخص شده گفت: اعتقاد و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران اولین و مهمترین شرط ثبت نام است.

وی ادامه داد: فردی که می‌خواهد وارد مجلس شود باید خود فردی اسلامی و معتقد به اسلام باشد تا بتواند قوانینی منطبق بر اسلام تصویب کند و اگر کسی اعتقاد مارکسیستی دارد نمی‌تواند در مجلسی که پسوند نام اسلامی دارد حضور یابد.

اسدی با اشاره به روند اجرایی و رسیدگی به صلاحیت‌ها گفت: 10 روز پس از ثبت‌نام رسیدگی از طریق هیئت‌های اجرایی انجام گرفته و بعد از آن به خود کاندیدا به صورت نامه رسمی اعلام می‌شود که تائید صلاحیت یا رد صلاحیت شده و افراد رد صلاحیت شده 4 روز فرصت خواهند داشت تا نسبت به این امر اعتراض کنند.

وی با بیان اینکه در زمینه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در فضاهای مجازی حرکت‌هایی صورت گرفته اظهار کرد: شبکه‌های مجازی از طریق پلیس فتا رصد شده و حرکت‌های فتنه گرانه مورد برخورد قرار می‌گیرد اما در زمینه اقدامات عادی و تبلیغات عادی در فضای مجازی قانون فعلا سکوت کرده است.

اسدی تصریح کرد: تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران و اعتقاد عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه جزو شرایط ثبت نام کننده‌ها بوده و اگر این اعتقاد قلبی وجود نداشته باشد چطور می‌خواهد در مجلس شورای اسلامی قانون اسلامی تصویب کند.

رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان شرقی در ادامه سخنان خود با یادآوری ضرورت پایبندی به قانون انتخابات تصریح کرد: برخی افراد خودخواه که اعتقادی به نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون ندارند در قبول نتایج انتخابات نیز سرپیچی کرده و اگر فرد دلخواه آنان انتخاب نشود، از قبول نتایج سر باز می‌زنند.

وی تاکید کرد: در جریان انتخابات سال 88 رئیس ستاد انتخابات آقای موسوی در آذربایجان‌شرقی به هیئت نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌شرقی نامه نوشت و ادعای تقلب کرد و این نامه محفوظ است و بنده خواستم که صندوق‌هایی را که مدعی تقلب هستند اعلام کنند تا بازشماری کنیم ولی مراجعه نکردند.

هیچ فردی بدون دلیل رد صلاحیت نمی‌شود

اسدی افزود: هیچ فردی بدون دلیل رد صلاحیت نمی‌شود و موارد قانونی در این زمینه به صورت کامل رعایت شده ولی متاسفانه افرادی علی رغم نداشتن صلاحیت قانونی لازم و عدم احراز شرایط ثبت نام می‌کنند تا پس از رد صلاحیت شدن برای نظام ایجاد مشکل و هزینه کنند.

رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان شرقی افزود: اگر کسی به صورت کتبی درخواست کند علت رد صلاحیت وی در جامعه اعلان علنی می‌شود ولی تاکنون (در انتخابات گذشته) کسی اینگونه درخواست کتبی ننموده و فقط در زبان و شعار این مسائل را مطرح می‌کنند.

اسدی یادآور شد: فتنه خط قرمز انتخابات است و کسانی که از فتنه دست برنداشته و همچنان سخنرانی و حمایت می‌کنند حق ورود به مجلس را ندارند و فرمایش رهبری در این زمینه فصل‌الخطاب است و متاسفانه عده‌ای دست بردار نبوده و مشخص است که هدف دیگری در سر دارند.

وی گفت: از 5 تا 15 دی ماه بررسی توسط هیئت اجرایی صورت گرفته و از 16 تا 19 دی ماه شکایت‌ها به هیئت نظارت رسیده و از 20 تا 26 دی ماه شکایت‌ها توسط هیئت نظارت استان و هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات به صورت مشترک بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: 27 بهمن ماه لیست نهایی اعلام شده و از 29 بهمن تبلیغات آغاز شده و تا یک هفته تبلیغات صورت گرفته و از 6 اسفند تبلیغات ممنوع شده و 7 اسفند ماه انتخابات صورت می‌گیرد.

رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: اگر در ایام تبلیغات نیز تخلف محرزی صورت گیرد احتمال رد صلاحیت نیز در این ایام وجود دارد.

اسدی با بیان اینکه تاکنون در زمینه همکاری هیئت‌های اجرایی مشکلی نداشته‌ایم، گفت: در استان جلسه مشترکی برگزار شده و تا زمانی که التزام عملی به قانون وجود داشته باشد مشکلی پیش نخواهد آمد، مشکل زمانی پیش می‌آید که فراتر از قانون حرکت شده و در چارچوب قانون نباشد.

* در الکترونیکی برگزار شدن انتخابات ایرادات اساسی وجود دارد

رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌شرقی گفت: در زمینه الکترونیکی برگزار شدن انتخابات ایرادات اساسی وجود دارد که انشا الله پس از برطرف شدن ایرادات و تایید از سوی شورای نگهبان اقدام خواهد شد.

وی تاکید کرد: عدم فراهم بودن زیرساخت‌های اینترنتی در کشور و استان نیز یکی از ایرادات فراروی ما در برگزاری الکترونیکی انتخابات است.

وی یادآور شد: برای 15 شهر بزرگ کشور پیش‌بینی شده که انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود اما در حال حاضر این زیر ساخت وجود ندارد و با روال کنونی احتمال اینکه انتخابات الکترونیکی برگزار نشود وجود دارد.

رئیس هیئت نظارت و بازرسی  انتخابات آذربایجان شرقی ادامه داد: در زمینه ارائه کارت ملی و شناسنامه بر اساس مصوبه مجلس تنها ارائه کد ملی و شناسنامه کافی خواهد بود.

وی گفت: انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی تک مرحله ای بوده و با بالاترین رای فرد به مجلس راه پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: حضور خبرنگاران در زمان اخذ رای و تهیه خبر و گزارش ممنوع نیست اما در زمان شمارش آرا خبرنگاران حق حضور ندارند.

اسدی افزود: در حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر 47 برابر نمایندگان این حوزه در مجلس شورای اسلامی افراد ثبت نام کرده‌اند که این میزان در شهر مرند 67 برابر و در شهرهای دیگر نیز 15 تا 40 برابر نمایندگان فعلی افراد ثبت نام کرده‌اند.

وی آمار تفکیکی داوطلبان نمایندگی مجلس در استان را نیز به این شرح اعلام کرد: حوزه انتخابیه مرند و جلفا 64 نفر، مراغه و عجب‌شیر 38 نفر، اهر و هریس، سراب و میانه هر کدام 31 نفر، شبستر 30 نفر، ملکان 29 نفر، هشترود و چاراویماق 19 نفر، بستان‌آباد و ورزقان هر کدام 18 نفر، بناب و کلیبر، خداآفرین و هوراند هر کدام 15 نفر.

اسدی افزود: از بین داوطلبان ثبت‌نام شده، 64 نفر زن، 118 نفر دارای مدرک دکترا، 27 نفر دارای تحصیلات حوزوی و 28 نفر از ایثارگران یا نمایندگان ادوار قبلی دارای مدرک کارشناسی هستند.

وی افزود: ترکیب جمعیتی داوطلبان نمایندگی مجلس در استان را جوانان و افراد میانسال تشکیل می‌دهند به نحوی که 251 نفر از آنان 30 تا 40 سال سن دارند.

اسدی زمان قانونی تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس را از روز 29 بهمن تا 5 اسفند اعلام کرد و گفت: تبلیغات در روز پنج‌شنبه 6 اسفند ممنوع بوده و در روز جمعه 7 اسفند نیز اخذ رای انجام خواهد شد.

رئیس هیئت نظارت انتخابات آذربایجان‌شرقی تعداد کاندیداهای مجلس خبرگان را 46 نفر اعلام کرد.

برچسب ها: انتخابات ، مجلس ، تبریز
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: