جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۵۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
مصاحبه اختصاصی، با نماینده شهرستانهای اهرو هریس در مجلس یازدهم:
در هر دیاری که نامش آوازه ای از تاریخ، فرهنگ و غیرت را بر پیکره کهن این کره خاکی به یدک می کشد، بی شکّ نام بزرگان، اندیشمندان و خادمان صادق اش در برگ برگ دفتر تاریخ آن آب و خاک، مانده گار خواهد شد. احمد محرّم زاده، نماینده یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و منتخب مردم شهرستانهای اهر وهریس می باشند. ایشان عضو کمسیون عمران در خانه ملّت و نائب رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی هستند. مسئولیّتهایی که با سابقه 30ساله در زمینه مدیریت، عهده دار بوده اند: مشاور مدیر کل بنیاد مسکن استان آذربایجان شرقی، معاون فرمانداری جلفا، مسئول وام و زمین در بنیاد مسکن استان، مدیریت بنیاد مسکن شهرستانهای« اهر، کلیبر، ورزقان، مرند، هریس، ازآن جمله اند.
ریشه انحرافات موجود در جامعه، حاصل معضل بیکاری

اولویت بندی هایی که  به عنوان منتخب مردم برای شهرستانهای اهر و هریس جهت خدمت رسانی در نظر گرفته اید، شامل چه مواردی است؟

با توجه به وضعیت پیش آمده در جامعه کنونی مان اولویت بندی جهت خدمت رسانی به مردم مثل سایر مناطق کشور، بحث اشتغال جوانان و حلّ مشکل اقتصادی آنهاست. در حوزه انتخابی ما، علیرغم داشتن پتانسیل در منطقه از تمام جنبه های مختلف و منابع خدادادی، متأسفانه آن طور که باید و شاید رشد وپیشرفت حاصل می شد اتفاق نیفتاده است. در اینجا باید تأکید کنم که از لحاظ اشتغال در این منطقه مشکل اساسی داریم و تلاش بنده نیز در این راستا خواهد بود که به عنوان اولویت برنامه هایم حل مشکل اشتغال جوانان بومی منطقه را به طور جدّی پیگیر باشم و در این راستا قدمهای استواری را برمیدارم تا میزان بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در این خطّه به طور محسوسی کاهش یابد تا زحمات و هزینه های خانواده هایی که برای تحصیل فرزندانشان از عمر وزمان و رفاه خودشان هزینه کرده اند به هدر نرود. بنابراین اگر تصمیم جدّی برای خدمت به مردم و نیّت صادقانه ای در جهت حفظ امانتداری اهالی این منطقه داشته باشیم و در این مسیراگر اولویت بندی را در نظر بگیریم، حل مشکل اشتغال جوانان شهرستانهای اهر و هریس جزو اولین اولویت های بنده در طول خدمتم خواهد بود چون ریشه تمام مشکلات مختلف اجتماعی و انحرافات موجود در جامعه نشأت گرفته ازمعضل بیکاری و مشکلات اقتصادی می باشد به دلیل اینکه اگر فقر و بیکاری از زندگی عموم مردم رخت بربندد، قطعاً رشد و پیشرفت در بطن جامعه حاصل شده و امید به زندگی در بین مردم زیاد  و دوری از هرگونه آلودگی از درون خانواده ها به مرور زمان پررنگتر می شود. بنابراین به خاطر اینکه طبق قانون اساسی هم دولت موظّف است مسکن و اشتغال و رفاه مردم را تأمین نماید، بنده نیز به عنوان منتخب این ملّت به طور جدّ دنبال حل این مشکل خواهم بود.

 

به نظر شما چه اقداماتی را باید انجام داد تا در شهرستان اهر و هریس، وحدت و یکدلی برای رسیدن به هدفی مشخص در قالب یک فرهنگ تعریف شود؟

در این راستا نگرش و زاویه دید اهالی این دوشهرستان تفاوت چندانی با هم ندارند چون از مدتّها پیش حوزه انتخابی این مناطق به طور یکسان بوده است و منتخبان این شهرستان ها در دوره های مختلف سعی در حل مشکل کل منطقه را داشته اند. اگر هم تناقضی در بین مردم نسبت به شهرستان خودشان با طرف مقابل ایجاد شده است بسیار کمرنگ می باشد و برای حل و ریشه کن کردن آن باید فرهنگ سازی کنیم که «شهر من یا شهر تو» در کلام و رفتار و نگاه مردم موج نزند. به طور کلی باید گفت که اگر مشکل اشتغال یک شهرستان در منطقه حل شود به خاطر همجواری به طور یقین، خیر و منفعت آن به شهرستان دیگر هم خواهد رسید. در راستای فرهنگ سازی این کار هم باید مسئولان فرهنگی اقدامات لازم را به عمل آورده و در کنار آنها از زبان فرهیختگان این مناطق نیز در پشت تریبونهای مختلف به گوش مردم رسانده شود تا به مرور زمان با تاکید ورزیدن مسئولان ذیربط در این حوزه، تبدیل به یک فرهنگ در بین افکار عمومی گردد تا این طرز تفکّر، مانع ایجاد دودستگی در منطقه گردد و عامل مهمی در داشتن روابط صمیمی با یکدیگر باشد.

 

چه برنامه هایی جهت رفع مشکلات اقتصادی و اشتغال جوانان در این خطّه دارید؟

برای حل مشکلات اقتصادی مردم علی الخصوص جوانان، باید نگاه کلی را در نظر بگیریم چون داشتن دید به صورت بخشی یا خصوصی جواب نمی دهد. در مجمع نمایندگان استانی هم بنده پیشنهادم به همکارانم این است که به طور کلی نسبت به استان نگاه کنیم. چون اگر وحدت و یکدلی را همراه مسیرمان در کنار هم داشته باشیم، نتایج بسیار مثبتی را حاصل خواهد کرد. لذا در این راستا راه اندازی کارخانجات و فعال کردن تولیدی های کوچک در مناطق محروم اهر و هریس از اقدامات جدّی و عملی بنده خواهد بود ودر این حرکت همانطوری که گفتم در صورت لزوم از همکاران و افراد فرهیخته، مشاوره و کمک خواهم گرفت چون نگاهمان باید به طور کلی در قاب اتّحاد و یکدلی جای بگیرد و به طور متقابل، بنده نیز اقدامات و همکاریهای لازم را در جهت آبادانی سایر مناطق استانی با همکارانم در مجمع نمایندگان استانی خواهم داشت. بنابراین به خاطر اینکه بعد از اصفهان و تهران بیشترین تعداد نمایندگان را در مجلس، استان آذربایجان شرقی دارد فرد گرایی را کنار می گذاریم و به طور دسته جمعی برای حل مشکلات استان پیگیری های جدّی را از دولت و وزرای مربوطه اش خواهیم داشت تا ریشه مشکلات اقتصادی منطقه را به طورطور کلی بخشکانیم.

 

دراستان آذربایجان شرقی، اهر و منطقه ارسباران از لحاظ تاریخ و قدمت بالایش بعد از تبریز در رتبه اوّل قرار دارد، دلایل عقب ماندگی و دور ماندن این منطقه از رشد و پیشرفت را تشریح نمایید؟

در ارتباط با رشد و پیشرفت یک منطقه تعدادی از موارد به طور مستقیم دخیل هستند یا در عدم رشد آن تأثیرگذارند. در مورد شهرستان اهر باید گفت که از لحاظ تاریخ و قدمت سابقه ای دیرینه دارد که در صورت رجوع به تاریخ ارسباران و مطالعه عمیق آن می توان به واقعیت این امر پی برد. چون منطقه ارسباران صاحب ارزش و فرهنگ مخصوص به خود است. به عنوان مثال در طول تاریخ این کشور  به غیر ازجنگ 8 ساله تحمیلی و جنگ تنگستان، تمامی جنگهای دیگر در منطقه ارسباران رخ داده است و دلیل این امر، آن است که صاحب خاک قوی با مردان دلیرو اندیشمندی هستیم که چشم دشمنان همیشه به دنبال گرفتن این امتیازات از ما بوده است و باید گفت که اگر تبریز مرکز آذربایجان شرقی، یک زمانی در حفظ حکومت مرکزی قدمهای شایسته ای برداشته است در کنارش منطقه ارسباران هم به واسطه داشتن سرداران بزرگی چون باقر خان و ستارخان کمک بسیاری در تحقق یافتن این امر داشته و تاثیرگذاری منحصر به فردی را نشان داده است. ولی با این اوصاف، متأسفانه در دوره ستمشاهی به جهت اینکه آخرین نقطه ایران هستیم و نگاه خوب و عمیقی به این خطه صورت نگرفته، موجب عقب ماندگی شده است. علیرغم اینکه به برکت  نهال انقلاب اسلامی در طول 40 سال گذشته توجّهات بیشتری به این منطقه شده است، باز هم چون از سالیان قبل از انقلاب ضربات مهلکی بر پیکره این آب و خاک وارد آمده است جبرانش به طور طبیعی زمانبر خواهد بود و اگر در طول 40 سال گذشته در مقایسه با سایر مناطق یکسان و همتراز حرکت می کرد باز هم عقب ماندگی اش طبیعی به نظر خواهد رسید چون داشته ها و اندوخته های آن مناطق در مقایسه با این خطّه از کشور به مراتب بیشتر بوده است و این باعث پسرفت بیشترش در مقایسه با سایر مناطق استانی شده است. بنابراین به طور کلّی می توان گفت که برای جبران آسیبهای وارده در گذشته به این شهرستان، باید به داشته های فعلی خود تکیه کنیم و با درس گرفتن از گذشته خودمان، در این آب و خاک قدمهای مثبتی را برداریم وباید با داشتن برنامه مشخص و شناسایی پتانسیل های موجود گام برداریم چون راه صد ساله را یک شبه نمی توان طی کرد.

 

چه تدابیری اندیشیده اید تا منافع حاصله از معدن مس سونگون به جای استفاده در راستای حل مشکلات مردم  منطقه، در سایر نقاط به کار گرفته نشود؟

بحث اصلی مان در مجمع نمایندگان استانی بر همین مبناست. به طور جدّی پیگیر این مسئله خواهیم بود چون درآمد حاصله از مس سونگون بالای 8 هزارمیلیارد تومان است که باید و به طور قطع، منافع حاصله در خود منطقه تزریق شود تا زیر ساختار اقتصادی منطقه بهبود یابد. بنابراین چون مشکلات فعلی مردم در این منطقه از لحاظ اشتغال وتأمین معیشت بسیار زیاد است لذا در جهت حل و رسیدگی به امورات مردم، لازم است که این مورد دغدغه بروز و اصلی مان در بین همکارانمان در مجلس و همینطور مجمع نمایندگان استان باشد تا با اقدامی شایسته، با داشتن برنامه ای مشخص در چارچوب قانون به دنبال کسب حقوق از دست رفته ساکنین منطقه باشیم تا به عنوان منتخب این ملّت شرمنده اهالی نشده و امانتدارخوبی نسبت به اعتمادی که آنها نسبت به ما روا داشته اند، باشیم.

 

خصوصیات یک نماینده فعّال و متعّهد را به عنوان منتخب یک ملّت که افتخار مردم منطقه اش باشد را بر چه ویژگی هایی استوار می دانید؟

یک نماینده متعهّد در درجه اول باید مردمی باشد این بدان معنی است که از جنس مردم بوده باشد و به تعبیر رهبر کبیر انقلاب (ره) طعم فقررا چشیده باشد تا درد مستمندان و مستضعفان جامعه را درک کند تا بتواند برای آنها و تامین آسایش آنان، خدمات ارزنده ای ارائه نماید. در وهله دوم باید گوش رسای مردم باشد و انتقال دهنده سریع مشکلات مردم به گوش مسئولان مملکتی باشد و در کنار آن پیگیری قوی و منسجمی تا گرفتن نتیجه و اجرایی کردن اهداف مردم داشته باشد. در کنار این خصوصیات داشتن تخصّص و پاکدستی و امانتداری بزرگترین ثروت و امتیاز شاخص یک نماینده فعّال، متعهد و مردمی است و با این ویژگیهاست که نسبت به حوزه انتخابی خود و مردم منطقه سربلند خواهد شد و حافظ امینی در جهت حقوق همشهریان خود خواهد بود.

 

به عنوان نائب رئیس مجمع نمایندگان استان و عضویت حضرتعالی در کمسیون عمران، اولویت برنامه های شما  در مجمع و دغدغه اصلی تان در مجلس چیست؟

همانطوری که گفته شد در مجمع نگاهی که خواهیم داشت به صورت کلّی خواهد بود و تصمیمی که گرفته ایم  بر این مبنا بنا نهاده شده است که هر ماه یا هردو ماه، یکبار در شهرستانهای مختلف استان جلسات و نشست داشته باشیم تا در طی بررسی هایی که خواهیم داشت، نسبت به هر منطقه اولویّت های آنجا را شناسایی کرده و نسبت به نیازهایش اقدامات لازم را عمل آوریم و این روند را در تمام نقاط استان آذربایجان شرقی ادامه خواهیم داد تا طبق برنامه ها و گزارشات به دست آمده از جلسات مجمع، مناسبترین تصمیمات در جهت حلّ مشکلات منطقه ای گرفته شود. لازم به توضیح می دانم که این جلسات به غیراز اعضای مجمع، با حضور مسئولان رده بالای آن منطقه برگزار می گردد. در کمسیون عمران هم به عنوان رئیس کمیته مسکن به صورت تخصّصی، پیگیر جدّی این مسئله خواهیم شد. لذا به خاطر حادّ بودن مشکل مسکن، در این باب هم اقدامات فشرده ای خواهیم داشت تا نتایج خوبی را به دست آوریم.

 

پروژه جاده اهر تبریز و روند پیشرفت آن را چگونه می بینید و نهایتاً باقی مانده این پروژه که حدوداً 8 کیلومتر می باشد در چه زمانی به اتمام خواهد رسید؟

این پروژه 12 ساله که استارت خورده است یعنی اگردر طول هر سال، 7و نیم کیلومتر کار می شد و جلو می رفت قطعاً الان باید تمام می شد. بنده از زمان منتخب شدنم به عنوان خدمتگذار اهالی این منطقه، طیّ پیگیری هایی که داشته ام و جلساتی که با بنیاد و همینطورتذکّراتی که هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی نسبت به وزیر مربوطه داشته ام،  قرار بر این شده است که به جدّ دنبال این کار را بگیریم و تا زمان عملیاتی شدن و به اتمام رسیدن آن به پیگیریهای مستمّر خود ادامه دهیم تا با افتتاح کلّی این پروژه مهم استانی، تاثیرگذاری اش را نسبت به شهرستانهای اهر و حومه در جهت رشد و ترقّی منطقه و حفظ زمینه های مختلف گردشگری، مشاهده گر باشیم و جذب سرمایه گذاران مختلفی را در این منطقه به همراه داشته باشیم. بنابراین نهایتاً طی صحبتهای به عمل آمده با مسئولان امر و قولی که از استاندار محترم گرفته ایم و درجلسه ای که هفته جاری، مجمع نمایندگان استان با وزیر راه خواهند داشت به اتمام رساندن این پروژه را در چند ماه آینده قطعی خواهیم کرد.

 

تعامل مجلس یازدهم را با دولت چطور ترسیم می کنید؟

در حالت کلی می توان گفت که دولت بهتر از این می توانست عمل کند و کارنامه درخشانی از خود بر جای گذارد ولی با توجه به وضعیت پیش آمده نباید دنبال ایرادات باشیم بلکه باید در جهت تحقق یافتن اهداف مردم و بهبود یافتن اقتصاد کشور، از دولت باید در این فرصت باقی مانده اش کار بخواهیم و مطالبه گر باشیم تا نتایج به صورت روشن خود را نشان دهد. از طرف دیگر مجلس یازدهم در زمانی تشکیل شد که انتظارات بیشتری نسبت به دوره های قبل، از آن می رود واین در حالی است که مجلس کنونی درطول فعالیّت چهارساله اش، با توجه به زمان باقی مانده یک ساله از عمر دولت فعلی وتعیین دولت آینده و انتخابات بعدی ریاست جمهوری،  با دو دولت کار خواهد کرد. بنابراین تعامل و همکاری با دولت در حال حاضر،  بهترین راه خدمت به مردم است که به دور از حواشی به دنبال اجرایی کردن کارهای عقب افتاده دولت و پروژه های مختلف نیمه تمامش باشیم چرا که شاخص ترین وظیفه ما در مجلس  این است که در بعد نظارت خود را قوی نگه داریم و به طور مستدام پیگیر اجرایی شدن قوانین مصوب مجلس از دولت باشیم تا زمان را که سرمایه بزرگی برای ما مجلسی ها جهت خدمت به مردم است، از دست ندهیم.

 

سخن آخر، اگر حرفی مانده که بیان نکرده اید و یا توصیه ای به ارگان ها و خدمتگذاران حوزه انتخابی خود دارید بفرمایید؟

بنده به عنوان خادم این ملّت، علی الخصوص اهالی غیور، شهیدپرور و پاکدل شهرستانهای اهر و هریس کمال تشکّر و قدردانی را از اعتمادی که به بنده رواداشته اند ابراز می دارم و خواهشمندم که به صورت انقلابی، همانطوری که در زمان انتخابات با حرکتی خودجوش پای صحنه حاضر شده اند، به میدان بیایند و برای سربلندی و سرافرازی وطن و شهر و دیارمان با وحدت و یکدلی و داشتن اتحّاد پا بر عرصه بگذارند حتی آنهایی که از این آب و خاکند ولی در سایر استانها یا پایتخت ساکن هستند می توانند بهترین تاثیرگذاری را در راستای رشد و پیشرفت و ترقی این خطه، هم از طریق سرمایه گذاری در زمینه های مختلف به لحاظ وجود پتانسیل لازم در منطقه و هم با دادن راهکار و پیشنهاد وراهنمایی، می توانند مفید ترین خدمات را نسبت به دیارمان داشته باشند. انتظاری هم که از مردم داریم این است که خواهان توسعه همگانی باشند چرا که شایستگی رشد در منطقه مختص یک قشر یا جغرافیای خاص نیست و مردم آذربایجان بویژه خطه ارسباران در مراحل مختلف و روزهای سخت، امتحان داشتن لیاقت خود را پاس کرده اند و با سربلندی تمام با نمره عالی مورد قبول واقع شده اند. بنابراین به همین دلیل رشد و پیشرفت باید بر کل منطقه احاطه گردد و محدود به نقطه ای یا مکانی خاص نباشد. از ادارات و سازمانهای مختلف هم خواستارم که وظیفه و اهدافی که برای سازمان شان تعریف شده است  به طور ویژه جهت اجرایی کردنشان و خدمات رسانی به عموم مردم در حوزه های مختلف پرانرژی عمل کنند و کوشا وصادق در سرعت بخشیدن به کارها باشند چرا که در قبال این مردم تک به تک ما مسئولیت داریم و فردای قیامت باید جوابگوی اعمالمان باشیم چون هر سمت و مقامی از طرف این مردم به ما داده شده در قالب یک امانتی است که نباید خیانتی نسبت به آن روا بداریم و این تنها از طریق خدمت صادقانه با  داشتن پشتکار و تلاش دررسیدگی به امورات مردم وپیگیری مستمرّ تا رسیدن به اهداف ترسیم شده در جهت تامین رفاه و آسایش مردم، معنا خواهد یافت.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: