شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۵۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
عجب شیر پرس - استاندار زنجان به تهیه نقشه‌های دقیق و مهندسی پهنه گسل‌ها و مناطق خطرپذیر تأکید کرد.
لزوم تهیه نقشه دقیق گسل‌ها و مناطق خطرپذیر

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، فتح‌الله حقیقی در جلسه کارگروه امور زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و توسعه آمایش سرزمین محیط زیست استان، اظهار کرد: در استان زنجان موضوع تهیه نقشه‌های GIS در حال عملیاتی شدن است و این نقشه‌ها از بین میلیون‌ها داده، اطلاعات بسیاری را برای انسان فراهم می‌کند که در سطوح مختلف برنامه‌ریزی و عمرانی می‌توان از آن استفاده کرد.

وی به تهیه نقشه‌های دقیق و جانمایی درست داده‌ها در آن تأکید کرد و افزود: طرح‌هایی که در قالب نقشه‌های GIS ارائه می‌شود، باید جانمایی صحیح داشته باشد تا سلیقه‌ای عمل نشود؛ چراکه در گذشته پروژه‌های داشتیم که دقیق نبوده و در آن‌ها کلی‌گویی شده و اکنون مشکلات حقوقی به بار آورده است.

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، استاندار زنجان با اشاره به اینکه نقشه‌ها و طرح‌های مبتنی بر آن باید روشن و بدون ابهام باشد، تصریح کرد: با استفاده از نقشه گسل‌ها، هم می‌توان مناطق خطرپذیر را مشخص کرد و هم با اسلوب‌های دقیق و مهندسی آینده‌نگری بهتری داشت و باید تلاش کرد تا این طرح‌ها عملیاتی شود و امکان اعمال اصلاحات در آن وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: باید روی طرح‌هایی که برای گسل‌ها و نیز مناطق پرخطر از لحاظ آتش‌سوزی تهیه شده، مشکلات و موانع مشخص شود. ضمانت اجرایی طرح از خود آن مهم‌تر است و کارهای مطالعاتی زمانی اثربخش خواهد بود که ضمانت اجرایی داشته باشد و در برنامه‌ها گنجانده شود.

حقیقی در مورد طرحی که با موضوع مطالعه بحران خطرپذیری انجام شده است، عنوان کرد: اگر این طرح را به شکل پایلوت برای یک نقطه انجام دادید، ضمانت اجرایی برای آن تعیین کنید و با شناسایی نقاط قوت و ضعف و برطرف کردن کاستی‌ها، آن را در نقاط دیگر شهر گسترش دهید.

در این جلسه مطالبی همچون شناسایی پهنه‌های گسل در زنجان، بالا بودن هزینه‌های تهیه نقشه‌های GIS، پیشنهاداتی برای اعمال ممنوعیت و محدودیت برای احداث بیمارستان، مراکز آتش‌نشانی، منابع آب و گاز و نیز جلوگیری از احداث ساختمان‌های بالای ۱۲ طبقه روی پهنه گسل‌ها ارائه شد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: