شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
یکی از سنت های ما ایرانیان شب یلدا یا چله است. واژه یلدا ریشه سریانی دارد و به معنای ولادت و تولد است. منظور از تولد، ولادت خورشید (مهر/ میترا) است. شب یلدا یاشب چله یکی از کهن ‌ترین جشن‌های ایرانی است که در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کره شمالی است. به عبارتی یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود.

یکی از سنت های ما ایرانیان شب یلدا یا چله است. واژه یلدا ریشه سریانی دارد و به معنای ولادت و تولد است. منظور از تولد، ولادت خورشید (مهر/ میترا) است. شب یلدا یاشب چله یکی از کهن ‌ترین جشن‌های ایرانی است که در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کره شمالی است. به عبارتی یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود. خانواده‌های ایرانی درشب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه را مهیا و دور هم صرف می‌کنند. بنابراین مردم ايران در شهرها و روستاهاي مختلف با توجه به فرهنگ، آداب و رسوم ويژه‌ي خود، شب چله را جشن مي‌گيرند. در خطه آذربایجان نیز رسم بر این است که در این شب خوانچه‌های تزیین شده به خانه تازه عروس یا نامزد خانواده بفرستند. مردم آذربایجان درسینی خود هندوانه‌ها را تزئین می‌کنند و شال‌های قرمزی را اطرافش می‌گذارند.
بنابراین فلسفه وجودی شب یلدا، دیدار با اقوام و خویشاوندان و دور هم بودن و در نهایت شادکامی مردم است. اما امروزه همین امر که می‌توانست به شادی مردم منجر شود مشکلاتی را به بار آورده است که می‌توان گفت به عدم نظارت واحدهای صنفی بر می‌گردد. هرساله با نزدیک شدن به شب یلدا، بازار آجیل و میوه و شیرینی نیز رنگ دیگری به خود می‌گیرد اما متاسفانه نبود نظارت باعث شده که بعضی از فروشندگان با بی انصافی میوه‌های شب یلدا را با قیمت گزافی به مشتریان خود بفروشند. از آنجایی که ما شب یلدا را با هندوانه آن می‌شناسیم این روزها قیمت هندوانه سربه فلک می‌کشد و به قیمت 4500 و 5000 تومان رسیده است. با این وصف باید برای خرید هندوانه نیز  وام بگیریم. اگر دولت از سال آینده وام خرید هندوانه شب یلدا را در برنامه‌های خود بگنجاند بهتر است. امید است که مسئــــولان و واحدهای صنفی، نظارت خـــود را افزایـــــش داده و موجبــات شادی مردم عزیز را در شب یلدا فراهم آورند و با گران فروشان و سوء استفاده کننـــدگان این وضعــــیت برخورد شدیدی صورت بگیرد. تا هیچ پدری در پیش خانواده‌اش سرافکنده نباشد.

برچسب ها: هندوانه ، شب یلدا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: