سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 30 2024
کد خبر: ۵۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
عجب شیر _ بر اساس اعلام سازمان حفظ نباتات کشور وارد کردن بذر قلمه و نهال پالونیا در آذربایجان شرقی ممنوع و کشت آن غیرقانونی است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران  جوان، ابراهیمی رئیس بخش تحقیقاتی منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: پالونیا، بومی مناطق پرباران شرق و جنوب شرق آسیاست و کشت آن به علت نیاز آبی زیاد در مناطق نیمه خشک و خشک ایران همانند آذربایجان شرقی نامناسب است.
ابراهیمی افزود: اخیراً در استان گلستان نهال پالونیا در سطح وسیع و انبوه تولید شده و تولیدکنندگان به علت استقبال نکردن بخش خصوصی، به دنبال مشتری در مناطق خارج از شمال هستند.
او افزود: صد‌ها پایه از این گیاه طی ۱۰ سال اخیر در مجتمع تحقیقاتی البرز کاشته شد، اما بر اثر سرمازدگی خشک شده و از بین رفته است.
رئیس بخش تحقیقاتی منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: براساس جلسات متعددی که در مورد گونه درختی پالونیا در سازمان حفظ نباتات و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور و با حضور کارشناسان مختلف از محیط زیست، سازمان پارکها، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و دانشگاه علوم مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شده است، با دلایل و شواهد مستدل کاشت این گونه در مناطق خارج از شمال کشور که دارای اقلیم خشک و نیمه خشک هستند رد شده است.
او گفت: گونه درختی پالونیا گیاهی غیر بومی، نورپسند و سریع الرشد بوده و در اکوسیستم‌های جنگلی در سایه خوب رشد نمی‌کند و با دارا بودن ریشه‌های قوی و برگ‌های بزرگ از رشد گونه‌های بومی جلوگیری می‌کند.
او گفت: اگر در کشور پالونیا در سطح وسیع و بدون مطالعه و پیش‌بینی کشت شود می‌تواند خیلی خطرساز شود و به دلیل رشد سریع می‌تواند به سرعت جایگزین گونه‌های بومی در محیط‌های طبیعی نظیر جنگل‌های ارسباران گردد.
ابراهیمی افزود: برای معرفی و ترویج یک گونه باید به خواستگاه اکولوژیک و نیاز‌های محیطی آن گونه توجه و به لحاظ اقتصادی نیز واقعیت‌ها باید روشن شود و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور و اداره کل منابع طبیعی در زمینه وضعیت ورود این گیاه به استان صاحب نظر بوده و دارای اطلاعات ذیربط هستند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: