سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: ۵۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
عجب شیر پرس - هر چند وقت یک بار خبر محرومیت باشگاه‌های لیگ برتری را می‌خوانیم و می‌بینیم و این داستان تازه‌ای برای فوتبال ایران نیست؛ ماجرایی کلیشه‌ای، کسل‌کننده، عذاب‌آور و ناتمام.
بدهی‌های فوتبال ایران؛ کلیشه‌ای، کسل‌کننده، بی‌پایان و عذاب‌آوربه گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا،‌ سریال بدهی های فوتبال ایران؛ حوصله‌سر برند و مملو از ایرادهای فنی و غیرفنی. سناریوهای بدون عمق که منجر به فاجعه می‌شوند در ذهن مخاطب و..." این شاید تعریفی متفاوت از بدهی‌های فوتبال ایران و در راس آنها ۲ باشگاه پرطرفدار پایتخت یعنی پرسپولیس و استقلال باشد. بدهی‌هایی که هیچوقت به اتمام نمی‌رسند و هرروز قسمتی جدید با سناریویی مشابه از راه می‌رسد، حوصله هواداران را سر می‌برد و طاقتشان را تاخت می‌کند. در نهایت هم خاطره‌ای تلخ در ذهن مخاطب بر جای می‌گذارند و ...

چند سالی می‌شود که مدام شاهد تیترها و خبرهای گوناگونی از این دست هستیم که "باشگاه آبی از پنجره نقل و انتقالاتی محروم شد"، تیم قرمز در آستانه سقوط به دسته پایین‌تر"، "شوک به هواداران زرد"، " بازیکن خارجی از تیم سبز شکایت کرد" و ... این سریالِ زشت هیچوقت تمامی نداشته و یکی پس از دیگری از راه می‌رسند، با بی‌تدبیری مدیران فوتبالی، ارز مملکت را به تاراج برده می‌شود، هوادار تا مرز جنون کشیده می‌شوند و در نهایت هم یا به محرومیت و جریمه منجر می‌شوند یا در آخرین لحظه حل و فصل می‌شوند و دوباره این چرخه معیوب تکرار می‌شود و تکرار می‌شود و تکرار می‌شود.

تمرکزمان را روی سرخابی های پایتخت می‌گذاریم. ۲ باشگاهی که هم از لحاظ هوادار و هم از لحاظ میزان بدهی گوی سبقت را از بقیه ربوده‌اند. در حال حاضر استقلال از سه پنجره نقل و انتقالاتی محروم شده و پرسپولیس نیز احتمالا تا ۱۶ مرداد متوجه این محرومیت خواهد شد. هر ۲ تیم در کوران رقابت هستند اما نیم‌نگاه رسانه‌ها و دنبال‌کنندگان این ۲ تیم به ماجرای بدهی‌هاست. بدهی‌هایی که در این اوضاع ارزی بلای جان شده‌اند و معلوم نیست چه زمانی به اتمام می‌رسند.

استقلال در حال حاضر درگیر ۲ پرونده سنگین است که هنوز رای آن اعلام نشده است. یکی پرونده استراماچونی و دیگری پرونده لئوناردو پادووانی. در مورد دوم می‌شد خیلی راحت و با پرداخت پولی کم همه چیز را تمام کرد اما بی‌توجهی مدیران کاری کرد تا حالا پادو درخواست مبلغی بزرگ را داشته باشد که می‌تواند از همه بدهی‌های باشگاه استقلال در طول تاریخ بیشتر باشد. از طرفی چندین پرونده بازهم پیش روی آبی‌ها هست. از پرونده وینفرد  و ساشا شفر بگیرید تا پرونده‌های ایسما، سرور چپاروف؛ گادوین منشا، مارتین فورکل و حتی میگوئل کولی که باشگاه گفته در آن به پیروزی رسیده اما باید ۳۷ هزار دلار بابتش پرداخت کند. روی هم و با توجه به حق‌الزحمه وکلا و بدون در نظر گرفتن پرونده استرا و پادو که به سرانجام نرسیده‌اند استقلالی‌ها باید چیزی حدود یک میلیون و پانصد هزار دلار به طلبکاران خارجی خود پرداخت کنند و هر لحظه ممکن است به این مبلغ افزوده شود.

در سوی مقابل اوضاع بهتر نیست. پرسپولیس هم یک بدهی بزرگ به برانکو ایوانکوویچ دارد. گفته می‌شود بخشی از این پول آماده شده اما بخش اعظمی از آن باقیمانده است. پرسپولیس تا به اینجا فقط قسمتی از پول ایگور پانادیچ و زلاتکو کرانچار را پرداخت کرده و پول برانکو هنوز به حسابش در عمان واریز نشده و احتمالا به خاطر تعطیل بودن بانک‌های عمان تا روز یکشنبه، مدت در نظر گرفته شده تمام می‌شود و باید منتظر تصمیمات جدید از سوی فیفا باشیم.

پرسپولیس به جز برانکو باید حدود ۵۳۰ هزار دلار به گابریل کالدرون پرداخت کند. جالب است که در موعد مقرر پول او حاضر و آماده بوده اما مدیرعامل وقت پرداخت کرده و سپس شامل جریمه شده است. بودیمیر را فراموش نکنیم که ۴۷۵ هزار یورو طلب دارد.مارکو، زلاتکو ایوانکوویچ، ایگور پانادیچ، خواکین و اینگیو دستیاران کالدرون، نیلسون کوریا، فرناندو گابریل و سرتن چوک دیگر طلبکاران پرسپولیس هستند که پرونده آنها ماجرایش مشخص شده و باشگاه محکوم به پرداخت پول آنهاست. میزان بدهی پرسپولیس در حال حاضر از استقلال هم بیشتر است و باید دید مدیران این باشگاه چه سرانجامی را برای این بدهی‌ها مشخص می‌کنند.

حال همه منتظر سرانجام این قسمت از سریال بدون پایان بدهی‌های سرخابی‌ها به طلبکاران خارجی خود هستند. هرکدام از این نفرات پس از مدتی ماجرایشان بیخ پیدا می‌کند و باشگاه را تا آستانه محرومیت پیش می‌برد و مجددا این ماجرا ادامه پیدا می‌کند و پرونده جدیدی رو می‌شود. همانطور که گفته شد این داستان تنها به این ۲ تیم ختم نمی‌شود. هر چند وقت یک بار خبر محرومیت باشگاه‌های لیگ برتری را می‌خوانیم و می‌بینیم و این داستان تازه‌ای برای فوتبال ایران نیست. داستانی کلیشه‌ای، کسل‌کننده، عذاب‌آور و ناتمام.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: