پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
عجب شیر ما - مدیر پایگاه پژوهشی محوطه قلعه فلک الافلاک خرم آباد گفت: طرح استحکام بخشی قلعه در صورت تخصیص اعتبار درمدت 18 ماه انجام می شود.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، احمد نصراللهی عصر پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سالهای گذشته بخشی از طرح استحکام بخشی این اثر تاریخی انجام شده که متاسفانه به دلایل مختلفی از جمله کمبود اعتبار نیمه کاره رها شده است.
وی تصریح کرد: بر اساس طرح پیشنهادی مشاور پروژه این اثر تاریخی توسط 36 پایه به 9 صورت کمربند حفاظتی می بایست استحکام بخشی شود که تاکنون تنها 10 پایه از آن کامل شده است.
وی اضافه کرد: با تخصیص اعتبار برای استحکام بخشی این طرح و ابلاغ اعتبار برای تکمیل طرح استحکام بخشی 18 ماه نیاز است تا بتوان پایه های این طرح را در 36 پایه مختلف استحکام بخشی کرد.
وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک نیز اظهار داشت: با اجرای این طرح می توان تا حدود زیادی از این اثر تاریخی در برابر حوادث طبیعی و یا ریزش جلوگیری کرد.
نصراللهی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای حفاظت اضطراری از قلعه نیز افزود: با برنامه ریزی انجام شده در شش ماهه آینده طرح حفاظت یکی از برج های اصیل قلعه (12 برجی) اجرایی می شود.
شایان ذکر اینکه استاندار لرستان در ماه گذشته از اختصاص 200 میلیارد ریال اعتبار آزاد سازی قلعه فلک الافلاک خرم آباد خبر داده بود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز اعتبار مورد نیاز برای استحکام بخشی این طرح را 50 میلیارد ریال عنوان کرده و گفته است: 25 میلیارد ریال برای این مهم اختصاص داده شده که تاکنون 50 درصد آن جذب شده است.
قلعه فلک الافلاک یا دژ شاپورخواست قلعه ای تاریخی در مرکز شهر خرم آباد در استان لرستان است که با نام قلعه دوازده برجی هم شناخته می شود.
این بنا بر فراز تپه ای مشرف به شهر خرم آباد و در نزدیکی رودخانه، در مرکز شهر قرار گرفته و چشم گیرترین اثر تاریخی و گردشگری درون این شهر می باشد.
تاریخ ساخت این قلعه به دوره ساسانیان باز می گردد و به شماره ثبت 883 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
برچسب ها: فلک الافلاک ، لرستان
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: