سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - April 16 2024
کد خبر: ۵۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
در مصاحبه اختصاصی با رئیس هیأت مدیره انجمن جوانان کارآفرین مطرح شد؛
عجب شیر پرس _ با توجه به وضعیت موجود کشور و حساسیت ویژه حوزه تولید و بازرگانی می توان گفت در عصر حاضر بیشتر از سایر دوره ها نیازمند تخصص در عرصه مدیریت و کارآفرینی و حمایت ویژه از کسب و کار ها می باشیم که با استناد به بند (ک) ماده (5) قانون تشکیل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و ماده (5) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار که در سال 1397 تصویب شد، انجمن جوانان کارآفرین تبریز در راستای کمک به همکاری و هم اندیشی و انجام کارهای سازمان یافته در میان کارآفرینان جوان استان ها در تاریخ ** طی انتخابات صورت گرفته تحت نظارت اتاق بازرگانی ایران و تبریز تشکیل گردید. این انجمن دارای 6 کمیسیون در حوزه های صنعت، کشاورزی، کسب و کار، مسئولیت اجتماعی، بانک و بیمه و بانوان می باشد و در راستای بهبود فضای کسب و کار در زمینه های فوق سعی در ایجاد فضای مساعد کارآفرینی برای جوانان را دارد که در همین راستا به سراغ رئیس انجمن کارآفرینان جوان اتاق تبریز رفته ایم. مراد سر خیر خیابانی، متولد سال 1362 و دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک (گرایش انرژی) از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران بوده و مدیریت مجموعه های تولیدی ریخت و خم آلومنیوم، که در زمینه تولید قطعات تراکتور و خودرو فعالیت دارد و شرکت بازرگانی مراد خیابانی که واردات ملزومات صنایع را انجام می دهد را بر عهده دارد. خیابانی عضوکمیته مشترک بازرگانی ایران و جمهوری چک می باشد و همچنین مسئولیت نائب رئیسی اول کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان و گردشگری اتاق تبریز را بر عهده دارد. در راستای ماهیت تشکیل انجمن جوانان، مسائل و مشکلات موجود در عرصه کسب و کار و چشم انداز انجمن گفت و گو صمیمانه ای را با ایشان انجام داده ایم که ماحصل آن تقدیم مخاطبین می گردد.
شناسایی موانع کارآفرینی و رفع مشکلات ماهیت تشکیل انجمن استبرای شروع از ماهیت تشکیل انجمن کارآفرینان جوان صحبت بفرمائید؟
انجمن جوانان کارآفرین مدت زمان زیادی است که در ممالک توسعه یافته وجود داشته و در همه آن ها وابسته به اتاق بازرگانی می باشد که خوشبختانه بنده مدتی قبل مهمان انجمن جوانان اتاق بازرگانی کشور ترکیه بودم و از نزدیک با کم و کیف فعالیت جوانان کارآفرین این کشور آشنا شدم. در کشور ما نیز دو سال پیش این قضیه توسط اتاق ایران استارت خورد ولی متاسفانه طرح فوق مورد استقبال هیأت رئیسه سابق اتاق بازرگانی تبریز قرار نگرفت اما با روی کار آمدن هیأت رئیسه جدید و شخص جناب آقای ژائله تشکیل انجمن جوانان تصویب گردیده و با حضور نمایندگان اتاق ایران و تبریز این انتخابات برگزار گردید.

انجمن کارآفرینان جوان چه هدفی دارد و چشم انداز سال های آتی تان چگونه است؟
از شاخص ترین اهداف انجمن جوانان اتاق بازرگانی تبریز می توان به فراهم کردن زمینه همکاری و هم اندیشی با ایجاد فضای مساعد کسب وکار برای کارآفرینان جوان استان، همزمان با آموزش مهارت، انجام کارهای مشترک در زمینه مدیریت کسب کار و انجام مسئولیت های اجتماعی اشاره کرد.
محوریت چشم انداز ما شناسایی موانع و مشکلات کارآفرینی و رفع این مشکلات می باشد، با توجه به این که این انجمن را قشر جوان تشکیل می دهند و از انرژی بالایی برخوردارند سعی داریم در راستای توسعه کسب و کار فعالیت مثمر ثمری داشته باشیم.
در روز های اخیر با نماینده ولی فقیه در استان دیدار داشتید، از ماحصل گفت و گوی انجام شده صحبت بفرمائید؟
همانطور که می دانید در گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری عنایت خاصی به جوانان دارند و حتی وقتی آیت الله آل هاشم را به سمت امام جمعه تبریز منصوب می کردند پیامشان توجه ویژه به جوانان بود و تا جایی که بنده به یاد دارم فرمودند" از نیروی جوان در راستای پیشبرد مملکت استفاده نمائید."
ملاقات بسیار عالی بود و حاج آقا از جلسه مذکور به عنوان یکی از بهترین جلسات سال جاری شان یاد کردند و از ما گزارشی خواستند و قول دادند که گزارش فوق را برای مقام معظم رهبری می برند. در این جلسه درخواست هایی از امام جمعه محترم تبریز داشتیم که می توان به داشتن کرسی در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوص و حضور نماینده ای از انجمن در جلسات اقتصادی استانداری اشاره کرد و سومین درخواستمان نیز این بود که شرکت های ورشکسته را نه به عنوان شخص بلکه به برای انجمن جوانان واگذار نمایند که ایشان نیز با این موارد موافق بودند و قرار بر این شد تا درخواست ما را یا جناب آقای استاندار در میان بگذارند. در انتها نیز امام جمعه به عنوان عضو افتخاری به انجمن جوانان پیوستند، در این جلسه ما 500 دست لباس کادر بیمارستانی و ماسک را برای استفاده کادر درمان اهدا کردیم.
رابطه میان اتاق بازرگانی تبریز و انجمن جوانان چگونه است؟
خوشبختانه اتاق بازرگانی حجت را بر ما تمام کرده و تمامی پتانسیل و ظرفیت خود را در اختیار ما قرار دادند تا جایی که در ابتدا حتی کمک مالی به انجمن نیز انجام گرفت که از این بابت جا دارد از هیأت رئیسه و هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز تشکر و قدردانی کنم. لازم به ذکر است ما تنها تشکلی هستیم که تمام جلسات خود را در اتاق بازرگانی تبریز برگزار می کنیم.
وضعیت فعلی تولید با توجه به بحران دلار و شیوع ویروس کرونا در جامعه چگونه است؟
در بحث تولید وقتی قیمت دلار افزایش می یابد شرکت هایی که صادرات محور هستند به طبع سود می کنند البته به شرطی که ارز نیمایی هم افزایش یابد ولی با این وضعیت موجود و شیوع ویروس کرونا حتی برای شرکت های صادرات محور هم شرایط مناسبی به وجود نیامد.
در مورد شرکت های وارداتی که مواد اولیه را از سایر کشور ها وارد می کنند، همانطور که می دانید با فشار زیادی مواجه هستند، در چند ماه اخیر افزایش بی رویه قیمت های اولیه باعث شد تا شرکت هایی که با شور و اشتیاق فراوان کار خود را آغاز کرده بودند متضرر شده و حتی بعضی از واحد ها از ادامه فعالیت منصرف شوند.
آیا برنامه ای برای حمایت از تولید در نظر دارید؟
برای حمایت از کارآفرینان به تعداد 6  کمیسیون در حوزه های مختلف تشکیل شده که هرکدام در زمینه تخصصی خود می توانند فعالیت های موثری انجام دهند و اعضای انجمن می توانند با تماس با تلفن گویا انجمن جوانان به صورت مستقیم با رئیس کمیسیون صحبت کرده و مشکلات خود را مطرح نمایند.
در مرحله دوم نیز در نظر داریم طبق مدل و پارامتر های خاص و برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت در بحث توسعه بازار به اعضا کمک نمائیم. شرکت های خدماتی نیز با توجه به شیوع کرونا مشکلات زیادی دارند که در صدد برنامه ریزی برای تغییر وضعیت و انتقال خدمات آن ها بر روی شبکه های اجتماعی هستیم.
از دیدگاه شما اساسی ترین نیاز امروز کارآفرینان جوان استان چه چیزی است و در همین راستا چه درخواستی از مسئولین مربوطه دارید؟
 مجموعه های تولیدی ما نیاز به سرمایه در گردش و نوسازی ماشین آلات خود دارند که انتظار داریم مسئولین مربوطه  با در اختیار دادن وام های کم بهره برای این واحد ها و همچنین تسهیلات خاص برای اعضای انجمن کارآفرینان جوان و شرکت های نوپا در امر رونق تولید به ما کمک نمایند.
سیاست انجمن جوانان بر این اساس است که در صورت بروز مشکل برای اعضا، انجمن را در جریان کار قرار دهند تا با استفاده از همفکری اعضا هیأت مدیره و پیگیری مشکلات به عنوان تشکل رسمی از طریق ارگان های مربوطه بتوانیم مشکلات را کاهش دهیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: