به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، سعید نیکوخصلت با بیان اینکه این مسیرها از سوی معاونت عمرانی شهرداری تبریز اجرا می شود، افزود: مسیرهای دوچرخه سواری جدید در پارکهای ائل گؤلی، ائل باغی و عباسمیرزا اجرا می شود.
وی یادآوری کرد: علاوه بر آن ها، مسیر سهراهی اهر- آرپا درهسی تا باغمیشه، چایکنار تا پارک بزرگ به طول ۲۵ کیلومتر و داخل پارک بزرگ از پروژههای کلان در حوزه احداث زیرساختهای دوچرخهسواری بوده که امید است به زودی اجرا و به بهره برداری برسند.
دبیر شورای اسلامی تبریز با بیان اینکه دوچرخه به عنوان نمود حمل و نقل پاک با دهها مزیت برای زندگی و مدیریت شهری، باید متن اصلی فعالیت شهرداری تبریز باشد، گفت: اولویت ما تنها استفاده تفریحی و ورزشی از دوچرخه نیست و باید برای انجام امور زندگی و تردد در شهر مورد استفاده قرار گیرد.
نیکوخصلت، با اشاره به اینکه کاهش حمل و نقل از طریق خودرو و توجه به شهر هوشمند اولویت اصلی شورای شهر است، ادامه داد: در دنیای مدرنیته، بهرهگیری از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل پاک، مزایایی مانند سلامتی جامعه، بهبود گذران اوقات فراغت، کاهش ترافیک شهری و آلودگی هوا برای شهر و شهروندان دارد.
وی کاهش هزینههای زندگی، کاهش مصرف بنزین، حفظ ارز، ترافیک روان، جذب سرمایهگذار در شهر پاک، سلامتی و شادابی جامعه، کاهش هزینههای درمانی، طول عمر آسفالت شهری و رعایت فاصله اجتماعی مربوط دوران کرونایی را از دیگر مزایای استفاده از دوچرخه اعلام کرد.
دبیر شورای اسلامی تبریز گفت: تصمیمات مسوولان در سال های گذشته در بحث دوچرخه سواری و احداث زیرساختهای دوچرخهسواری جزیرهای بوده و از آنجایی که طرح جامعی در این زمینه شکل نگرفته است، کارایی لازم را نداشته اند.
نیکوخصلت، با اشاره به اینکه به دنبال طرح جامع و وحدت رویه در مناطق دهگانه شهرداری برای احداث مسیرهای دوچرخهسواری هستیم، بر لزوم آماده شدن طرح جامع از سوی مدیریت ترافیک و توجه به مطالبات و نظرات تخصصی تشکلهای مردمنهاد در این زمینه تاکید کرد.
وی یادآوری کرد: باید مطالبهای عمومی از سوی شهروندان و از مجاری قانونی برای اختصاص یارانه خرید دوچرخه و احداث زیرساختهای شهری از دولت شکل بگیرد تا موضوع استفاده از دوچرخه و در کل حمل و نقل پاک در برنامه کاری دولت قرار گیرد.