شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۵۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی:
عجب شیر پرس - مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۲۰۰ موسسه آموزش عالی آزاد غیرمجاز از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شناسایی شده است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، بخشی از وظیفه مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بررسی فعالیت های موسسات مجاز و غیرمجاز آموزش عالی آزاد است. این وزارتخانه اسامی موسسات مجاز آموزش عالی آزاد را در پایگاه اطلاع رسانی خود برای رفاه حال عموم بارگذاری و در بخش دیگری از این سایت، اسامی مراکز آموزش عالی آزاد غیرمجاز را منتشر کرده است که اطلاعات آن در دسترس همگانقرار دارد.

با این حال، گزارش ها و شنیده ها حاکی از آن هست که هر روز بر تعداد این مراکز غیرمجاز افزوده می شود و از سوی دیگر داوطلبان بدون اطلاع از مجوز این مراکز، تب شان برای ثبت نام در دوره های غیرمجاز مراکز یادشده نیز تندتر می شود.

فرزانه شمیرانی با اشاره به اقدامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای شناسایی و برخورد با مراکز آموزش عالی آزاد غیرمجاز به برخی نکات اشاره کرد.

وی درباره فعالیت مراکز غیرمجاز آموزش عالی آزاد و موسسات آموزش عالی غیردولتی، خاطرنشان کرد: در بخش غیردولتی، تعداد موسساتغیرمجاز در حد انگشتان دست است که وزارت علوم آنها را شناسایی کردهاما بیشترین درگیری وزارتخانه،موسسات آموزش عالی آزاد غیرمجاز است.

به گفته این مسوول وزارت علوم، موسسات آموزش عالی آزاد مجاز یک صنف دارند که مراکز غیرمجاز را رقیب خودشان می دانند و گزارش تخلفات آنان را به وزارت علوم ارسال می کنند.

وی با ارائه آمار شناسایی مراکز آموزش عالی آزاد، اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۲۰۰ موسسه آموزش عالی آزاد غیرمجاز شناسایی و اسامی آنهابه دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم اعلام شده است.

شمیرانی با اشاره به گستردگی تعداد مراکز آموزش عالی آزاد، تاکید کرد: همه این مراکز زیر نظر وزارت علوم نیستند؛ بلکه تعدادی از آنها زیر نظر برخی دیگر از وزارتخانه ها فعالیت می کنند؛ اما این مساله نیاز به هماهنگی بین تمام دستگاه ها دارد و باید فهرست موسسات مجاز خود را اعلام کرده و در سایت شان اطلاع رسانی کنند.

وی با تاکید بر اینکه افراد برای اطلاع از اسامی موسسات مجاز،‌قبل از مراجعه به موسسات آموزش عالی آزاد ابتدا به سایت وزارت علوم مراجعه کنند، تاکید کرد: اطلاعات مربوط به موسسات آموزش عالی آزاد مجاز همراه با آدرس و شماره تلفن در سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درج شده است و افراد قبل از مراجعه به موسسات برای شرکت در دوره ها برای اطمینان از صحت فعالیت این مراکز، به سایت این وزارتخانه مراجعه کنند.

شمیرانی خاطرنشان کرد:گزارش موسسات متخلف که زیرسایه وزارت علوم اقدام به فعالیت غیرمجاز و پذیرش داوطلبان می کنند، مستندات از راه های مختلف جمع آوری و در اختیار دفتر حقوقی وزارتخانه قرار می گیرد.

وی گفت: این مراکز با سوء‌استفاده از نام وزارت علوم به دنبال جذب مشتریان و داوطلبان هستند؛در حالی که مردم ابتدا باید به سایت وزارت علوم مراجعه کنند.

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم درباره اقدام این وزارتخانه برای اعلام اسامی مراکز مجاز و غیرمجاز آموزش عالی، اظهار داشت: از بدو حضورم در وزارت علوم، ابتدا تفکیک موسسات غیرمجاز از مجاز و انتشار آن در سایت وزارت علوم انجام شد. همچنین برخورد با مراکز غیرمجاز از طریق پلیس فتا پیگیری می شود. اطلاعات موسسات غیرمجاز از همه بخش ها برای وزارتخانه ارسال می شود که در اختیار دفتر حقوقی وزارت علوم قرار می گیرد؛ سپس سایر مراحل قانونی طی می شود.

این مسوول وزارت علوم با گله از ناآگاهی مردم و مراجعه به مراکز غیرقانونی آموزش عالی آزاد، گفت:وزارت علوم بخش پولداری نیست که دائم بتواند لزوم مراجعه مردم به وزارت علوم برای شناسایی موسسات آموزش عالی آزاد مجاز را در تلویزیون زیرنویس کند.

شمیرانی درباره روند صدور مجوز برای موسسات آموزش عالی غیردولتی و آموزش عالی آزاد، گفت: در حال حاضر برای راه اندازی دانشگاه یا موسسه غیردولتی غیرانتفاعی مجوزی صادر نمی شود.

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم خاطر نشان کرد:تا اطلاع ثانوی برای موسسات آموزش عالی آزاد هم مجوز جدیدی صادر نمی شود؛ چرا که آیین نامه و اساسنامه در حال تغییر است و بعد از حل و فصل مسائل حقوقی همچنین دریافت مصوبه شورای گسترش آموزش عالی، مجوز برای این مراکز صادر می شود اما به این معنی نیست که این مجوزها را برای همه صادر کنیم.

این مسوول وزارت علوم تاکید کرد: مجوزها بر اساس سیستم پایش آموزش عالی آزاد، نیاز استان به موسسه آموزش عالی آزاد و کمبود رشته ها صادر خواهد شد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: