شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۵۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
معاون دانشگاه پزشکی بوشهر:
عجب شیر پرس - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در شرایطی که وضعیت این استان در زمینه شیوع ویروس کرونا از هشدار عبور و با سیر افزایشی شدیدی به مرحله خطرناک وارده شده تنها راه مقابله با این ویروس اصلاح رفتار است.
اصلاح رفتار تنها راه مقابله با کرونا است

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، دکتر عبدالمحمد خواجه ئیان افزود: امروز روند شیوع بیماری کرونا در استان بوشهر از شکل خطی عبور کرده و این استان در نوار جنوبی یکی از چند استان خطرناک از لحاظ شیوع بیماری به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: امروز مردم نسبت به انجام آزمایش‌های مربوط به کرونا حساس شدند شاید این حساسیت در گذشته قابل توجیه بود و تلاش شد با توسعه مراکز بیماریابی بیماران و افراد ناقل شناسایی شوند اما امروز میزان شیوع بیماری به حدی بالا رفته که هر فردی که با آن در تماس هستیم احتمال دارد یک فرد مثبت و یا یک فرد ناقل بیماری باشد.

خواجه ئیان اضافه کرد: افراد در این شرایط باید نسبت به تماس‌های خود جوانب احتیاط و بهداشت را بیشتر رعایت کنند زیرا با این شدت شیوع بیماری ظرفیت آزمایشگاه‌ها محدود است و امکان گرفتن آزمایش از همه مردم وجود ندارد.

وی ادامه داد: در این شرایط افراد باید تلاش کنند تا حد امکان از منزل خارج نشوند و در هر خروج از منزل این احتمال را بدهند که با یک فرد ناقل کرونا روبرو شوند همچنین باید از افراد مسن، دارای بیماری زمینه‌ای و زنان باردار نیز بیشتر مراقبت کرد زیرا آنها در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: افرادی که آزمایش آنها مثبت می‌شود حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشند باید در خانه بمانند و  همه موارد بهداشتی را رعایت کنند تا سایر افراد خانواده درگیر این ویروس نشوند. 

وی ادامه داد: در روزهای گذشته گزارش‌هایی رسیده که افراد مثبت در اجتماعات، اداره‌ها، و حتی ساحل حضور دارند که این اقدام آنان به سلامت جامعه آسیب وارد می‌کند این درحالی است که همه ما باید نسبت به سلامت جامعه احساس مسئولیت داشته باشیم.

خواجه ئیان گفت: اصلاح رفتار مربوط به همه افراد جامعه است و نباید انتظار داشت که کسی برای ما کاری انجام دهد بلکه این خود ما هستیم که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تا جایی که ممکن است بیماری را کنترل کنیم.

وی بیان کرد: با شیوع بیماری موارد بستری بویژه در بخش آی سی یو روبه افزایش گذاشته هرچند تاکنون شرایط بیمارستان‌ها در استان تحت کنترل است اما ادامه این روند ممکن است این شرایط را از کنترل خارج کند.

خواجه ئیان اضافه کرد: در زمان حاضر ظرفیت بیمارستان‌های استان بوشهر پاسخگوی نیاز بیماران است اما این شرایط ممکن است همیشه اینگونه نباشد و اگر موارد بستری روبه افزایش برود و نتوان چرخه انتقال بیماری را قطع کرد ممکن است ظرفیت بیمارستانی پاسخگو نباشد و در این حالت باید از فضای دیگری برای بستری بیماران استفاده کرد.

وی با تقدیر از کارکنان حوزه بهداشت استان بوشهر ادامه داد: همزمان با موج نخست شیوع ویروس کووید ۱۹ کارکنان این حوزه همه تلاش خود را برای شناسایی بیماران و نظارت بر نحوه اجرای دستورالعم‍ل‌های بهداشتی انجام دادند تا جائی که امروز تعدادی از همکاران مراکز بهداشتی و ستادی به بیماری مبتلا شدند از همین رو از مردم می‌خواهیم برای تامین سلامت خود و کاهش فشار و ناراحتی بر حوزه بهداشت و درمان با این مجموعه همکاری کنند.

خواجه ئیان گفت: هرچند به علت ابتلای تعدادی از همکاران مراکز بهداشتی به ویروس کرونا تعدادی از این مراکز تعطیل شد اما تلاش شده با جا به جایی همکاران و افزایش فعالیت آنها کاری بر زمین باقی نماند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در باره فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: هرچند در ابتدای شیوع ویروس کووید ۱۹ با همکاری خوب مردم، صنوف، بازاریان و قشرهای مختلف جامعه شرایط استان بوشهر بسیار خوب و از جمله آخرین استانی بود که موارد افزایش بیماری در آن مشاهده شد اما در زمان حاضر شرایط برای مردم عادی شده و بیماری کرونا را بسیار ساده تصور می‌کنند.

وی اضافه کرد: امروز رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی در استان بوشهر دیده نمی‌شود و اگر این روند ادامه پیدا کند معلوم نیست در آینده شاهد چه وضعیت و شرایطی خواهیم بود به همین دلیل است که باید مردم تنها برای انجام کارهای ضروری آن هم با ماسک از خانه خارج شوند و ضمن به همراه داشتن ضد عفونی کننده دست نسبت به رعایت فاصله اجتماعی نیز توجه لازم را داشته باشند.

خواجه‌ئیان در باره چند باور غلط در بین مردم تاکید کرد: ویروس کرونا ضعیف نشده و همچنان سیر صعودی خود را دنبال می‌کند پس مردم فریب این باور غلط که بیماری ضعیف شده را نخورند.

این مقام مسئول در مورد درصد پائین ابتلای جوانان به ویروس کرونا گفت: هرچند افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای در خطر بیشتری قرار دارند ولی این امر به گونه‌ای نیست که این ویروس برای سایر گروه‌های سنی بویژه جوانان مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: ویروس کرونا با هیچ کسی تعارف ندارد و حضور و بستری شدن بیماران در سنین و گروه‌های سنی مختلف گواهی براین مدعا است به همین دلیل همه باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند زیرا تجربه ثابت کرده‌است وقتی سیل اپیدمی بیماری شدت پیدا کند همه گروه‌های سنی در معرض خطر قرار می‌گیرند.

خواجه‌ئیان تاکید کرد: به نظر نمی‌رسد که به نقطه اوج بیماری رسیده‌ایم و احتمال دارد سیر صعودی بیماری ادامه داشته باشد اگر مردم همکاری کنند و بیماری را جدی بگیرند این موج کنترل می‌شود درغیر این صورت شرایط از این که هست بدتر و ناراحتی‌هایی ایجاد می‌شود که تحمل آن برای همه سخت خواهد بود.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ مورد مبتلای جدید به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر بستری و سه مورد از بستری‌های مبتلا به کرونا با حال عمومی خوب از بیمارستان ترخیص شده‌اند.
دکتر سعید کشمیری با اشاره به افزایش ۲ مورد مبتلای جدید بستری در بخش‌های مراقبت ویژه افزود: در زمان حاضر ۱۱ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی سی یو تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: در زمان حاضر ۵۱ مورد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند.

وی با بیان اینکه ۱۷۸ بیمار حاد تنفسی در ۲۴ ساعت گذشته به بیمارستان‌های استان بوشهر مراجعه کرده‌اند گفت: از ابتدای شیوع کرونا در کشور و استان بوشهر تاکنون ۱۰ هزار و ۲۹۰ بیمار حاد تنفسی به بیمارستان‌های استان بوشهر مراجعه کرده‌اند.

کشمیری بیان کرد: تاکنون ۲ هزار و ۹۵۰ نفر از بیماران حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بوشهر بستری که 2 هزار ۷۶۷ نفر از آنها از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: از ابتدای شیوع کرونا در کشور و استان بوشهر تاکنون ۳۴ نفر از افراد مبتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست دادند.

کشمیری افزود: استفاده از کولر و وسایل سرمایشی تنها در صورت حضور بیمار در مکانی مشترک که عده‌ای دیگر هم هستند باعث انتقال ویروس به آنها می‌شود.

وی بیان کرد: کولرگازی خانگی یک وسیله خنک‌کننده داخلی است و تا زمانی که فرد بیمار در محیط آن خانه حضور نداشته باشد، این وسیله به‌هیچ‌عنوان نقشی در انتقال بیماری نخواهد داشت اما در صورتی که در یک محیط پرتراکم عمومی مانند اداره، فردی مبتلا وجود داشته باشد، کولر نقش مؤثری در انتقال ویروس از فرد مبتلا به دیگران دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: اگر در یک محیط عمومی که به وسیله کولرهای گازی خنک می‌شود یک فرد بیمار وجود داشته باشد به دلیل وجود ویروس در بازدم و عطسه این افراد، با گذشت زمان تراکم ویروس در محیط افزایش می‌یابد و تعویض هوا می‌تواند به کاهش این تراکم کمک کند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر گفت: بهتر است در محیط‌های عمومی از یک سیستم تهویه مطبوع استفاده شود که قادر باشد هر پنج دقیقه یک‌بار حجم هوای محیط را تعویض کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر توصیه کرد: در محیط‌هایی عمومی که با کولر خنک می‌شود یک در یا پنجره باز باشد و از یک فن قوی برای جابه‌جایی هوا استفاده و فیلتر کولرها به‌طور مرتب تمیز شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: